Råte/fukt i gammel kjeller

Startet av bubakken, august 08, 2011, 22:41:06

bubakken

Vi pusser opp gammel hytte. Etter 85 år er naturlig nok kjøkkengulvet modent for utskifting, men det viser seg at kjelleren under kjøkkenet er veldig fuktig, og noe som ser ut som mugg på veggene. Det er støpte vegger og gulv.

Å bruke kjelleren til noe er ikke særlig aktuelt. Å drenere eller grave mye rundt hytta er heller ikke aktuelt. Kjelleren er på ca 8 m2.

Vi skal kun lede bort overflatevannet, legge drensrør osv.

Håper noen kan gi oss tips om hvordan vi best renoverer kjellerrommet. Tenker å sette inn byggtørke, ordne bedre lufting. Finns det noe egnet soppdreper? Bør vi male med spesiell maling?

Tverrdalen

Sett inn et par ventiler i veggene. Få luftsirkulasjon.

bubakken

Det er 3 ventiler i veggene fra før av.

Jeg har vært og spurt på maleravdelingene rundt omkring om hva vi bør gjøre med overflater/vegger. På Obs Bygg ble vi rådet til å bruke soppdreper på veggene og deretter male med våtromsmaling.

På Bygger'n sin maleavd. ble jeg sterkt frarådet å bruke soppmiddel, da dette er et "fungicid" og IKKE må brukes innendørs. Det er kun ment til utendørs bruk. Meget skadelig for dyr og planter, sa han.  Fikk også vite at våtromsmaling er bare tull, i og med at rommet ligger under bakkenivå.  Vi bør anvende et dekke som er diffusjons (åpent), ellers stenger vi bare fukten inne i muren, og etter en stund vil malingen flasse.

Dette virker veldig logisk. Vi kommer til å vaske veggene med kraftvask, deretter klorin, for å desinfisere. Og bruke slemming på veggene. Tror jeg.

Det løser vel ikke våre problemer, men det er da noe..

Tar gjerne i mot andre tips-

bubakken

Legger ved bilde av kjeller, nå som kjøkkengulvet er borte.

Kjellerrommet er på ca 6m2


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod