Hva kan vi kreve ved kontraktsbrudd

Startet av anne 59, mai 12, 2011, 19:46:42

anne 59

Hei
Vi bygger hytte på fjellet. Denne skulle vært ferdig i november 2010. Vi har bestilt nøkkelferdig hytte.  Den er ennå ikke ferdig.
Elektriker og kjøkkenleverandør har ikke mottatt tegninger fra hytteleverandør, det måtte vi gjøre. Har også brukt timer i tlf. med disse for å bli enige om detaljer.
Det var heller ikke skaffet murer til pipe og gulv.  Det gjorde vi. Fliser måtte vi selv kjøpe og frakt opp.
I kontrakten står det ikke spesifisert noe om når den skulle være ferdig, heller ikke noe om dagsbøter.
Har vi lov å ta dagsbøter. og hva kan vi ta for konsulentjobb, tort og svie, osv.?
Begynner å bli slitne av å mase.
Håper noen kan hjelpe oss.

abis

Hei, vi er i en lignende situasjon men hos oss står det meste i kontrakten selv om det i seg selv ikke er noen garanti for at utbygger forholder seg til dette.

Rogers ga meg følgende tips som jeg har lest veldig nøye:
http://www.cappelen-krefting.no/bok/e-kap3.htm#3.1.3


Her er det mange gode beskrivelser og forklaringer.
Det beste tipset jeg kan gi deg er å kontakte en advokat som er ekspert på dette området. Boligforsikring etc. dekker juridisk bistand og det er vel verdt å få skikkelig hjelp.

Men tilbake til ditt konkrete spørsmål om dagsbøter så er det bustadoppføringslova som gjelder og det kan ikke avtales noe dårligere enn det som står der selv om du har noe annet i din kontrakt.

rogers

Når du skriver at den skulle være ferdig november 2010,  er dette en muntlig eller skriftig avtale ?
Det er nok enklere å vise til en skriftlig avtale (epost, brev etc),  men en muntlig avtale er også en avtale.
Se også:
http://www.cappelen-krefting.no/bok/c-kap1.htm#1.2.1


Dagbøter er styrt av lovverket, og trenger ikke være spesifisert.
Men legg merke til at dette gjelder max 100 dager.

"Øvre grense for dagmulkt er 100 dager. Foreligger det en forsinkelse på over 100 dager, slutter dagmulkten å løpe etter 100 dager. Ved 100 dager betaler da entreprenøren 10 % av det samlede vederlaget sitt som dagmulkt. Men hva skjer etter 100 dagers forsinkelse? Det forbrukeren må gjøre da, er å benytte seg av andre virkemidler. Forbrukeren kan da f.eks. kreve erstatning i tillegg til dagmulkt. eller heve kontraktsforholdet."



Her er link til hele boken:
http://www.cappelen-krefting.no/bok/


Roger





Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod