Noen blogger om hytte uten strøm og vann?

Startet av tom3008, mai 26, 2011, 20:47:44

tom3008

Hei :)
Vet noen her om noen blogger over bloggere som skriver om å ha hytte uten strøm og vann? :)

Mvh Tom

Geiri

Jeg blogger ikke om det, men jeg har det.
Er det noe du lurer på så bare spør :)

Nilsk

Jeg driver og setter opp hytte nå uten vann og strøm.
Noe du lurer på så spørr.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

tom3008

Lurer ikke på så mye akk. nå, men hadde vært morsomt å lese en blogg om noen med strømfri hytte og deres løsninger :)


Haug-stua

Vi holder på å bygge hytte vi uten strøm, men med innlagt vann.

Gjerne følg bloggen som er rimelig fersk.  :)

http://haug-stua.blogspot.com/

killerbill

Spennende å lese om andre som bygger/har hytte uten strøm og deres løsninger.
Lurer selv på å bygge hytte på en øy så det kan bli tungt og spennende :)

Haug-stua

Sitat fra: killerbill på mai 29, 2011, 15:04:09
Spennende å lese om andre som bygger/har hytte uten strøm og deres løsninger.
Lurer selv på å bygge hytte på en øy så det kan bli tungt og spennende :)

På en øy, wow - det bi spennende å følge dere.
Fraktmåte med båt eller?

killerbill

Sitat fra: Haug-stua på mai 29, 2011, 17:38:08
Sitat fra: killerbill på mai 29, 2011, 15:04:09
Spennende å lese om andre som bygger/har hytte uten strøm og deres løsninger.
Lurer selv på å bygge hytte på en øy så det kan bli tungt og spennende :)

På en øy, wow - det bi spennende å følge dere.
Fraktmåte med båt eller?

Hvis det blir noe av så. Ja, er på en øy på en stor innsjø og akkurat nå er den tappet for vann så man kan gå over ( er 16m under normal vannstand ) men letteste er båt ja :)

selvbygger1

Jeg har nettopp bygget 50 m^2 hytte ved sjøen uten strøm/vann/vei.
Hva bør jeg gjøre for å ha det litt varmt om natten, når peisen har sloknet ? Parafinovn ? Gassovn ? La  gassblussen på komfyren stå på hele natten ?

yevensen

Hei, har også kjøpt en hytte uten strøm/vann og vi fyrer maks før vi legger oss og den første som våkner og må opp en liten tur fyrer opp hvis det har sloknet.  Vil ikke ha noe med gass som brenner når vi sover. Vurdere senere en fast inst parafin ovn med avgasser ut gjennom vegg. 

petter`n

Øyboer her og med sine fordeler og ulemper ;D

Kalkuler med helikopter, det blir alltids nok å bære.
Et lite tips: disse 1000 l. sisternene kan overvintre m. 750 l. vann.

Har en Jøtul Betha Combi som settes på minimum dersom en lunk på natten ønskes. Tror brukte finnes på Finn.no

rogers

Sitat fra: selvbygger1 på mai 30, 2011, 12:45:59
Jeg har nettopp bygget 50 m^2 hytte ved sjøen uten strøm/vann/vei.
Hva bør jeg gjøre for å ha det litt varmt om natten, når peisen har sloknet ? Parafinovn ? Gassovn ? La  gassblussen på komfyren stå på hele natten ?


Fyringsvakt kan jo være en grei løsning :-)

Noe av sjarmen er jo å stå opp litt tidlig, og fyre opp i ovnen før resten av familien/gjestene på hytta våkner.



Roger

Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

rudy

Har nybygd hytte på fjellet uten strøm og vann. Varme om natten? Da sover vi under vinterdyna (med åpent vindu). Kaldeste i vinter var 18 minus ute og 1 grad i hytta om morran. Sjarmen er jo og stå opp for å fyre opp i scan 58 med store glass  :) Fyrer raskt opp til god temperatur før de andre våkner.

Haug-stua

Sitat fra: rudy på mai 31, 2011, 08:39:56
Har nybygd hytte på fjellet uten strøm og vann. Varme om natten? Da sover vi under vinterdyna (med åpent vindu). Kaldeste i vinter var 18 minus ute og 1 grad i hytta om morran. Sjarmen er jo og stå opp for å fyre opp i scan 58 med store glass  :) Fyrer raskt opp til god temperatur før de andre våkner.


;D helt enig - sjarmen med hytte uten strøm og vann.


Karin

Holder på å sette opp hytte uten strøm og vann - det vil si - vi venter på våren!
Grunnmur (plate) står klar. Håper å starte etter 17.mai.

Titt gjerne innom bloggen http://www.byggehytte.com/

Tommy

Har bygd hytte uten strøm eller vann, men har montert wallas med ring hytta varm. Kommer til varm hytte, når vi legger oss setter vi på wallasen og våkner til deilig varm hytte. Anbefales på det srerkeste, det er den beste investeringa vi har gjort på vår hytte. :)

Tobben

Sitat fra: Tommy på april 24, 2012, 21:43:12
Har bygd hytte uten strøm eller vann, men har montert wallas med ring hytta varm. Kommer til varm hytte, når vi legger oss setter vi på wallasen og våkner til deilig varm hytte. Anbefales på det srerkeste, det er den beste investeringa vi har gjort på vår hytte. :)

Hei,
Skal montere en Wallas 40cc og lurer på hvilket drivstoff jeg skal velge. Hvilke erfaringer har du gjort så langt?

Tommy

Vi bruker parafin, det anbefaler produsenten også på grunn av koksing i brenneren. Jeg demonterte min brenner i sommer for å rense den, men det var unødvendig for den var helt fin inni. Wallasen vi har er den beste investeringa vi har gjort på hytta, og ikke ett feilslag så langt. Bruker også veldig lite parafin. Nå driver jeg å sjekker ut å få slått på utelyset via sikomsenderen som starter wallasen så det ikke er bekmørkt rundt hytta når vi kommer opp. Jeg var litt betenkt når vi lot ice ruteren stå på med ett kamera når vi reiste fra hytta om det var strøm nok til å starte wallasen, men det var ikke noe problem (har to batterier på 290A) kan tilogmed se på tv via omformer hele fredagskvelden når vi kommer opp.

Tobben

Interessant, hvor handler du parafinen du benytter?

Tommy

Jeg kjøper 200 liters fat, som jeg har bak i hiacen min og blir fylt opp fra parafinbilen til hydro texaco. Kjøpte ett par kanner på bensinstason første gangen, men med de prisene de oppererer med er det mye mer lønsomt å fylle ett fat på sommeren.

erstokke

Holder på å montere Wallas 40cc med Sikom fjernsyring og friskluft/eksos gjennom veggen. Hadde nesten bestemt meg for gassovn fra Futur, men to ting taler i mot den løsningen: 1) Gass i 11kg beholdere er nesten dobbelt så dyrt som parafin og 2) Gassovnen bruker mye mer strøm enn en Wallas. Fordelen med gassovn er at den er nesten vedlikeholdsfri.

Jeg bestilte med 175 liter plasttank som plasseres ute i en kasse. Dermed kan jeg fylle opp uten å søle med parafin inne. Parafinen henter jeg i kanner fra pumpe på nærmeste bensinstasjon.

Oppvarmingsløsninger hvor forbrenningslufta hentes og avgis inne i hytta vil jeg ikke ha. Dette utelukker Alladinovn, "Laserkamin", flyttbar gassovn og selvfølgelig oppvarming med kokebluss.

Tobben

Fikk tips fra Sunwind om ikke å ha tilførsel av friskluft utenifra men heller la den suge luft fra rommet. Da vil den ta knekken på fuktig, rå luft ganske effektivt, og vil over tid brenne renere.
Eksosen skal sevfølgelig ut.

erstokke

Hente l
Forbrenningsluft innefra vil trekke ut fuktighet, men det blir også en mindre energieffektiv løsning. Hvis man har ventiler åpne vil fuktig varm luft også bli ventilert ut selv om ovnen henter forbrenningslufta utenfra.

Min Wallas er i gang i kveld for første gang. Lukter ny ovn, men det gir seg vel hvert. I morgen skal jeg montere Sikom "ring hytta varm".

Kjøpte 3 stk 20 liter bensinkanner fra Biltema til å frakte parafin til wallasen. Lokket er ikke tett! Skikkelig drittprodukt.

Tobben

Hei,
Var innom Biltema i dag og de har 20 liters  Jerrykanne i plast til 149,- , håper disse holder tett...


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod