12V utstyr - Problem med spenningen?

Startet av Amatøren, juli 08, 2011, 16:34:48

Amatøren

Noen kan på grunn av lange ledningsstrekk så kan det være problem med 12V utstyr som trekker en del strøm.

Victron har har nå kommet med Orion DC/DC omformer som tar 9-18 volt inn og gir stabil 12,5V spenning ut. Serien finnes for andre inn og utspenninger også.


Den markedsføres av bl.a. Sunwind og finnes her. Det eneste er at Sunwind har gjort det sjakktrekket å glemme å fortelle hva den kan belastes med og ikke link til manualen heller!! La inn link over, samt at jeg kan opplyse om at 12,5V utgaven leverer 8A, 16A og 30A avhengig av utgave.
Man lærer så lenge man lever.

Røilern

Tap av spenning i et 12v anlegg kan bare motvirkes med tykkere kabling, alternativ reduser forbruket.

En for tynn ledning fører til tap av energi, dvs den blir til varme - bare kjenn på ledningen. Victrons løsning gir høyere spenning, men energien som har gått tapt i den tynne ledningen får du ikke igjen.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

stroller

Det er ikke alltid spenningstap som er problemet. En del nyere elektronikk reagerer dårlig på høy spenning også, f.eks. 14Volt eller mer, også da er denne løsningen svært aktuell. Selv hadde jeg problem med for høy spenning inn på paraboltuneren. Løste det med å legge en lang tynn ledning...ikke særlig elegant, men det funket.

Løsningen som Sunwind har, ser for meg ut til å være 100W versjonen, men ser at det er andre som har tilsvarende i f.eks. 200W versjoner.

Amatøren

Sitat fra: Røilern på august 04, 2011, 11:21:22
Tap av spenning i et 12v anlegg kan bare motvirkes med tykkere kabling, alternativ reduser forbruket.

En for tynn ledning fører til tap av energi, dvs den blir til varme - bare kjenn på ledningen. Victrons løsning gir høyere spenning, men energien som har gått tapt i den tynne ledningen får du ikke igjen.
Vel ikke helt rett. Kommer spenningen under 12V så kan dette rettes med den nevnte del, men ja det er tap i tynn ledning (varme) og det får man ikke igjen. Selvfølgelig er det viktig med tykk ledning for å minske tapet. Victron løsningen er for å holde stabil spenning enten spenningen er 14,4V eller 11,5V. Husk bare at den skal monteres VED forbruks elektronikken, IKKE ved batteriet! Monteres den ved batteriet, oppnår man ikke noe med den. Da har man fortsatt kabeltapet frem til forbruks elektronikken!

Ment som følgende:

Batteri -> Tilførselsledning -> Ev. via koblingspanel -> Tilførselsledning -> Victron enhet -> Kort "lokal" ledning -> Forbruksutstyr.

Husk: Forbruksstrøm fra batteri blir høyere enn forbruksstrømmen til den Victron enheten forsyner.
Man lærer så lenge man lever.

Røilern

Ingen Tvilling om at Victron enheten gir stabil spenning, men prisen du betaler er tap av energi og det vil man jo gjerne unngå på en hytte.

Jeg skulle tro at tilstrekkelig kabel tykkelse er en billigere løsning på problemet.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Sitat fra: Røilern på august 05, 2011, 06:59:33
Jeg skulle tro at tilstrekkelig kabel tykkelse er en billigere løsning på problemet.
Ingen tvil om at er kablingen så tykk at man slipper Victron enheten er det beste. Derimot så står jo ofte batteriene samlet et (gjerne) litt knotete til og dermed hengerdet gjerne en del lamper o.l. på samme kabling po sitt strekk inn i stuen hvor TVen (og gjerne også en STB) gjerne står. Da kan det lett bli noe spenningsfall.

Uansett er vi enige: Det blir effekttap og det beste er løsninger som virker uten uten.
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod