Oppgradring av gammelt solcelleanlegg ?

Startet av killerbill, mai 10, 2011, 09:51:17

killerbill

Heisann alle sammen :D

Trenger litt synspunkter på et solcelleanlegg.
Jeg og dama har fått lov å bruke hytta til bestefaren hennes så mye vi vil. ( den ligger på en øy og han sliter litt med å komme seg ut dit )

Det er en hytte fra 50-tallet hvor solcelleanlegget ikke er så mye nyere.

Jeg var der i helgen og så over anlegget:

2Stk solpaneler på 1.1A 12V ( Målte 0.350A ved 6V ca midt på dagen )( på hver av dem )
1stk biltema batteri @ 75Aht
Lys på tilsammen 110W
Gammel regulator hvor det står: ProGas Hytte og Karavan Regulartor


Sånn som det er nå tømmes batteriet etter 1t med et lys ( 15w glødepære )
Så jeg hadde tenkt i første omgang å bytte alle pærer til LED, regnet ut at jeg sparer 82% forbruk :P  og bytte batteriet til 260Aht ?

Jeg er elektriker så får rabatter på ting fra sunwind via Otra ( kanskje ikke alt for bra men noe er det )

Det er en hytte til på øya med et panel til på ca dobbel størrelse som jeg tenkte å hente å sette på nåværende hytte.

Men mitt spørsmål er da om jeg har ca stort nok batteri ( 260Aht ) og om jeg kanskje trenger ny regulator ? tror den funker fint den som er der og den har inngang for 3 solcellepaneler.

Har tenkt til å sette opp en TV etterhver å med ca forbruk på 40W.

Hytten brukes 1 helg i måneden.


Takker for alle svar og synspunker :D

erstokke

Høres ikke ut som noe av det du har er noe å spare på. Like greit å kjøpe en komplett pakke som inkluderer LED-belysning. Hvis du får rabatter på Sunwind, så kan jo det være aktuelt å kjøpe derfra. Sammenlign gjerne med www.sparelys.no.

Størrelsen på anlegget er avhengig av strømbehovet og hvor mye du har lyst til å spandere på en hytte som ikke er din egen. Men selv et forholdsvis lite anlegg skal kunne drive LED-lys og forsiktig TV-titting.

killerbill

Batteriene lader seg jo greit raskt og lys blir minimalt brukt blir vel da evt litt tv på kvelden.

Er det vits å kjøpe pakke når jeg har alt jeg egentlig trenger av lamper og solceller ?

Vil ikke dette anlegget klare å lade batteriet ( hvis jeg da går for 260Aht ) på 3 uker ?

Så jeg trenger egentlig kun batteri og none LED-pærer som jeg anser som mye billigere enn å kjøpe en hel pakke ? Hadde det vært ny og min hytte hadde jeg gjort det.

Stardustsilver

Jeg har hytte med 260 Ah batteri (concorde AGM). Jeg har to stk solcellepanler på 80w hver. Bruker kun led pærer (Totalt 56 w på alle lampene på hytta) og ca 45 w på tv. I tillegg bruker så bruker vannpumpene en del strøm. På sommeren blir batteriet raskt ladet, men på vinteren så tar det noe lenger tid. Jeg synes nok du burde ha minst et stk 80 w panel hvis du skal bruke hytta 1 helg pr mnd. Spørsmålet er jo om du kun skal ha sommerhytte.......
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

killerbill

Hytta blir brukt på vinteren å ja :)

Så nettopp dette:

http://www.multicom.no/FINLUX-22-Full-HD-LED-TV-med-DVD,-RiksTV-tuner,-12V-og-230V,-ca-17W/cat-p/c/p10603998


TV M/dvd som kun bruker 17w !

I alt har jeg jo nesten 50w med panel å gå på da ikke mye men er vel verdt å prøve å bytte ut batteriet og se om det funker for så å heller kjøpe en slik pakke som erstokke foreslo ?

Geiri

Om du målte panelet til 0.3a lading midt på dagen er det ikke mye å samle på.
Den rabatten du får hos Sunwind er somregel latterlig.
Du som er elektriker og vant til 70-85% vil bli skuffet :)
Sparelys og alternativenergi.no har billige paneler, disse yter godt. Holdbarheten vet jeg ikke enda da mine er kun 2år gamle.
Men de funker 100% enda iallefall :)
Klokken 13.00 nå i godværet har jeg rundt 25A lading v 12volt. (4paneler)
650Ah batteribank og victron strømomformer.
Sommerstid er det aldri problemer. Men desember-Mars og noe av april må vi fortsatt tenke oss om med strømbruk.
Har 3 barn. Er det styggvær blir det film, data etc. Og da hender det at vi må dra på med Aggregatet til kvelds.

Erfaringen min er at man trenger dobbelt så mye som man logiskt tenker seg frem til.
Har du ikke tv og tekno lystne barn klarer du deg nok med 250AH og Panel rundt 5-8A lading. Lys på hytta skal jo være stearin og parafin :)

Tverrdalen

Har du 4 paneler? Hvor store er disse?

killerbill

Enig med deg at lys er stearin og parafin :) Men leselys og lys på kjøkkenet er godt å ha :)

Har planer om evt badestamp og har tilgang på agregat, burde denne brukes til pumpe ( 230v ) istede for å bruke en 12v pumpe som vil bruke mye mer strøm ?


Tenker jeg tester med nytt batteri bare og ser hvordan det går, liker å teste litt :P så får jeg evt kjøpe alt nytt seinere :)

GEKA

Hei
Forstår du sliter med strømforbruk og lading.
Ut i fra hva jeg ser du har av produkter, så ville jeg tatt vekk batterier, regulator og paneler.
Det er i dagens standard alt for dårlig.
Det hjelper ikke å kjøpe superstore batterier, hvis ikke ladingen inn på batteriene er store nok. Du vil aldri kunne få ladet batteriene fult opp etter en helgs forbruk.
Å kjøpe AGM batteri og fremdeles ha en gammel regulator er heller ingen god idè. Da strømstyrke er for stor gjennom regulator til at de Skjøre AGM batteriene klarer å motta fullverdig lading. Du vil klare å lade 80% av batteriet, men alldri 100%. Da dette krever en følsom lader som klarer å justere størtrykket ned når batteriet lader mot fullt.
At panelene lader så dårlig kan være fordi at du har for liten tversnitt på strømkablene dine. Kanskje du også bruker en-lederledning. Ikke bra.
da 12v strøm vandrer i ytterkant av kobbertråden. Du må bruke Fler-ledet kabel da 12v strømmmen kan vandre i ytterkant i hver kobbertråd og hele kabelen blir fylt.

En 80w panel skal lade ca 5 ah
En 125w panel skal lade ca 7-8 ah


GEKA

Du sier at din TV bruker 40w (eks tuner) pr time. Hvis du regner det om i amp/t, vil det si 3,33 amp/t x 5 timer om dagen. Blir det et forbruk på 16,65 amp/t. I en helg blir det fort 16,65 x 2,5 dager = 41,62 amp/t. Du bruker da på en helg ca 41,62 ah bare på tv. Det dsamme regnestykket blir det på lys etc.
Med andre ord får du et stort forbruk som blir vanskelig å lade opp igjen.

Hvis du vil ha hjelp til å sette opp et ok system, kan jeg gjerne hjelpe deg.

Jeg selger bl.a slike produkter fra Sunwind og har alltid hyggelige priser.

Ta kontakt hvis du ønsker det.

aksla

Sitat fra: GEKA på mai 12, 2011, 07:47:44
Kanskje du også bruker en-lederledning. Ikke bra.
da 12v strøm vandrer i ytterkant av kobbertråden. Du må bruke Fler-ledet kabel da 12v strømmmen kan vandre i ytterkant i hver kobbertråd og hele kabelen blir fylt.

Dette gjelder kun ved høyfrekvens vekselspenning, ikke ved likespenning, og er derfor uten betydning for et solcelleanlegg

GEKA

Hei igjen, :)

Det er feil påstadnd, angående solcelleanlegg. Ta gjerne kontakt med Sunwind angående dette. Da vil du høre at dette er avgjørende for å få rett mengde strøm.
Jeg har hjulpet mange (inkl. elektrikkere) med solanlegg og diverse problem, og dette har også vært et tema. Etter å ha tatt hensyn til diverse faktorer så har dem fått 100% anlegg.

Kabeltype og tverrsnitt er viktig.

NB!! husk også at 12v strøm taper seg under transport fra A til B. Derfor må du ta tverrsnittet på kabelen i betraktning i forhold til avstand. Samt at du må ha fler-ledet ledning. Hvis du ikke tar hensyn til dette. Kan du bare glemme å kjøpe nye paneler , batterier og regulator. Du vil aldri få et tilfredstillende system.




aksla

Sitat fra: GEKA på mai 12, 2011, 10:53:34
Hei igjen, :)

Det er feil påstadnd, angående solcelleanlegg. Ta gjerne kontakt med Sunwind angående dette. Da vil du høre at dette er avgjørende for å få rett mengde strøm.
Jeg har hjulpet mange (inkl. elektrikkere) med solanlegg og diverse problem, og dette har også vært et tema. Etter å ha tatt hensyn til diverse faktorer så har dem fått 100% anlegg.

Kabeltype og tverrsnitt er viktig.

NB!! husk også at 12v strøm taper seg under transport fra A til B. Derfor må du ta tverrsnittet på kabelen i betraktning i forhold til avstand. Samt at du må ha fler-ledet ledning. Hvis du ikke tar hensyn til dette. Kan du bare glemme å kjøpe nye paneler , batterier og regulator. Du vil aldri få et tilfredstillende system.






Det viktige med et 12V anlegg er å unngå spenningstap i kabler og koblinger. Tverrsnitt på kabelen er derfor svært viktig.
En flertrådet kabel vil kunne gi bedre kontakt i koblinger enn entrådet, men påstanden om at 12V likestrøm "vandrer i ytterkant" stemmer ikke.


frank2

Enig med Aksla, grunnen til at man bruker flertrådig kabel er jo bare for å ta hensyn til vibrasjoner i kjøretøy o.l.
Hvis Sunwind sier dette så tror jeg de er på villspor.
.

GEKA

Hei igjen.
Jeg skal ikke diskutere terminologi og etc.
Kanskje du har rett eller noen andre. Respekt!
Det som er viktig for meg er å få frem at det er viktig å bruker rett kabel.

Jeg har personlig vært borti flere hytter hvor det er blitt brukt enledete kabler. De har hatt ladeproblem. Etter at vi har byttet kabler til flerledete kabler har alt funger helt optimalt.

Det er vel også en grunn for at alle Hyttebutikkleverandører som Sunwind, Hyttetorget, Hyttebutikken etc. bruker flerledete kabler. Jeg vet at det er mange elektrikkere som sliter med å få tak i de kablene til en fornuftig pris.....
For meg kan gjør hva dere vil. Jeg forteller bare hva som fungerer.

Lykke til videre...

killerbill

Ok da skal jeg se etter en nytt anlett. Alt av kabler og slikt har jeg ( flerleder 2x2.5mm2)

Ser ikke grunnen til flerleder men den er lettere å ha med å gjøre. Som noen sier er det ikke noe sinus i en likestrømskrets derav ingen "yttergående" effekt men er enig i at kabeltype er viktig med tanke på riktig tverrsnitt og riktig kobling.
Men jeg har ikke vært borti dette før så derfor jeg spør dere eksperter så er åpne for alle forslag som kan hjelpe meg :)


GEKA :
Som nevnt burde jeg kanskje ikke ødelegge batteriet med gammelt utstyr, ser det er endel som selger på finn så skal følge med der eller så kanskje du kan gi meg en ok pris på en greit anlegg ? ( PM meg ;) )


OS

Sitat fra: GEKA på mai 12, 2011, 10:53:34
NB!! husk også at 12v strøm taper seg under transport fra A til B. Derfor må du ta tverrsnittet på kabelen i betraktning i forhold til avstand. Samt at du må ha fler-ledet ledning. Hvis du ikke tar hensyn til dette. Kan du bare glemme å kjøpe nye paneler , batterier og regulator. Du vil aldri få et tilfredstillende system.

Strømmen taper seg ikke! Går det 1A inn i den ene enden kommer det 1A ut i den andre enden. Det er spenningen som taper seg. Effekttapet blir spenningstap * strøm.

Og det at 12V likestrøm beveger seg i ytterkat av en leder er selvfølgelig bare tull! Vil gjerne vite navnet på den hos Sunwind som har fortalt deg dette. Send gjerne en PM.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amatøren

Sitat fra: OS på mai 13, 2011, 09:48:59
Og det at 12V likestrøm beveger seg i ytterkat av en leder er selvfølgelig bare tull!

Hvis han har eletronikk som utdanning så bør han sjekke lærebøkene igjen. At strømmen går i ytterkant av lederen, er jo fenomen ved høye frekvenser. (Dvs. høyfrekvent AC).
:P

Så enig meg deg OS bare tull å komme med den påstanden på DC anlegg.
Man lærer så lenge man lever.

OS

Fenomenet som fører til at vekselstrøm beveger seg mere og mere i ytterkant av en leder etterhvert som frekvensen øker heter Skin Effect på Engelsk. Dere kan lese om den her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

petter`n

Clas selger 80 w til 3 lapper, regulator til 700 SEK. finnes hos Kjell & Compani som også har bra utvalg i led pærer.

Amatøren

Man lærer så lenge man lever.

Amatøren

Man lærer så lenge man lever.

petter`n

Sitat fra: Amatøren på mai 17, 2011, 16:15:16
Sitat fra: petter`n på mai 16, 2011, 21:00:32
Kjell & Compani

Hvilken butikk er det? www.??????.hvor
[/quot

www.kjell,com

Finnes på Nordbysenteret, Sverige

renemeik

september 27, 2011, 08:14:45 #23 sist endret: september 27, 2011, 12:25:33 by renemeik
Sparelys.no er nok et bra alternativ. Jeg vil fraråde å bruke Firmaet Alternativ Energi AS. Jeg synes ikke de er greie å ha med å gjøre hvis du får problemer med utstyret. Det er den erfaringen jeg har.

A-Energi

Vi i Alternativ Energi AS selger 85W solcellepanel med 3meter solarkabel til kr 2500,-. Til opplysning så vurderer jeg nå også å politianmelde Rene "renemelk" for å spre usannheter om oss på dette forumet.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod