Solcellepakke, 230V - 2300W/3700W

Startet av tom3008, mai 26, 2011, 21:10:16

tom3008

Hei :)
Lager denne pakken strøm som vi har i hjemmet?
Kan man lade en pc og se på tv med dette anlegget, eller må man kjøpe en inverter osv.?

Anlegget:
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=437&category_id=50&option=com_virtuemart&Itemid=38

:)

Amatøren

Ser ut til et flott anlegg, men har bare noen kommentarer til utstyret:

1: Solcelle laderen i inverteren. Er den optimalisert for AGM batterier? (ev. via valg/oppsett).

2: Har du tenkt å kjøre alt lys via 230V? Med 24V batteribank på inverteren så kan du ikke ha utstyr på 12V tilkoblet inverter batteribanken. Skal du da ha 12V utstyr også må du ha egen batteribank og laderegulator/solpanel for det forbruket. Ellers vil halve batteribanken få mere belastning enn den andre og dermed vil den andre bli overoppladet.

Ville vurdert en inverter som kan ha 12V batteribank. Da kan man ha noe lys på 12V slik at hvis det er feil på inverter kan man ha lys mens man arbeider med å få i gang aggregatet. Selvfølgelig kan man bruke lommelykt eller tilsvarende.

Alt er smak og behag!
Man lærer så lenge man lever.

GEKA

Hei

Hvis du ønsker kan jeg gi deg et tilbud på 230v solenergiverk, med intelligent iverter. Jeg har god erfaring med de systemene.
Det største anlegget jeg har vært borti har hatt en prislapp på over kr 300.000,-.
Men da driftes hytta som et vanlig hus.
Har også aggregat som autostarter etter signal (behov) fra inverter.

Ta kontakt med meg direkte :)

Geiri

For å svare på spørsmålene dine.
Ja dette anlegget lager strøm som man har hjemme.
Ja man kan gjøre alt det du spør om.
Nei du trenger ikke flere invertere.

Men, som nevnt. Det er beregnet for 24v batteripakke. Dette gir deg som bruker en del grenser.
Jeg har selv ett slikt anlegg, og er glad det går på 12v.
Da kan jeg kjøre belysning og div ting som er på 12v uten at inverteren står på.
Feks avtrekksviften på dass går på 12v, og det er veldig greit. Da slipper inverteren å stå på året rundt.
Jeg har inverter fra Victron. Batterier fra alternativenergi.no og solcelle fra sparelys.no/alternativenergi.no

Amatøren

Sitat fra: Geiri på mai 27, 2011, 07:25:42
Jeg har inverter fra Victron. Batterier fra alternativenergi.no og solcelle fra sparelys.no/alternativenergi.no

Hvor kjøpte du din inverter? Har selv drevet litt undersøkelser og billigste forhandler som jeg har funnet hittil er hos Sunwind.
Man lærer så lenge man lever.

Geiri

Jeg var heldig og kom over en Victron Phenix 12/1600/70 på Ebay.
Det var et båtfirma i Spania som solgte de.
De hadde disse i noen båter som skulle selges en eller annen plass hvor standaden var 110v og skiftet ut 220v inverterene.

Jeg betalte 500$ ink frakt for min. (Norsk moms og tollgebyr kom i tilegg)
Det som var litt gøy når den kom på døren var at den lå i uåpnet eske, splitter ny.
Jeg skal kanskje legge inn strøm nå i sommer, da kan det hende jeg selger hele solcelle anlegget om jeg ikke tar det ned og monterer det på familiehytta.
;)

tom3008

Hei :)
Men med dette systemet kan jeg bruke både 12- volt og 230v samtidig?
Tenkte 12v belysning, og for eksempel en tv, mikro osv.

Dette fungerer vell perfekt det? :)

Amatøren

Sitat fra: tom3008 på mai 27, 2011, 15:45:18
Men med dette systemet kan jeg bruke både 12- volt og 230v samtidig?
Tenkte 12v belysning, og for eksempel en tv, mikro osv.

Hvis du går for løsningen din med inverter for 24V kan du IKKE koble 12V utstyr til den. Da vil halve batterbanken bli belastet med mere strømtrekk og den andre halve vil dermed ha mere kapasitat igjen på. Når det skal lades av inverteren så kan du risikere følgende: Enten så blir batteriet som har mest kapasitet igjen bli overoppladet og fortere bli ødelagt av det. Eller så vil battereiet med lavest kapasitet ikke bli ladet helt opp og det kan tape effekt (og bli ødelagt) fordi det aldri ikke lades helt opp. Eventuelt begge deler. Uansett hva som skjer, så må hele banken byttes.

Planlegger du også 12 utstyr må du da ha egen bank for det (og laderegulator og solpanel) eller gå for inverter beregnet for 12V batteribank. F.eks Viktron. Det fine med den er at hvis den blir for liten så kan en ekstra kjøpes og kobles parallell ved omprogrammering av gammel og ny (for "samkjøring"). Du er bare avhengig av å få tak i samme type som du har fra før.
Man lærer så lenge man lever.

petter`n

Blir det ikke mye mikkmikk med alt det utstyret? Skjønner at det er forkjell på kostnader og interesser her, men et aggregat som starter i hytt å pine har jeg ikke sansen for. Ikke vann eller strøm her, ikke savner det jeg heller. har nå 2500 l. vann lagret og panelet (60w type gammelt) gir meg fulle batterier før jeg har fått karra meg opp av køya....dersom sol da. Ledlamper er fint, omformer  med ikke ren sinus funker til å lade data og drill, men ikke Braun tannpussern dessverre. Aggregat som ikke brukes i helgene blir også bruk til de tyngre oppgavene som sag og kompressor/Spikerpistol. Må innrømme at jeg bruker 2 Aladdinlamper som også varmer en del selv om jeg har peisovn m. parafinbrenner til kalde netter.

tom3008

Men hva anbefaler dere meg til for eks. en ny hytte uten innlagt strøm?
Har noen noen andre bra pakker som er 12 volt, så bruker jeg aggregat når trengs (Hvilket aggregat kan tåle å stå i et aggregathus?)


Som dere skjønner er jeg åpen for mange løsninger.
La oss si: Budsjett 50 000, kravet er å kunne ha nok strøm for en uke på hytta i kulda, lade pc, se på tv :)

Går det? ;)
Anbefalinger?

Amatøren

Ville gått for inverter med "power sharing" for 12V batteribank, litt "underdimensjonert" aggregat og belysning på 12V.

Da kan PC lades og TV brukes selv om aggegatet ikke går. Samt at inverter kan slås av om natten (hvis man ikke har kjøleskap som må gå på 230V).

Har selv Honda EU20i som driver TV og PC nå (en liten vifteovn på 1200W som ekstra varme om vinteren når hytten er kald ved ankomst). Resten går på 12V. Kommer til å kjøpe en inverter neste år når kabling for det er klart. Driver investering i det små på oppgradering. Skal bli deilig å kunne se TV uten at aggregatet går hele tiden.
Man lærer så lenge man lever.

erstokke

De vanligste anleggene av denne typen er Victron (fra Sunwind) og Studer (f.eks fra sparelys.no). Man får litt mer for pengene hos sparelys, men man er også mer overlatt til seg selv - det finnes ikke lokale forhandlere. Victron-anleggene får man til lavere pris enn det som er oppgitt på Sunwinds hjemmesider.

Med et slikt anlegg kan man kjøre alt av 230v utstyr som ikke trekker mye strøm over lang tid. Dvs, kaffetrakter, støvsuger, elverktøy osv. i tillegg til alt av elektronikk. Et lite 230v kjøleskap i energiklasse A+ bør også gå bra hvis du har litt størrelse på anlegget (1000ah batterikapasitet eller mer) og aggregat til bruk ved ukesopphold i den mørke årstiden. Uansett er det viktig å velge utstyr med lavt strømforbruk. Det er f.eks. stor forskjell på strømforbruket på TV-er, og noen apparater trekker endel strøm også i stand-by - slikt vil du ikke ha på hytta.

Kombinasjon med 12v har den fordel at du kan f.eks koble til Wallas parafinkamin og LED-lys. Led-lyset kan du da installere selv og dermed spare endel. Man kan da slå av 230v-anlegget og likevel ha lys og varme (f.eks "ring hytta varm".

Det største Studer-anlegget av denne typen hos sparelys med 12v er vel 1600w. Det holder til en enkel hytte uten for mye rart koblet til. Ellers må man over på Victron, f.eks. 2000w pakken som jeg har kjøpt (men ikke montert ennå).

Studer-boksen har innebygget solcelle-lader, med Victron må det være en solcellelader i tillegg (inkl i pakkeløsningen).

Sparelys har også en annen serie utstyr som er modulbasert, slik at man kan tilpasse og bytte komponenter separat.

Et aggregat er kjekt å ha på et slikt anlegg. Hondas EU-serie er tingen, fra EU20 og oppover. Det er høy kvalitet, stillegående, automatisk turtallsregulering og ren sinus som er fint for elektronikk (f.eks. elektronikken i anlegget).  Honda har også tilleggsutstyr som f.eks. eksosstuss/-slange ved montering i et uthus. Da har man kraftig lading å spe på med og kraft nok til elverktøy mm. EU20 er liten og hendig, EU30 har selvstarter og EU65 er best hvis man vil ha automatisk start av aggregatet fra Studer/Victron-boksen. Gjett hvilken jeg har bestilt  ;)

Du som ville ha et komplett anlegg til 50 000 kan jo f.eks. kjøpe sparelys sin 1600w pakke og Honda EU20. Men 230v krever godkjent installatør, så der ryker nok budsjettet likevel. Evt. starter du med bare et par 230v kontakter og kjører resten på 12v.

Slike anlegg er dyre hvis man sammenligner med et rent 12v anlegg. Men hvis du sammenligner med strøm fra E-verket - med graving, installasjon, tilkoblingsavgift og videre årlig nettleie og forbruk - så kommer du bra ut. Men du får selvfølgelig ikke strøm til varmekabler, panelovner og varmtvannsbereder.

Der hvor jeg har hytte (Sør-Aurdal) koster det masse å få fram strøm. Og så har de fastpris på nettleie på 7500 pr år før man bruker en eneste kwt. Farvel, E-verk!

stroller

At den største kraftpakken med 12V batterisystem hos Sparelys kun er på 1600W stemmer vel ikke helt. Så vidt jeg kan se, så har de pakker helt opp til 3000W der batteriene er koplet sammen til 12Volt.

I forhold til Sunwind sine kraftpakker er jeg ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt. Jeg ville ha valgt Sparelys, både fordi jeg er litt "forelsket" i Studer og fordi pakkene fra Sparelys inneholder mer av både batterikapasitet og solcellekapasitet. Når prisen hos Sparelys i tillegg er mye lavere enn hos Sunwind, så er ikke valget så vanskelig for meg i alle fall.
Uheldigvis blir det ikke noe kjøp på meg, for jeg har allerede installert anlegg i hytta, men jeg sikkler veldig på å kjøpe en Studer til å ta seg av lading og 230V delen på hytta.

Grunnen til at jeg personlig liker Studer bedre en Victron er at Studer gir mange flere muligheter til justeringer og tilpassninger og du kan kjøpe mye ekstrautstyr. Hvordan det har seg at Sparelys selger Studer til lavere pris enn Sunwind selger Victron forstår jeg ikke helt, for generelt etter det jeg kan se i utenlandske nettbutikker, så er jo Studer mye dyrere enn Victron. Nå sier jeg ikke at Victron er dårlig, men det blir som å velge mellom BMW/Mercedes og en Rolls Royce....

Til trådstarter vil jeg kanskje anbefale å gå for en kraftig 12V pakke til å begynne med. En er jo utrolig godt hjulpet med kun 12Volt til det aller meste. Det blir jo også mer effektivt å kjøre alt på 12Volt enn å kjøre en del på 230V og noe på 12V, da det jo tross alt går en del strøm til stand-by både på Victon og Studer apparatene. 12V TV og 12V lader til PCen er slik jeg ser det, det trådstarter etterspør, så da er det jo litt dumt å kjøpe en pakke til 40-50 tusen.

Amatøren

Sitat fra: erstokke på mai 29, 2011, 07:21:28
Victron-anleggene får man til lavere pris enn det som er oppgitt på Sunwinds hjemmesider.

Hvor?
???
Man lærer så lenge man lever.

erstokke

Kampanjetilbud, messetilbud, lokal forhandler-tilbud.

Sitat fra: Amatøren på juni 15, 2011, 20:05:22
Sitat fra: erstokke på mai 29, 2011, 07:21:28
Victron-anleggene får man til lavere pris enn det som er oppgitt på Sunwinds hjemmesider.

Hvor?
???

Tverrdalen



erstokke

Dessverre har jeg allerede handlet inn, men noen bør snarest gripe kloa i denne kjempepakken!

Sitat fra: Geiri på juni 15, 2011, 22:20:07
Eller sjekk pakken jeg selger.

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=769.msg4036#new


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod