Hvor tykk skal isolasjonen være?

Startet av Hyttami, august 29, 2011, 19:37:35

Hyttami

Jeg skal isolere innervegger mellom soverom på hytta og har bjelkelag på 63mm.

Spm 1: Kan jeg bruke 50mm isolasjon selv om det vil gi et hulrom på 13mm i veggen eller bør jeg velge 70mm å måtte presse isolasjonen litt sammen?

Og spm 2: Noen som har erfaringer med Space Slab isolasjon fra byggmax?

Tor-Åge

http://lavstandardhytteietnedal.blogspot.com/

erstokke

Regner med at det er lydisolasjon du er ute etter. Da bør du bruke Rockwool. Dobbelt lag med gipsplater er også fint, evt. et lag gips + panel.

Hyttami

ok, ser den.
Er det noen som har erfaring med det andre jeg spør om?


BjornS

Svar på spm 1: tror ikke du gjør mye galt ved å bruke 50 mm. Det vil jo selvsagt isolere noe mindre enn 70mm, men du vil uansett komprimere det til 63 til slutt om jeg forsto deg rett. Det viktig her er at du isolerer fra null til 50 cm.

Vi gjorde noe av det samme hjemme, det var uisolert mellom f.eks kjøkken og soverom. Jeg kjøpte 5cm isolasjon og la inn før snekkerne la på gips. Lysbildet er helt forandret, sjøl ble vi veldig fornøyd med den lyddempingen dette ga. Men merk at det da er 5cm isolasjon + ett lag med gips.

Det er nok noe å hente med tanke på lydisolasjon om du er veldig nøye med at både isolasjon og plater/panel går helt opp og helt ned slik at evt gliper tettes.

Bj

hyby

Ville nok stappet inn 70 jeg om det er typisk hyttevegg med kun panel på begge sider. Da får du litt mer masse i veggen og antagelig ørlite bedre lydisolasjon.

Alternativt kan det kanskje være en ide og i stedet brukte 50mm rockwool lydplater. Disse har en mye høyere egenvekt en vanlig isolasjon. Da du fort vil oppdage at doble panelvegger er noe vesentlig dårligere mot lydgjennomgang enn du er vant til "hjemme" om det er tette plater i veggene der.

Ville også brukt spesiell perforert duk, evt fiberduk, som sperrer mot å få glassfiberstøv pumpet inn i rommet hver gang man får trykkforandringer (feks ved åpning og lukking av soveromsdør)
Så en gang at dette var anbefalt av bla Glava ved kun panel i veggene, men tror de fleste hytteleverandører sparer inn kroner her.

Hyttami

Du har nok rett mtp Rockwoll plater. De er noe dyrere da....
Jeg planlegger å ha bygningspapp mellom isolasjon og panel for å hindre isolasjonstøv i å komme inn i rommet. Det er vel like greit som fiberduk?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod