Festetomt

Startet av Luftslotte, august 12, 2011, 11:14:46

Luftslotte

Hallo Vi er helt i startfasen på hyttedrømmen. Vurderer det å kjøpe "brukt" mot å bygge selv. Regner med at det i de fleste tilfeller er rimeligere å bygge hvis man ser på kr og øre. Det vi lurer litt på er kjøp av festetomt, tenker da f, eks på Budor selger de festetomter fra 400t og da med en årlig festeavgift på 6-10t.
For meg høres dette ut som en dårlig deal betale så mye for noe man ikke eier, regner med at man ikke får lånt på tomta heller.
Er det noen fordelere med å kjøpe festetomt?

hyby

Fordel ved festetomt er vel normalt at man slipper med en lavere inngangsbilett og kontantutlegg.

Er mye politisk uro omkring feste, med en stadig drakamp mellom grunneiere og festere, med resultat av hyppige lovendringer og uforutsigbarhet omkring prisreguleringer og innløsningspriser.

Å i tillegg måtte "kjøpe" retten til å leie ville jeg vært veldig skeptisk til. Dette må vel kun være i tilfeller der reell tomteverdi ikke gjenspeiles i fremtidig festeavgift og og innløsningspris. Og man betaler en slags nåverdi av denne fordelen...

Jeg ville i hvertfall skygget unna..

Heffalompen

Er normalt at man må betale litt for en festetomt, men synes 400 000 var i høyestelaget når man i tilegg må ut med 6-10 k i året i festeavgift.

Kansje dette er ett veldig populært område der tomteprisene er høye for selveier tomter.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod