Gode Tips til solcellepanel?

Startet av torgeirberge, april 14, 2008, 15:03:33

torgeirberge

Hei har veldig lyst på noe skikkelig solcelle paneler til hytta, så man kan lade litt batteri til radio, lykter og mobil..

Har dere tips og lenker så setter jeg pris på dette.

Erfaringer og annmeleser med pris er tipp topp!




proos

Skal du ha en tv ved siden av? Hva med leselys? Avtrekk på kjøkken eller toalett? Er dette ting du skal ha ved siden av, eller skal du bare lade mobilen din?
Hvor mye bruker du hytta? Og, hvor lenge er du der av gangen?

Selv har jeg et relativt gammelt og lite panel, gir rundt 80w, men til mitt bruk passer det helt fint. Har en liten 12" tv, et par leselys, og litt lys på kjøkken og toalett. Eneste jeg har gjort er å utvide den orginale batteripakka, som vel var på 80A, til 4 batterier på hver 70A. Noe som gjorde at jeg kan være der i litt lengre perioder uten å gå tom for strøm.

OS

De fleste hyttebutikkene selger "pakker" med solceller, batteri og det hele. Jeg har selv en pakke fra Sunwind som jeg er fornøyd med.

Som nevnt i et innlegg ovenfor bør du forsøke å finne ut hva du skal bruke strømmen til før du bestiller. Det er ingen god idé å kjøpe til flere batterier etter noen måneder/år når du ser at batteribanken er for liten. Batteriene bør kjøpes samtidig. Katalogene fra Sunwind, Hyttebutikken og Hyttetorget har alle gode tips til valg og dimensjonering av solcelleanlegg.

Jeg vil også anbefale deg å kjøpe/velge en "pakke" med AGM-batterier da de har mye lavere selvutladning og er vedlikeholdsfrie.

mvh,
OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Jeg har i sommer bestilt en masse utstyr fra Sunwind via Byggmakker og må desverre si at jeg er langt fra fornøyd. Jeg trekker derfor tilbake anbefalingen ovenfor. Hadde jeg skulle kjøpt alt på nytt igjen hadde jeg valgt noen andre enn Sunwind. De har en del meget gode produkter; bla. AGM-batteriene fra Concorde men de har jeg funnet flere andre steder, også direkte fra USA som gir en kjempebesparelse selv etter moms og frakt.

Et av problemene er at det er nesten umulig å få hjelp til hvordan ting skal kobles sammen. Det står veldig lite om det i katalogen deres og de svarer nesten aldri på telefon. Byggmakker er bare en distributør og de vet veldig lite. Så mitt råd er styr unna Sunwind!

mvh,
OS
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

petter`n


Lett å koble: batteri kobles først til regulator så panel og deretter kursene, det som kan være tuklete er hvordan på baksiden av panelet. Et must er et voltmeter for å holde orden på pluss og minus samt litt rød og blå teip :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod