Strømaggregat til byggeperiode og senere til normalt hyttebruk

Startet av Stavgusto, august 08, 2011, 08:10:54

Stavgusto

Har ei lita hytte uten vann og strøm hvor jeg har et lite verandaprosjekt i tillegg til endel nødvendig utbedring/vedlikehold.
Vi vurderer å kjøpe et aggregat som kan både brukes i en mer aktiv byggeperiode og som også kan fungere i en bruksperiode(normalt hyttebruk).
Hytta er som sagt lita og brukes (til nå iallefall) relativt lite, det stilles således ikke store krav til ytelse i en bruksfase og vi ønsker ikke å legge så alt for mye penger i prosjektet.
Har sett at obs har et Kellen aggregat (2kw) som kan virke grei i en normal bruksfase, men vil jeg kunne bruke kapp/gjærsag til denne?. Har en deWalt 777 sag (1800w), men kan vurdere å kjøpe en rimelig sag med lavere ytelse dersom alternativet er å kjøpe et større aggregat.
Har noen erfaringer i forhold til dette? evt kombinasjoner som fungerer greit.

yevensen

Hei, holder på å renovere en gammel hytte og kjøpte dette agregatet fra Biltema.
http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat-G-2500/
Det er andre sesong jeg bruker det nå og det starter alltid lett, og står ute i regnvær uten problem.
Bruker den til kappsag Bosch GCM 8S
http://www.bosch-professional.com/no/no/ocs/verkt%C3%B8y/101303/11668/stasjonaere-maskiner/gcm-8-s/
Går helt fint.  OBS denne er kommet i ny versjon med softstart: http://www.bosch-professional.com/no/no/ocs/verkt%C3%B8y/101303/24635/stasjonaere-maskiner/gcm-8-sj/ 

erstokke

Temmelig sikkert at det ikke går med 1800w sag på aggregat på 2kw. Startstrømmen blir altfor høy. Belastningen i startøyeblikket kan være opptil det dobbelte av nominell effekt.

Så enten må du kjøpe større aggregat eller mindre sag. Jeg hadde Bosch GCM8 og den kunne ikke kjøres på 2 Kw Kellen-aggregat fra Smartclub. Den nye versjonen av samme sag går sannsynligvis bra siden den har mykstart (8SJ) . Jeg byttet til Bosch PCM8 som er på 1200w, og den går fint, likeledes Makita 0714 eller hva den minste med dobbelt sleide heter (nydelig sag).

Jeg vil sterkt anbefale et aggregat av inverter-type, spesielt dersom du skal ha det utover byggeperioden. Mitt Kellen er en kopi av Honda EU 20i. Aggregater av denne type støyer mindre, bruker mindre bensin og leverer ren sinus som er en fordel ved tilkobling av elektronikk mm. De er også mye lettere å frakte rundt omkring enn et trad aggregat.

Selv har jeg oppgradert til original Honda og kvalitetsforskjellen er påtagelig i forhold til billigaggregatene.



Stavgusto

Takk for gode innspill. Fant ut her om dagen at det var en dewalt 707 (1100-1200w) jeg hadde og ikke 777, så da tok jeg sjansen på at kellenaggregatet  (2kw) holdt. Har så vidt testet saga og aggregatet og aggregatet synes ikke å være mye berørt ved oppstart iallefall. Får komme nærmere tilbake med nærmere erfaringer når det er testet skikkelig.

osphaugen

Har selv et 5,5kW aggregat. Det en må være klar over, er at hvis en bruker tyngre strømforbrukende apparater ( stor startstrøm) med et for lite aggregat, oppstår det et stort spenningsfall ved oppstart. Regulatoren klarer ikke å følge med. Kjørte i senk en kompressor forrige helg på grunn av dette. Så min vurdering på dette er at aggregatet  til byggeperioden blir for stort til senere bruk på hytta. Blir et unødvendig stort brennsels forbruk ved vedlikeholdslading etc.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod