Borring etter vann

Startet av Luftslotte, august 15, 2011, 07:53:39

Luftslotte

Har sett på en hytte som har innlagt strøm, men ikke vann.
Denne hytten ligger helt i ytterkant på et regulert område med råtomter og eldre hytte bebyggelse.
Har snakket med kommunen og man får ikke lov til å legge inne vann og etablere egent VA anlegg. Må venter til man eventuelt etablerer dette for hele område. :(
Det jeg da vurderer er og borre etter egent vann (sommer vann) til hytteveggen. Er dette noe som man kan gjøre uten godkjennelse fra kommunen?
Og er det mulig å få en sånn løsning frostfritt så man kan få brukt vannet om vinteren.
Tenker da og lag en løsning med vanntank inne osv.
Åpen for andre forslag.

Ole-Kristian

Hei!
Vi har akkurat borret etter vann, og fikk beskjed om at det ikke er søknadspliktig hos kommunen. Det var det borrefirmaet og rørlegger som opplyste om. Fra denne brønnen kan man legge vannslange til hyttevegg med varmekabel i så ikke vannet fryser. Vår borrer sa også at han kunne sette opp en kran på yttervegg uten innmat inni, med en elektrisk brytet til å sette på når man vil ha vann. Når man skrur av bryteten igjen renner vannet tilbake i brønnen, slik vil det ikke stå i røret og fryse.

Vi har ikke søkt kommunen om renseanlegg, men kommer til å gjøre det på sikt. I mellomtiden tenker vi oss en sisterne innendørs som vi fyller for hånd, med tilhørende pumpe og varmtvannsbereder.

Lykke til! ;)
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

Luftslotte

Takk for bra svar, hytten jeg har sett på ligger i valdres så kanskje jeg kan bruke samme firma som du brukte til borringen?
Hva vil noe sånt koste?
Legger du opp fast røropplegg inne i hytte for dusj og vask.

erstokke

Er vel to firmaer i Valdres som driver brønnboring. Begge har godt rykte på seg. Den ene heter Valdres brønnboring og holder til på Leira, den andre heter Haugrud og er i Fagernes.

www.haugrudmaskin.no
www.valdresbrønnboring.no

Vi har fått prisantydning 50 000 kr på boring. Opplegg for kran ved hytteveggen kommer i tillegg. Det blir også tillegg hvis de må bore veldig dypt.

Hvis du har vei helt fram til der det skal bores, vil jeg anbefale å bestille container til boreslam også, slik at du får dette vekk fra tomta.

Luftslotte

Takk for gode svar.  Og som jeg har forstått er det ikke behov å søke kommunen om dette.

Ole-Kristian

Sitat fra: Luftslotte på august 15, 2011, 21:00:34
Takk for bra svar, hytten jeg har sett på ligger i valdres så kanskje jeg kan bruke samme firma som du brukte til borringen?
Hva vil noe sånt koste?
Legger du opp fast røropplegg inne i hytte for dusj og vask.

Vi brukte Haugerud Maskin fra Valdres (Fagernes). Virker som et seriøst firma, og vi er fornøyd hittil. Vi fikk tilbud på 48 000 kr ink. mva, da kommer foring ned til fjell i tillegg på 700 kr pr meter. Og hos oss var det mellom 1 og 1,5 meter til fjell. Kran på vegg koster 1500 kr... Vi legger opp alle rør i vegg inne i hytta for framtidig innlagt vann. Og vi kommer jo til å bruke sisterne inne i starten uansett. Man kan legge opp alt selv dersom man bruker type Vera vannpakke fra Hyttetorget, men vær oppmerksom på at det ikke er en godkjent løsning når du kobler på vannet slik at du har innlagt vann! Derfor gikk vi for vanlige skult røropplegg lagt opp av rørlegger...
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

Vibeke

Hei!

Vi brukte Valdres brønnboring. Kom på litt over 50 000,- med krane på vegg. Har kranen like ved vindu på badet og tank på 60 liter like innenfor. Lett å fylle tanken da :-)
Ikke problem med frost så lenge kranen ikke lukkes etter fylling. Vannet må renne tilbake i brønnen.

Har ellers lagt opp selv Vera vannpakke fra hyttetorget.no. Storfornøyd :-D

Når det gjelder borreslam har vi gravd dette ned som fyllmasser over stømkabel og slikt.

Lykke til!

- Vibeke
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

Luftslotte

hei  Vibeke
Er noe sånt jeg også tenker meg.
Bør vel også lage det enkelt å få tappet ut vanne i bereder og rør inne hvis man ikke har tenkt å ha varme på i hytta hele vinteren.
Men har jeg forstått det riktig at man ikke trenger å søke om dette.
Noen sier at borrehullet osv går som utnyttelse av tomten hvis kommunen er strenge på dette.

Får nok dra opp en tur til å se på denne hytta, virker som om det kan la seg gjøre å få en god vannløsning for en fornuftig sum.


Vibeke

Nei, det er ingen søknad til kommunnen for å borre etter vann. Heller ikke for å legge inn "innbåret vann" slik vi har i hytta. Detet kan man gjøre selv :-)
Det er ofte greit å uansett høre med kommunen om hvilke regler de har...

Vi tømmer ut alt vannet på vintertid og lar hytta fryse. Litt frostvæske i vannlåser og med togreps blandebatterier så går dette helt fint  : -)

Nærmere detaljer finner du på hyttebloggen min :-)

- Vibeke
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

EHD

I sør Aurdal er det krav til en forenklet søknad uten nabovarsel med situasjonskart med plassering av brønnen på tomta.  Gebyret for dette var i fjor kr 1000,-
Brukte Haugerud Maskin til borring hos oss, kom til rett tid,  problemfri gjennomføring.

erstokke

Jeg har nettopp brukt Haugrud maskin. Raskt ekspedert og det er ikke mer griseri rundt brønnen enn man kan forvente. Med litt "hagearbeid" blir det sikkert fint neste år.

Sitat fra: EHD på september 18, 2011, 15:40:42
I sør Aurdal er det krav til en forenklet søknad uten nabovarsel med situasjonskart med plassering av brønnen på tomta.  Gebyret for dette var i fjor kr 1000,-
Brukte Haugerud Maskin til borring hos oss, kom til rett tid,  problemfri gjennomføring.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod