Valg av type torv for torvtak

Startet av OKER, mai 14, 2011, 14:09:23

OKER

Har sjekket på tidligere innlegg, men kan ikke se at det er noen klar "vinner" her.
Jeg skal legge torvtak i sommer og lurer på hvilken alternativ type som gir best

Bulk (løsmasse)
Stor sekk (bigbag)
Småsekker
Torvplater
Skåret naturtorv

Etter hva jeg har lest hørt, så kan man med de to første alternativene risikere siging eller "erosjon" - småsekker har jeg forstått at er greit å legge, men kan gi et litt "humplete" resultat - torvplater er også greit og legge, men tørker ofte ut etter et par år. Skåret naturtorv er en god del dyrere, men gir det beste resultatet over tid. Hører gjerne om andres erfaringer! 


Hans

Jeg har ikke noen erfaring selv enda, men etter hva jeg har fått høre så kommer jeg til å bruke småsekker, men så legge et tynt lag med løs masse på toppen for å glatte ut "bulene".
Nabohytta oppe hos oss har gjort det slik, og det ser helt flott ut.
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

ha

du må for all del ikke bruke småsekker. Det beste du kan gjøre og det billigste er å ta torv som vokser naturlig rundt hytta. Alt annet er veldig grønt og fint noen år , så blir det bare stygt. Mens den torva som vokser naturlig rundt hytta er jo selvfølgelig den som klarer seg best.
Hvis ikke du gjør det ville jeg ha tatt big bagger med jord. Så frø. Så ville jeg neste år ha spadd opp så mange torvtuster på 10 x10 cm og plantet ned i rutenett over hele taket. Og når høsten kommer ,gå og hent frø. (dødt gress) og trampe det godt inn over hele taket!!

rogers

Sitat fra: ha på august 18, 2011, 19:52:00
du må for all del ikke bruke småsekker.


Dette er jeg veldig uenig i.  Småsekker fungerer veldig bra !
Jeg har selv brukt sekker fra Nittedal Torvindustri.
Lette å legge ut,  og holder torva på plass før gresset får etablert seg.

Et torvtak har ofte en annen tilgang på fukt i forhold til terrenget rundt,
og kan lettere tørke ut.   Vegetasjon som er tilpasset et fuktigere terreng vil ikke trives på et torvtak og dø ut.
I starten er det enkleste å bruke  nøysomme gressfrøblandinger.  
Med tiden vil man få en blanding av lokale arter og gress.


Følges følgende vedlikeholdsplan har man sikret et flott torvtak.

Vår: Fjerne dødt gress,  gjødsle med litt hønsegjødsel
Høst: Slå gresset til ca. 7cm lengde,  og fjern det.

Hvert 3-4 år kan man kalke taket. Særlig i skogsområder,  for å hindre mosevekst.



Roger









Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Kenneth S

" Vegetasjon som er tilpasset et fuktigere terreng vil ikke trives på et torvtak og dø ut."

Dette er ikke riktig, torv som blir lagt på gamlemåten varer lenger enn menneskets alder.

Problemet med småsekker er at de avhengig av virken jordblanding:
-lett for å tørke ut og veksten blir dårligere etter årenes løp.
-noen holder for mye på fuktigheten og man får tuver på taket akkurat som myrlendt terreng.

Jeg klarer å peke ut torvtak som har småsekker, storsekk og lagt på gamlemåten.

Storsekk fra Nittedal er etter mitt syn det beste alternativ hvis man ikke tar seg råd med å bruke torv lagt på gamlemåten.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

rogers

Sitat fra: Kenneth S på august 20, 2011, 19:16:33
Problemet med småsekker er at de avhengig av virken jordblanding....
Storsekk fra Nittedal er etter mitt syn det beste alternativ hvis man ikke tar seg råd med å bruke torv lagt på gamlemåten.


Jeg går ut i fra at jordblandingen i storsekkene og småsekkene til Nittedal er den samme.
Hvorfor er da storsekk bedre ?


Ser man på gamle torvtak i stølsområdet ved min hytte,  har disse en annen vegetasjon enn terrenget rundt.   Poenget mitt var bare at å flytte eksisterende vegetasjon opp på et torvtak ikke nødvendigvis gir et godt resultat.



Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Frode_4x

Hei.
Jeg henger meg på denne tråden. Jeg har satt opp en Familiehytte med en takflate på 191 m2 og med en takhelling på 30 grader.
Jeg  har vært i kontakt med flere leverandører av torvtak og det ser ut som alle har forskjellige meniger om hva som er best.

Fra hva jeg har funnet ut, så sier de fleste at jeg bør legge opp lekter på taket for hindre sig. Men etter hva jeg forstår vil dagens vanlige impregnerte materialer ikke tåle å ligge i jord over tid. Jeg vet det finnes løsninger med nett som kanskje er bedre og mer holdbart...eller? Jeg er også redd for at på grund av bratt takvinkel, vil man lettere få en uttørking av taket dersom jordsmonnet er for tynt eller for porøst.

Prismessig der det ut som om de fleste løsningene blir ganske like. Bortsett fra løsningen med to lag torv. Jeg er mest interessert i hvordan tovtaket ser ut etter 10 år en etter 2 år.

Er det noen som har en formening om hva jeg bør velge?
Alle tips og råd tas i mot med takk :-)

DagH

Hei

Jeg er samme situasjon som deg og er også ganske usikker på hva jeg skal velge. Har snakket med Naturtov som tilbyr to lags tak, de anbefalte det mest for hytter i værharde strøk. Det betyr at jeg vurderer ett lags torvtak. Men der igjen er det mange tilbydere og forskjellige oppfatninger. Noen anbefaler avlastninge, men slik jeg forstår det er det for å hindre sig i starten. Kan hende jeg tar feil.Jeg bygger på Norefjell så leverandører ikke for langt unna der er mest interessante for meg.

Hilsen
Dag H

Kenneth S

Lektene trenger ikke holde lenger enn et par år, da har torva fått røtter og sig blir det ikke. Angående torv så er det mye dårlig å få tak i. Et torvtak er heller ikke vedlikeholdsfritt.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

jan63

Man kan bruke lekter impregnert i klasse A.

Tungrodd

Hvilken dimensjon brukes på lektene og hvor tett bør de ligge?

Anders-Jan

Er det noen som vet hva små sekker og storsekker koster pr kvm?

Viko


Vi har lagt TORVBLOKKER i ca størrelse med en stor sko-eske.
Den kommer stablet på pall og legges på taktet tett-i-tett som legoklosser ved siden av hverandre. Da får man riktig tykkelse og INGEN sig. Blokkene holder seg faste og fine.

Etter 2 vekstsesonger er UANSETT torva så full av grasrøtter at det ikke blir noe sig uansett.

Det viktigste er å kjøpe torv av GOD KVALITET.
Slik Rogers skriver: om torva ligger i sekk, netting, blokk, pose, bigbag eller annet har liten betydning.

Uansett hva man planter på taket vil man etter 5-10 år ha en NATURLIG vegetasjon på taket. Alle fremmedarter dør ut og de naturlige overlever.

Sats som Roger skriver på nøysomme gressarter.
Stikk innom det lokale Felleskjøpet og slå av en prat. De kan gressfrø.
Ja, vi tar det til Viko...

Olavus

Bygde hytte i 95o mo h i 2008/2009. Brukte mye tid på å orientere oss med forskjellige typer/leverandører. Valgte til slutt Hallingtorv, et dyrere alternativ, men har aldri angret. Effektiv leveranse og legging, meget godt resultat - selv om første års gras så kunstig grønt ut. Nå har vekstene tilpasset seg, et frodig og fint tak. Men må slås og gjødsles.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod