Program for beregning av elpunkter i hytte

Startet av Lasse Elden, august 15, 2011, 16:50:55

Lasse Elden

Noen som har synspunkter på antall kontaktpunkter for ulike rom i en hytte?
- Hva er "minimum"?

bareare

Hei

Sitter akkurat og ser på det samme om dagen.

Jeg tror ikke det er noen standard svar, men jeg tenker at det er lurt å ha punkter der du kommer til å trenge dem, som til radioen på hylla, stavmikseren på kjøkkenet og nattbordslampen på soveromet.

Jeg har panlagt 3-4 stikk på sov, to eksta på bad, 2 på hems, 5-6 i stua, 4 på kjøkken og ute på hver side av hytta + plenty i teknisk bod.

Det er billig og lettvindt å legge el, så lenge veggene er åpne.

Ole-Kristian

Ta kontakt med en elektriker! Det kom nye regler 1 januar 2011 om hvor mange stikk det er krav til. Vi har hatt elektriker på hytta i sommer, og vi måtte ha minst 10 stikk i vår stue/kjøkken på 38 kvm -i tillegg kommer minst 3 til tv osv og endel i forbindelse med kjøkkenbenk. I loftstua på hemsen hadde vi ikke tenkt å ha så mange, men måtte ha 3 stk fler enn vi tenkte... I tillegg har vi 2-3 på hvert soverom. Det er også krav til komfyrvakt dersom du skal ha elektrisk koketopp. Vi har lagt opp rør til det, men ønsker gasstopp så da trenger vi ikke komfyrvakt...
Tomt kjøpt på golsfjellet - Åsli. Begynner å bygge mars 2011.. Se vår blogg her:

http://hyttegolsfjellet.blogspot.com/

Brannmann

1 stikk skal dekke 4 m2. Dvs at man må ha en stikk innen rekkkevidde for hver 4 m2
Bak tv minimum 3 dobble uttak.
Utstyr over 2000 W skal på egen kurs og fastmonteres (ikke stikk) Eks. bereder.
Komfyrvakt finnes også trådløst. Se ctm.no

Du kan ikke gjøre noe selv, og må brukew elektriker. Har du ikke samsvarserklæringen i orden ved tillsyn, ja da sliter du. Den må vises, og har du gjort dette selv har du et problem. Tror ikke mange vil ta på seg å skrive en erklæring foruten at du kjenner vedkommende VELDIG godt. Dette papiret skal firma oppbevare i 5 år og huseier skal alltid ha det tilgjengelig

Så kontakt elektriker.

Heffalompen

Er det de samme reglene på dette for Fritidsbolig og Hus ??

Brannmann



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod