Kjøleskap i hytte som "fryser"

Startet av Amatøren, august 21, 2011, 19:20:19

Amatøren

Vurderer et kjøleskap på hytten. Vil nok trekke mindre enn kjøleboksen (og bedre plass til mat) enn den vi har nå. Har kun 12V solcelle m. aggregat. På sikt inverter.

Kontaktet en del leverandører for å spørre om de tåler å fryse når de ikke er tilkoblet. Det viser seg at de ikke forstår det jeg sier at kjøleskapet skal slås av når vi reiser og vil ikke bli startet for et er + grader inne i hytten og i kjølskapet. Får samme svar hver gang: Det må være min 5 + for at det ikke skal gå i styker når det er i bruk.

Jeg spør IKKE om brukstemperatur, men lagring av skapet! Presisert gang på gang.

Noen her med kunnskap/erfaring fra tilsvarende brukssatus?

Med vennlig hilsen
Frustrert Amatør(en)
Man lærer så lenge man lever.

petter`n

Klart det kan stå i masse kuldegrader, mitt starter i masse blå om jeg godsnakker litt også. Sibir off cårs. Men litt tid tar det. Det jeg ikke visste var at for høy innetemp kan gjøre det like vanskelig å tenne opp.

Amatøren

Sitat fra: petter`n på august 21, 2011, 21:50:29
..... like vanskelig å tenne opp.
Propan?

Jeg skal ha vanlig for 230V. Ikke gass.
Man lærer så lenge man lever.

erstokke

Skal ikke være noe problem om skapet står ubrukt i masse minusgrader. Vi har 230v kjøleskap i en hytte ved sjøen som står uoppvarmet hele vinteren.

Vibeke

Hei!

Har et lite innbyggingskjøleskap fra IKEA på vår hytte. Det har nå tålt godt to vintre der hytta fryser når vi ikke er der. Tømmer kjøleskapet når vi reiser og slår det av.
Fungerer helt fint  :-)

- Vibeke
Vi bygger hytte på Mannsberg 1100 moh mellom Tyin og Øvre Årdal med totalbudsjett på ca 1,4 mil, i perioden 2007-2009. Byggebloggen vår finner du her!

Karin

Takk Vibeke!
Nå ble jeg lettet! Etter å ha lest en annen tråd trodde jeg at kjøleskapet ble ødelagt ved minusgrader også når det står avslått!
Takk for informasjon.

Vi tenker nemlig å kjøpe 220v kjøleskap :)
http://www.byggehytte.com/2012/04/24/hyttestrom-flere-betraktninger/

Karin

Da er  220 V kjøleskapet på plass og fungerer utmerket på 12 V anlegget  :D
Les mer på http://www.byggehytte.com/2013/02/28/kjoleskap/

yevensen

Vi skal også sette opp nytt solcelle anlegg, og lage nytt kjøkken med nye hvitevarer. Hadde planlagt gass kjøleskap, men når jeg leste om deres opplegg kunne jeg tenke meg  noe av det samme. Hvilke type 12/220 v inverter bruker dere til kjøleskapet?, Står denne montert sammen med kjøleskapet slik at dere har trukket 12V kabel eller der regulatoren står. Kobler dere denne 12V rett på batteriene, eller via regulatoren?

Amatøren

Vanlig er å koble inverter rett på batteriet/batteriene. Det er for å minske tapet i lange ledninger. Via regulatoren er gjerne en "omvei" og det kommer også mye an på inverterens størrelse (effekt levering).

Som oftes skaffer man seg en inverter som leverer så stor effekt og dermed trekker så mye strøm på maks at regulatoren ikke tåler det.
Man lærer så lenge man lever.

Røilern

mars 01, 2013, 15:34:48 #9 sist endret: mars 01, 2013, 18:18:01 by Røilern
Heisann

Min kortversjon er:
- Kjøp et 220V skap som bruker lite strøm, det beste under benken skapene er nede i under 100 kwt/år
- Pass på å varme opp hytte før skapet startes - moderne kjølemedium (les gass) er ikke lager for bruk i noe særlig under 10 greader C.
- Du må ha en "god nok" inverter. En elektromotor kan kreve ganske høye start strømmer. Selvom det bare står 80W bak på mitt skap så registrerer jeg at det i et kort øyeblikk (1 sekund eller så) drar mer enn 1000W Jeg er usikker på om  en billig 500W's  inverter med modifisert sinuskurve vil kunne dra et kjøleskap.

Basert på denne oppskriften har jeg kjørt et slikt kjøleskap i snart et år - fungerer
ypperlig

Temaet har vært dekket på forumet før - bla her: http://www.byggehytte.no/index.php?topic=696.0
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Naturvernforbundet vedlikeholder en liste over de mest strømgjerrige kjøleskapene på markedet:
http://www.besteprodukter.no/home/Kjoleskap.html
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Sitat fra: OS på mars 01, 2013, 16:31:06
Naturvernforbundet vedlikeholder en liste over de mest strømgjerrige kjøleskapene på markedet:
http://www.besteprodukter.no/home/Kjoleskap.html

Fine skap dette, men utfordringen for oss hyttefolk er nesten alle skapene er store - Liebherr skapet er imidlertid i klasse for seg, er det dyrt?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Skal du ha kjøleskap under benken, er det fint med innbyggingsskap. Her er noen aktuelle:

Skap                           kwh/år          Pris
Bosch KUR15A65            92        ca 6 300   
Siemens KU15RA65        92           ca 6 300
Ikea  FROSTIG SC136   124            2 950

Tror Bosch og Siemens skapene er samme, men prisene varier litt rundt omkring.
Ikea-skapet tror jeg er samme som Electrolux ERY1401AOW.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod