anderledes varmtvannsbereder for brønnvann? + utendørs oppvask?

Startet av fransine, juni 14, 2011, 09:37:14

fransine

Pusler med tanken om hytte jeg. Blir da av enkleste sort med cinderella forbrenningstoalett.

Spm er: Er det noe som tilsier at det må spesialvarmtvannsbereder til brønnvann? Jeg har hørt om en ny type mindre varmtvannsberedere som kan varme opp vann fortløpende når det er tomt for ferdigvarmet vann. Og det kan jeg jo tenke meg kan være en god hytteløsning. Er det noen som har erfaring med disse?

Om man ikke får tillatelse til utslipp av gråvann dersom man bygger nytt- kan man da vaske opp og dusje ute lovlig?

Tobben

Hei,
for varmtvann kan du jo vurdere en gassbasert type for gjennomstrømning. Den varmer opp vann fortløpende ved bruk.
Sjelden man hører at man nektes utslipp av gråvann dersom man etablerer adekvat infiltrasjonsanlegg, unntak må være dersom man er for nærme vannkilder. Det er jo ofte slik at det uansett tillates at man slipper ut det man bærer inn, da må man vel a lov til å dusje og vaske opp ute..

Ole-Kristian

Hei..

Definisjonen er sånn at alt vann du bærer inn kan du slippe ut, uten renseløsning.
Om du kopler vannslange på ute for å fylle sisterne inne så er det pr definisjon innlagt vann..
Så på hytta vi bygger nå blir det vv bereder, oppvask, dusj osv inne med en vann sisterne (stor) som skal fylles med vann, båret inn. Rørlegger skal også legge opp skjult rørinstallasjon slik at det blir som innlagt vann! Ved å montere proft røropplegg så kan det benyttes den dag vi legger det inn på ordentlig med godkjent renseløsning..  Pex fra hyttetorget er ikke godkjent løsning ved innlagt vann, har noe med trykk å gjøre - tror jeg..

Har sett at oppvaskmaskiner bruker helt ned i 8-9 liter pr vask og vaskemaskiner bruker vel kanskje rundt 15-20 liter.. Så tror dette vil fungere bra! Ihvertfall midlertidig..

Ole
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

Lasse Elden

Hei!

Vannforsyningen vår blir også innbåret vann. Vet du noe om hva slags løsninger som er aktuelt. Tenker også å legge opp slik at det senere kan installeres innlagt vann.

Vet du noe om hvor lange strekk det anbefales å legges opp til. Tenker da på ulike pumpeløsninger og avtand fra tank, bereder og kraner (kjk. og bad).

Noen som kan anbefale produkter og løsninger?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod