Panel på vegger i baderom

Startet av Frode_4x, mai 14, 2011, 11:15:04

Frode_4x

Hei.
Er det noe som vet om det finnes plater alla MDF plater som kan brukes på våtrom? Vi ønsker oss et bad med panel på veggene, men vi lurer om det finnes etterligninger til trepanel som også kan brukes på våtrom.

erstokke

Hvor vått er våtrommet? Hvis det er dusjkabinett og lavt vannforbruk, går det bra med vanlige plater.

Frode_4x

Hei. Takk for svar. Badet er ikke bygget ennå, så vi ønsker å få det riktig fra starten av. :-)
Vi skal ha kabinett, så det blir vel ikke direkte sprut på veggene. Må disse platene da males på begge sider slik som man bør gjøre med trepanel? Vi tenkte også å bruke våtromsplater i stedet for gips og membran under.

Kenneth S

Jeg ville ikke brukt MDF-plater på bad. MDF reagerer negativt på et fuktig miljø.
Jeg vil anbefale smale bord av furupanel som er luftet. Trenger ikke behandles.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

stroller

Enig med Kenneth S. MDF og fukt fungerer SVÆRT dårlig sammen. Skal Dere først ha noe som likner på panel, hvorfor da ikke gå for naturlig panel? Dere kan jo male det slik Dere ønsker likevel? Vi har panel på to bad og det fungerer utmerket. Vi har ikke behandlet panelen på baksiden.

Frode_4x

Grunnen til at jeg ønsket plater, var for å slippe kvistlakking sparkling og maling før montering (For å slipper glipper i malingen). Har mye annet å gjøre også :-)
Men finnes det ikke gode alternativer så blir det vanlig trepanel.
Mange takk for alle svar.

Amatøren

Sitat fra: Frode_4x på mai 15, 2011, 15:52:14
Grunnen til at jeg ønsket plater, var for å slippe kvistlakking sparkling og maling før montering

Har selv hus med en del panel. Etter tips fra "Tid for hjem" (tror jeg programmet het) så fikk vi tips om alternativ for kvistlakk. Heter Sperregrunn og er fra Harmoni. Fungert fint hos oss og ikke så dyrt som kvistlakk. Påføres i minimun to strøk før mailngen. Noe seig å smøre/male på, men enklere enn å lete opp alle kvistene. Pass bare på å ikke legge på for mye i hvert strøk. Da siger det og man for dråper som renner og tørker. Overmalbar for nytt strøk etter fire timer.
Man lærer så lenge man lever.

erstokke

Min erfaring er at sperregrunn ikke dekker kvister. Så du bør helst bruke 2 lag kvistlakk før sperregrunn, deretter toppstrøk. Dette gjelder spesielt hvis toppstrøket skal være rent hvitt. Ved overmaling med farge synes gjennomslag ikke så godt.

Skjønner ikke at folk har så mye i mot kvistlakk. Det er en grei og rask jobb.

Sitat fra: Amatøren på mai 15, 2011, 19:04:39
Sitat fra: Frode_4x på mai 15, 2011, 15:52:14
Grunnen til at jeg ønsket plater, var for å slippe kvistlakking sparkling og maling før montering

Har selv hus med en del panel. Etter tips fra "Tid for hjem" (tror jeg programmet het) så fikk vi tips om alternativ for kvistlakk. Heter Sperregrunn og er fra Harmoni. Fungert fint hos oss og ikke så dyrt som kvistlakk. Påføres i minimun to strøk før mailngen. Noe seig å smøre/male på, men enklere enn å lete opp alle kvistene. Pass bare på å ikke legge på for mye i hvert strøk. Da siger det og man for dråper som renner og tørker. Overmalbar for nytt strøk etter fire timer.


Amatøren

Takker for tilleggstips om hvit farge sammen med sperregrunn.
Man lærer så lenge man lever.

olagutt

Jeg ville også valgt kvistlakk på ny panel, med mindre du har bare små og tørre kvister. Er ingen stor jobb, og kostnaden er minimal. Arbor har plater som kan monteres i våtrom, så lenge de ikke utsettes for direkte sprut. Ulempen er at du ikke får dem ferdigmalt. De må males med våtromsmaling.

Eidhammer

Det finnes også panel på markedet som er ferdig lakket med hvit panellakk, skrå skygge-/Pernille/Rustik panel (kjært barn mange navn).

rudy

Jeg kjøpte ferdig lutede panelplanker og tett dusjkabinett med innebygd vifte som tar fukten rett ut. Funker fint, 5 år siden jeg gjorde dette. Løsningen er enkel og billig, og man gjør alt selv:-)

Frode_4x

HVa er det dere bruker under trepanelet på badet? Jeg vurderer litex plater, men er usikker på om det er det beste. Da må vel eventuelt panelet limes på platene?

erstokke

Spikerslag og diffusjonstett folie. Trenger ingen plater under.

Sitat fra: Frode_4x på juni 11, 2011, 11:48:35
HVa er det dere bruker under trepanelet på badet? Jeg vurderer litex plater, men er usikker på om det er det beste. Da må vel eventuelt panelet limes på platene?

Hosse

Kan noen forklare litt mer i detalj hvordan dette gjøres "lovlig"?

Vi har lyst på varmekabler i gulvet på badet. Deretter vinyl eller fliser i gulvet. På veggene har vi lyst på trepanel som males hvit.

Hvordan kan jeg gjøre dette selv? Brukes membran på gulvet som vanlig og tar dette 10 cm opp på veggen? Hva er denne folie som man har rett bak panelet?

Hytten er i sverige (dersom andre regler gjelder) og vi skal ha dusjkabin.

erstokke

Viktig å skille mellom ordentlig våtrom og et vanlig rom med f.eks dusjkabinett.

Er det et ordentlig våtrom, skal det utføres med membran i gulv og vegger og gulv med fall og sluk. I et slikt rom skal det ikke være panel i våtsonen, men f.eks. baderpomspanel eller fliser.

Hvis du ikke har tenkt å skvette vann på gulv og vegger, bør det holde med et vanlig rom. F.eks. hvis man ikke har innlagt vann men bare en hyttedusj med dusjkabinett.

Jeg har lavstandardhytte uten strøm eller innlagt vann. "Baderommet" er bare et vanlig rom med furuplank på gulvet og granpanel på veggen. På ytterveggene og i taket er det vanlig diffusjonstett plastfolie under panelet. Alt vannsøl foregår inne i dusjkabinettet som har avløp som går gjennom gulvet og ut i en synkekum.

Hosse

 Beklager sent svar!
Dette skal bli et rom på 2,5 kvm med et håndfat, WC (vannbassert) og dusjkabin. Det er helt klart mulig at vannlekasje kan oppstå, men selve hytten er ikke verdt mange hundre tuseegentlig så det føles litt overdrevent å sveise inn membran, montere skikkelig sluk, fliser etc.

Kan tenke meg varmekabler i gulvet + ev fliser. Vegger i panel eller gips med vinyltapet. Furutaket kunne jeg tenke meg å bare male.

Tenker som så at hvis det bli en omfattende vannskade så er det rimeligere å rette opp i i etterkant enn å legge 100.000 på bad nå:-)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod