Legge inn strøm i "gammel" hytte, hvilke regler gjelder?

Startet av Stardustsilver, august 21, 2011, 16:29:35

Stardustsilver

Når man skal bytte ut solcellestrømmen med 230v strøm, må man følge nye regler og legge inn alle pålagte punkter i forhold til størrelse på hytta, eller kan man bare bestille det antall punkter man selv vil ha når hytta har byggeår 1999 ? Jeg ønsker å beholde min 12v belysning da dette er profft lagt opp med ledpærer og spotter, så det vi ønsker er kun 230v til kjøleskap, varmepumpe og TV. Er det mulig å få kun det man ønsker med dagens regelverk?
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Geiri

Jeg legger inn strøm i eldre fritidsblig nå.
Fikk ingen pålegg om hvor mange stikk som trengs etc. Ble spurt hvor jeg ville ha stikk, komfyr,kjøleskap,taklamper osv. Elektrikker gjorde seg ferdig og sendte inn ferdigmelding. Everket kommer med måler og kobler meg til.
I samtale med e-verk og elektroinstallatør opplevde jeg at de var positive til "mindre" andel stikk.
Jeg har også en løsning som deg pdd der solcelle fortsatt tar seg av en del ting.
(Fritidsbolig 90kvm, ikke innlagt vann eller avløp.)

Antlas

gammel tråd men for meg relevant subjekt:

Har gammel hytte som nå skal få solcelle/aggregatstrøm og mulighet for 300w 230v (off grid). Dette monteres nå først som "byggestrøm" m/ skjøteledninger i forbindelse med restaurering.
Må en søke godkjenning noe sted for dette? Hvordan er det evt med forsikringen..?

Røilern

Kikket litt mer på bilde ditt.

Du kan koble opp alt bortsett fra 220V til og fra inverteren. Dette inkluderer nok også jording av inverteren, men her er jeg på tynn is.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod