Oppgradring av gammelt solcelleanlegg ?

Startet av killerbill, mai 10, 2011, 09:51:17

killerbill

Heisann alle sammen :D

Trenger litt synspunkter på et solcelleanlegg.
Jeg og dama har fått lov å bruke hytta til bestefaren hennes så mye vi vil. ( den ligger på en øy og han sliter litt med å komme seg ut dit )

Det er en hytte fra 50-tallet hvor solcelleanlegget ikke er så mye nyere.

Jeg var der i helgen og så over anlegget:

2Stk solpaneler på 1.1A 12V ( Målte 0.350A ved 6V ca midt på dagen )( på hver av dem )
1stk biltema batteri @ 75Aht
Lys på tilsammen 110W
Gammel regulator hvor det står: ProGas Hytte og Karavan Regulartor


Sånn som det er nå tømmes batteriet etter 1t med et lys ( 15w glødepære )
Så jeg hadde tenkt i første omgang å bytte alle pærer til LED, regnet ut at jeg sparer 82% forbruk :P  og bytte batteriet til 260Aht ?

Jeg er elektriker så får rabatter på ting fra sunwind via Otra ( kanskje ikke alt for bra men noe er det )

Det er en hytte til på øya med et panel til på ca dobbel størrelse som jeg tenkte å hente å sette på nåværende hytte.

Men mitt spørsmål er da om jeg har ca stort nok batteri ( 260Aht ) og om jeg kanskje trenger ny regulator ? tror den funker fint den som er der og den har inngang for 3 solcellepaneler.

Har tenkt til å sette opp en TV etterhver å med ca forbruk på 40W.

Hytten brukes 1 helg i måneden.


Takker for alle svar og synspunker :D

erstokke

Høres ikke ut som noe av det du har er noe å spare på. Like greit å kjøpe en komplett pakke som inkluderer LED-belysning. Hvis du får rabatter på Sunwind, så kan jo det være aktuelt å kjøpe derfra. Sammenlign gjerne med www.sparelys.no.

Størrelsen på anlegget er avhengig av strømbehovet og hvor mye du har lyst til å spandere på en hytte som ikke er din egen. Men selv et forholdsvis lite anlegg skal kunne drive LED-lys og forsiktig TV-titting.

killerbill

Batteriene lader seg jo greit raskt og lys blir minimalt brukt blir vel da evt litt tv på kvelden.