Frostsikker vannlås og sluk?

Startet av erstokke, juni 14, 2011, 15:12:50

erstokke

Bygger bad på hytta. Skal ha avløp fra dusj, vask og kanskje sluk i badstue.

Til vask vet jeg at det finnes Hepvo rett-vannlås med membran i stedet for vann. En slik kan jeg sikkert bruke på dusjen også.

Men hva med sluket? Finnes det noe sluk som tåler frost? Enten at det ikke går i stykker ved frost, eller enda bedre: At det også virker i minusgrader.

stroller

Det lurer jeg også på, men er ikke det enkleste også det beste? Å putte frostvæske i alle slukene når man forlater hytta til vinteren? Med de ekstra kalde vinterene vi har hatt de siste årene stoler jeg ikke helt på "frotsikre" vannlås og armaturer.

erstokke

Jeg tenkte at det enkleste er at dette klarer seg selv. Spesielt hvis det er noen andre enn meg selv som har vært på hytta.

Hepvo-"vann"låsen (fås på Jula) kan ikke fryse i stykker så fremt den legges med fall.

Sluket kan jeg gjerne helle litt frostvæske i, men jeg vil gjerne ha det slik at det blir tett (isklump), men ikke ødelagt hvis noen glemmer frostvæske.

dybis

Det høres jo bra ut med en vannlås som ikke kan fryse. Men er det ikke slik at hvis noe er for godt til å være sant så ...

Hva skjer når det kommer litt smuss i en slik vannlås? Kanskje det kommer litt lukt opp? Ser for meg alt det håret jeg har plukket opp av diverse rør..  Er det noen som har erfaring med slike vannlås i hytter?

Hva gjør man med oppvaskmaskiner? Kan man ha frostvæske i de også?

Slyboy

Ser at noen dropper vannlåsene inne i hytta og heller samler alt gråvannet i en stor vannlås i frostfri kjeller.

Noen med erfaringer og evt. link til denne vannlåsen?
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod