Tykkelse på veggene

Startet av Hans, april 23, 2008, 11:26:43

Hans

En del hytteprodusenter gjør nå et stort nummer av at de har gått opp fra 10 til  15 cm tykke yttervegger. Andre igjen sier at det er mer å hente på å bruke pengene på bedre isolerte vinduer. Er det noen som har synspunkter på dette?

Og til dere som allerede har bestemt dere; hva endte dere opp på og hvorfor?
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

JohannesAarmo

Helt uten å kunne vise til noen vitenskaplig rapport av noe slag, ville jeg ha gått for tykke vegger. Vinduene kan du heller bytte ut ved en senere anledning.

Lettere og billigere å bytte vinduer enn å lekte ut vegg ved senere anledning.

Vinduer er "U-verdi-synderen", men jeg ville heller stolt på magefølelsen enn tall på et papir. Lykke til i valget.

hyby

Skal bygge på fjellet.
10cm isolasjon har ikke vært tema, men velger 15 fremfor 20.
Da de siste 5 cm koster anslagsvis 40.000,- i materialer og tapt eller økt areal.

Tanken er som så:
Etter som hytta står kald (5-10 grader) og tom mesteparten av året.
Tviler jeg på om jeg klarer å spare energi til å forrente dette.

Da er det i prinsippet bedre å isolere for 40.000 mer i boligen vår, som tross alt er fullt oppvarmet hele tiden. Eller investere dem på annet vis.

JohannesAarmo

Helt enig med tankegangen din. Dersom du ikke skal ha konstant oppvarming i hytta, så bruk heller pengene huset eller en familietur til Disneyland.

Hans

Nyttige innspill det her, og kanskje jeg nå heller skulle flyttet denne tråden til området for diskusjon av hytteleverandører, for jeg sakser følgende fra hjemmesiden til Hedda Hytter:

SitatVeggelementene lages med 10 cm mineralullisolasjon. Vi har erfaring for at 10 cm isolasjon er mer enn godt nok, både fordi de tette veggflater er forholdsvis små, og fordi tak og gulv har 20 cm isolasjon. Ønsker man bedre isolasjon i veggene er det i så fall mer fordelaktig å øke isoleringskvaliteten i vindusglassene.

Og ellers har det vært en del skriverier - og til dels skryt - her på forumet om Saltdalshytta, men i deres leveransebeskrivelse står det dette om ytterveggene:

SitatElementbygde yttervegger med 36x98 mm bindingsverk. Elementrammen er fingerskjøtet (48x98 mm) som gir større stabilitet ved transport og montering. Mulighet for påforing til 15cm isolasjon mot pristillegg.

Altså, i begge disse tilfellene er standarden 10 cm isolasjon i ytterveggene med mindre man ikke selv som kunde aktivt ber om en høyere kvalitet med dertilhørende økning i prisen
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

trist

Hva med å kjøpe byggesett med 10 cm.
Legg deretter på plastikk før du forer ut 5 cm.

Du slipper da at elektriker bryter plasten og kan tilleggsisolere 5 cm.

JohannesAarmo

Ingen dum ide! Ville papp vært best for å unngå for "tett" hytte, eller kunne man heller droppet plasten og krysslagt isolasjonen. (Tenke, Tenke, sier Ole Brumm)

Selv er jeg naturligvis tilhenger av tømmer. Jeg ville på ingen måte med dagens og morgendagens eu-krav anbefalt kun 10 cm tykke yttervegger i bindingsverk. I noen få tilfeller har jeg anbefalt kun 10 cm tømmervegger, men det gjelder redskapsboder, bastu-bygninger, garasjer og små hytter som kun skal brukes på sommer/høst (campinghytter). Vanligvis anbefaler vi ren tømmervegg eller 10 centimeters tømmer i kombinasjon med 10 cm utlekting for hytter og 14 cm utlekting for hus med tømmerpanel på innsiden.

Om noen ønsker prissammenligning mellom en norsk leverandørs hus eller hytte mot et nesten tilsvarende tømmerprodukt i fra finland, så er det bare å komme med et konkret eksempel, så kan jeg forsøke å finne noe som tilsvarer et bygg i fra Kontio. På denne måten får vi sett prisene på byggesettene opp i mot hverandre.

trist

Plast benyttes mot yttervegg.

Utlektingen på 5 cm legges motsatt av panelet du skal benytte innenfor.
Eks. stående kledning så legges lektene vannrett.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod