Sikring av torvtak

Startet av Erling, mai 19, 2011, 07:35:07

Erling

Som kjent er et tak på en laftet hytte, begrenset festet pga sigingen av tømmeret. Tungden av torven skal fungere som vekt for å holde taket påplass. Men i noen tilfeller vil det gå noe tid fra taket er ferdig lagt og frem til torven er lagt på. Hvordan kan man sikre et tak uten torv, frem til torven kommer på?
Hvor lang tid er det vanlig at et tak ligger uten at torven kommer på? Jeg tenker da spesielt vinterstid, om en hytte blir ferdig sent på høsten, og snøen kommer for torven er lagt.

Tverrdalen

Her må du være obs. Mitt tak blåste av i april, og forsikringsselskapet vil gi meg redusert erstatning pga manglende torv. Det lå snø på taket inntil 2 dager før stormen, men det var ikke god nok sikring.
Enten må du sikre taket, på en eller annen måte, eller velge det et bedre forsikringselskap enn det jeg har gjort. ???

hyttebob

Hei.
Vi startet bygging av laftet hytte i nov 2010, og vi sikret taket med lekter, de ble også liggende for å holde torven på plass. Vi tok vekk en del lekter når vi la torven i februar, vi la torv i 20 minus og det funket greit, fikk da torv i løsvekt fra  Nittedal, ble levert av dem med bil slik at vi fikk på plass all torv selv om det var grisekaldt...
Det er meget viktig å få på plass torv snarest mulig etter at taket er klart for dette, slik at også synkeprosessen kan begynne.
Lykke til.

hyby

Min hytte ligger forholdsvis værhardt til.
Den var ferdig med underpapp i november, og sto uten torv til mai.
Mulig snekkerne hadde brukt litt ekstra asfaltlim, taket og pappen holdt i vertfall bra.
(Dette er reisverkshytte, så jeg vet ikke om takkonstruksjonen der er anderledes ved tømmer ?)

Vi la ikke knotteplast før de siste 2 dager før torvleggerene kom.
Og den måtte holdes på plass for vinden med masse løse 2'4 som ble fjernet etterhvert som torvleggerene jobbet seg fremover...


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod