Anskaffelse, installasjon og erfaring med eemax?

Startet av BjornS, juni 27, 2011, 11:14:19

BjornS

Ser at det finnes en norsk aktør på varmtvannsbereder uten tank. Varmer vannet du trenger der og da , strømbasert.

Jeg syns det ser genialt ut, koster selvsagt noen kroner men ikke avskrekkende. Jeg lurer da selvsagt på om noen av dere har erfaringer med hvordan dette fungerer?

Mitt alternativ er tradisjonell varmtvannstank, som vil kreve litt plass og en del strøm. Jeg synes som sagt dette med eemax ser interessant ut, men finner ikke mye om erfaringer med det.

Sjekk hjemmesiden www.eemax.no selv.

Bj

Lasse Elden

Helt enig! Savner også erfaringer med systemet.
Kommer til å følge med på denne tråden!

Hosse

Samme her:-)
Ser at det finnes Eemax, Tyse (fra Jula), samsung og Clage på markedet.

Rimeligst med varmtvannstank, men hva skjer på vinteren når man skal la hytta bli kall?

Brannmann

Sitat fra: Hosse på februar 26, 2012, 18:58:57
Samme her:-)
Ser at det finnes Eemax, Tyse (fra Jula), samsung og Clage på markedet.

Rimeligst med varmtvannstank, men hva skjer på vinteren når man skal la hytta bli kall?

Skal selv bygge til sommeren og er nyskjerrig på systemet. Ser for meg at det må passe glimrende på en hytte med tanke på enøk.
Tenker litt på bakterier. Hvordan kan det bli med dette? Tenker legionella etc. Bør vel være over 65 grader for å unngå bakterievekst. 
Hadde vært kjekt å hørt fra noen som hadde prøvd eller kjenner til systemet.

csveva

Mulig jeg tar feil nå, men slike systemer er vel ment til å tappes, slik at det ikke blir stående varmt vann inne over lengre  tid. Vannet varmes vel også på vei ut til krana, slik at det varme vannet forlater systemet ved bruk. Det er vel først ved lengre tid at bakteriene blomstrer i stående vann? Men ellers er det jo viktig å tenke på dette.

Totto

Vi har hatt en slik løsning for vann til en sommerdusj på brygga i 6 - 7 år. Fungerer ypperlig. Monteres slik at vann ikke blir stående i varmeren og det er derfor ikke problemer med bakterievekst utover det som måtte være i vanlige kaldtvannsledninger. Jeg lagde vår løsning maksimalt enkel med kun et rør til dusjen. Temperatur på vannet styres da av hvor mye vann jeg bruker under dusjingen og det er da veldig viktig å velge riktig effekt på vannvarmeren. Lurer på om vår er på 6 kW, men husker ikke det helt 100%. Systemet blir mer fleksibelt hvis det legges opp med to rør på vanlig måte til blandebatteri.

Vet ikke om det er så mye å spare på en slik løsning i et oppvarmet rom siden varmetapet fra varmtvannstanken bidrar til oppvarming av rommet.

Snart klar for hyttebygging på Vierli, Rauland

KjellG

Vær klar over at slike vannvarmer kan trekke opp mot 18 kW! De skal rekke å varme opp vannet på den korte tiden det er inne i varmeren. Videre så er de beregnet på at en har varmvannkrana enten helt lukket eller helt åpen. Det er ikke mulig å "tisseskylle" oppvasken, vannet i varmeren koker.

Personlig har jeg kommet til at dette ikke er noe som passer meg.

Furtebu

Vil det si at den kun starter varming av vannet når kranen på f.eks. kjøkkenet åpnes helt?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod