Dampsperre på en fjellhytte?

Startet av Brannmann, juli 06, 2011, 13:46:08

Brannmann

Holder på å planlegge til bygging av hytte. Lurer på om noen har god på dampsperre.
Vet ikke helt om jeg vil ha plastfolie i en hytte på fjellet. Hvorfor? Jo, i en fjellhytte kan det være både kaldere og varmere inne enn ute. Dette har mye å si for hvor plastfolien skal plasseres.
Hva mener dere om å legge tyvek på inn og utside istedet for?

yevensen

En tømrer jeg snakket med i setesdalen som bygger mange hytter på fjellet uten strøm sa han aldri brukte plast. Kun vindsperre på begge sider av veggen.

osphaugen

Ser at det er liten aktivitet på denne tråden. Holder selv på å bygge ei fjellhytte, og er veldig usikker på hva jeg skal bruke. Etter min menig bør vel ikke plast brukes. Har vi noe alternativ? Kan vel bruke ventex, isbjørnpapp etc. Kunne ha tenkt meg at flere fagfolk kunne si litt om dette.

Kenneth S

Tyvek anbefaler jeg istedet for plast på hytte uten elektrisk oppvarming.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Torleif

Hensikten med dampsperren er å hindre fuktighet fra rommet å trenge inn i veggen. Tyvek er en soft vindsperre som i tillegg til å være vindtett slipper fuktighet gjennom slik at veggen 'puster'.
Vanndamp i rommet (og i diffusjonsåpne materialer som vegger og tak) vil vandre (diffundere) fra høyere temperatur mot lavere temperatur. Dette medfører at det vil gå fuktighet fra rommet inn i veggen dersom en ikke benytter dampsperre.

Så da bli den avgjørende faktoren egentlig om hytten er oppvarmet i lengre perioder. Dersom hytta er oppvarmet og / eller ofte i bruk ville jeg uten tvil benyttet dampsperre. Tyvek på innsiden ville jeg ikke ha vurdert uansett. Ser at det er kommet noen nye dampsperrer på markedet i det siste (http://www.isola.no/produkter/dampsperrer/sd2_dampbrems). Har selv ingen erfaring med disse.

Nilsk

Men hva gjør man vist man bygger hytte som ikke har strøm nå men kanskje den skal ha det om 5 år?
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

hyby

Sitat fra: Nilsk på september 27, 2011, 10:23:03
Men hva gjør man vist man bygger hytte som ikke har strøm nå men kanskje den skal ha det om 5 år?

Bruker plast, men sørger for ekstra god gjennomlufting (nok åpne ventiler) så lenge hytta er tom og "kald" ?

Nilsk

Hvor mange ventiler er det snakk om pr.rom.

Bygger hytte som er 52 m2.

2 soverom og stue\kjøkken.

1 ventil pr. soverom og 2 i stue?
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Itzy

Vi har valgt å ha en ventil på hvert rom. Inkludert bod, gang og bad. Tre i stuen. Så det blir totalt 10 - fordi vi har to loftsrom oppe som også må ha luftinntak når vinduene er stengt.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod