Rehabilitering av blikktak

Startet av Amatøren, juli 28, 2011, 11:34:32

Amatøren

Selv har jeg et uthustak med plater som ble utett. Byttet ut de spikerene som det lakk ved med skruer. Der var taket lagt ut over vindskien, noe jeg ikke syntes var helt pent. Derfor ville jeg endre det når taket skulle fikses. Hvordan? Jo, jeg bruker det gamle taket som undertak og lekter opp og legger nytt over. Får jeg nå leksje i taket har jeg det gamle under. Slik som takstein og underpapp ("samarbeider") på vanlige hustak.

1: Lektene kommer på nedenfra

2: Mønepanne fjernes, ny underliggende mønepanne monteres (ble så skadet ved demontering av den gamle) og lekt på toppen samt lekt for utvidelse av vindski og nytt vannbordbeslag. Grunnen til at jeg tok bort gamle mønepanner og la lekt får så å legge nye mønepanner under siste taket er at hvis det blåser vann inn under mønepannene på det "nye" taket så renner det ned på underliggende mønepanner og leder vannet ned på underliggende takplater og så videre ned det til takrennen. Hadde lektene på toppen ligget oppå gamle mønepanner ville vanne blitt der med det resultat at de ville råtnet.

3: Takplatene kommer på.....

4: Gammelt utstikk av takplate bankes inn

5: Passet på at nye takplater gikk så langt ut mot endelekten at de var bøyd opp så ikke vann renner inn mot den

6 & 7: Nye (ekstra) vindskibord er montert og nytt treverk er beiset.

8: Så kom beslaget på til slutt


Synes faktisk at taket er finere nå, men alt er smak og behag..... ;) Litt lappverk ved nærmere øyensyn på vindski men det er ikke der jeg ser på uthuset til daglig. Det er gavlveggen og det ser bedre ut rett fra enden. På normalt hold er det generelt fint å se på.
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod