Valgets kvaler - har nå "bestemt" oss for snurredass!

Startet av TerjeN77, august 30, 2011, 09:01:33

TerjeN77

Hei.

Etter å ha vært innom og kikket/lest på både Aquatron,Cinderella,Jets og vanlig WC så har vi mest sannsynligvis landet på snurredass.

Men lurte på om noen kunne dele sine erfaringer,og forklare litt om denne typen do.

???


Har noen spørsmål:

Har denne et spjeld i "nedløpsrøret" som stenger når ingen sitter på doen,a la Separette? Eller står det åpent hele tiden,kun toalett-lokket som stenger når dette er lagt ned?

Kan en bruke/montere både el.avtrekksvifte i lufterøret sammen med vindvifte,slik at det også luftes når hytta står tom?
Antar at det vil hjelpe på prosessen nedi kammeret + hindre at toalett-rommet ikke stinker når vi kommer til hytta etter å ha stått tom noen dager uten el.vifta på?

Hvor avgjørende er det at lufterøret er helt vertikalt opp fra tanken når en bruker vifter? I mitt tilfelle er det enklest å ha dette 45 grader et stykke først før det går vertikalt.

Ellers er det bare å komme med både for og imot-uttalelser.  ;)

OKER

Har hatt Snurredass på sommerhytte i Larvik i 15-16 år. Den har en slags halvkule/bolle som snus opp/ned ved besøk - dermed skjules innholdet i det kammeret som er i bruk.
Er relativt fornøyd - i perioder med mye damer som "bimmelimmer" kan det ha en tendens til å bli litt fuktig og dermed lukte mer. Når det gjelder tømming av tank/kammer er dette ikke noe problem - sistnevnte har selvsagt litt med hvor lenge det har stått og "kompostert". Ved hyppig bruk/mange besøkende, kan kanskje behovet for å "snurre" kammerne være større slik at det blir knapp tid mellom hver tømming.
Ang vifte, så mener jeg at det skal finnes elektriske vifter - min erfaring (hytta har ikke akkurat noen "lun" beliggenhet - ligger på en utsiktstomt med Svenner fyr rett ut) er at det skal nesten ikke bevegelse til i lufta før vind-viften snurrer.

Ang vinkel på røret har jeg ikke noen erfaring.

Mvh
OKER

erstokke

Snurredass er velutprøvet og en stor fordel er at den er veldig enkelt konstruert. Ikke noe elektronikk som kan gå i stykker. Synes å huske å ha lest at bladet Hytteliv hadde en undersøkelse for en del år siden hvor original Snurredass og Cinderella var de to systemene folk var mest fornøyd med.

Hvis du vil spare over 20 tusen, kan du kjøpe en brukt på finn.no. Mange som legger inn vannklosett for tiden. Jeg fikk en (godt rengjort) snurredass med porselensstol til kr 5000. Fulgte også med to kanalvifter og varmekabel - men jeg har ikke strøm på hytta. Så jeg har to Vera kanalvifter billig til salgs hvis noen er trengende.

Det aller viktigste med Snurredass (og sikkert andre biotoaletter også), er å ha kontroll på ventilasjonen. Prinsippet er at luft suges ned gjennom do, ned i tanken og opp gjennom luftepipa. Da vil det nesten ikke bli lukt i dorommet. Hvis luftstrømmen går motsatt vei, lukter det dritt - bokstavelig talt. Dette kan oppstå f.eks. i en ganske tett hytte med fyring i åpen peis. Av samme grunn er det viktig at lufterøret har minst mulig bend. Jeg har valgt glatt rør helt til kjelleren og bare en liten stump fleksibelt rør inn på tanken. God høyde på pipa over mønet og vindvifte på toppen. Håper det funker, den er ikke satt i drift ennå.

Tidligere eier av min snurredass fant ut at han ikke ville ha do-eksosen over hyttetaket. Så han monterte 30 m rør gravd ned bort til et stort grantre og opp i toppen. Dette opplegget krevde hissig bruk av elektrisk vifte, men det ble helt luktfritt  :D.

Har aldri sett noen halvkule/bolle i en Snurredass før. Kanskje det er en spesiell toalettstol som er satt på? Derimot følger det med et isoporlokk som passer nedi do for å tette når man forlater hytta.

Man kan gjerne ha både vindvifte og spe på med elektrisk vifte dersom det viser seg nødvendig.


Hyttami

Jeg har akkurat tatt i bruk snurredassen på min ikke helt ferdige hytte. Har ikke så mange erfaringer med denne ennå, men jeg har valgt toalettstol med urinseparator. Det vil si at urinen ledes ut i jorden og ikke ned i kammeret hvor det faste avfallet er. Dette skal gi mindre  lukt. Men, som sagt - smått med erfaringer ennå.

http://lavstandardhytteietnedal.blogspot.com/

TerjeN77

Ser at de fleste som selges på Finn.no er til 230v,alså varme-elementet(finnes slikt også til 12v?). Ellers,utenom vifta seff,er det vel likt.

Men er tankene fra 90-tallet lik dagens tanker mht konstruksjon og godstykkelse f.eks?

Og et annet spørsmål: hvilken type har dere valgt,løse eller faste kammer? Noen synspunkter der hva en bør velge??

erstokke

Finnes ikke 12v, da det ikke er nok strøm til å drive vifter og varmekabel på 12v anlegg. Men modellene er forøvrig identiske, så det gjør ikke noe om det følger med vifte og varmekabel. Man lar bare være å bruke dem.

Vera har justert litt på utførelsen opp gjennom årene. De første årene var ikke løse kammer noe alternativ, så alle tanker med løse kammere er av nyere årgang. Det har også vært en synlig endring av lokket over tanken. På tidligere modeller var det to striper med forsterkninger på tvers av lokket, dette er borte på nyere utgaver (uten at jeg vet om det har noe som helst å si for kvaliteten). Nyere modeller er også ofte levert med porselensstol i stedet for den gamle i plast. Vær obs på at å kjøpe ny porselensstol er dyrt.

Det er sikkert bare å ringe Vera for å få fler opplysninger.

Løse kammere er sannsynligvis hyggeligere å håndtere. Faste kammere har større volum. Så det er fordeler og ulemper med begge. Jeg har valgt standardmodellen årgang 2003 med faste kamre.

Mht å kjøpe brukt, ville jeg lagt vekt på at den er hel og pen og godt rengjort. Samt pris og avstand til selgeren så det ikke blir for lang reise. En snurredass veier ikke stort, den er enkel å løfte for 2 personer. Tilhenger er greit når du skal hente den. Ofte følger det ikke med lufterør, takgjennomføring og pipehatt, fordi dette står igjen i hytta.

TerjeN77

Ser ut til at valget har falt på ny snurredass med faste kammer,er lett tilgjengelig ettersom den blir montert under hytta der den står på søyler,alså åpent.

Men lurer litt på om en kan montere 12v vifte(har solcellestrøm) på avtrekksrøret,som de selger utenom, og samtidig montere på en vindvifte i toppen?!

Tenkte på at el.vifta kunne brukes når det ikke er vind,samt at vindvifta vil virke mye av tiden vi ikke er på hytta,antar det vil hjelpe på komposteringen? Eller tenker eg helt feil og unødvendigt?

erstokke

Sikkert greit å ha begge deler, men ville nok først prøvd uten el-vifte. Skal du ha 12v vifte kontinuerlig, må du beregne om du har nok strøm.

Amatøren

Sitat fra: erstokke på september 02, 2011, 21:49:14Skal du ha 12v vifte kontinuerlig, må du beregne om du har nok strøm.
Han hadde tenkt å ha 12V viften som ekstra ved vindstille vær når de er der, slik jeg tolket det han skrev. Da er det jo bare å ha den på egen bryter så den kan slås av og på ved behov når han er der.

Er man litt "handyman" med elektronikk, kan man også lage en liten elektronikk krets som gjør at viften stopper når batterispenningen går ned til f,eks 12V (dvs. kutter før dyputladings kretsen på regulatoren  - mange har det - slår ut). Da kutter den før regulatoren sier det er tomt, har man fortsatt litt strøm igjen.

Selv har jeg på min gammeldagse utedo i uthuset montert et 100 spirorør for lufting. Skal der montere inn en vifte for avtrekk. Den skal monteres i en skjøtemuffe som skal være lett å ta ut for bytte. Kjøpte en datavifte som bruker ekstremt lite strøm samt at den kostet en brøkdel av prisen til ventillasjons viftene til div hyttebutikker. Derimot blir det litt arbeid med å feste den inn, men det er jo litt av kosen å fikse ting selv. Så setter jeg bort to gamle batterier (som har litt levetid igjen), et lite solcellepanel den gamle regulatoren og en krets som styere viten slik at den går kun når panelet lader og batterispenningen er mellom 12,5V og toppladet. Bonuset er at jeg også får leselys på do og arbeidslys i uthuset ;D
Man lærer så lenge man lever.

TerjeN77

Ok,er med på det dere sier,men reagerte på at på f.eks Hyttebutikken sine vifter står det at vifta blokkerer for luft(mer eller mindre) når den ikke går,så det spørs om eg må begrense meg til det ene eller det andre alternativet.

Frister mest å kun gå for vindvifte først,men er skeptisk på de varme dagene når det er helt vindstille...da hadde det vært greit å hatt en el.vifte å kjøre igang. Spørs om eg ikke må demont./montere vifta på utluftingsrøret ved behov skal en ha en slik løsning ser det ut til...


Itzy

Vi har også bestemt oss for snurredass med løse kammer (90). Dere som har seperasjonstoalett i tilknytning til snurredassen. Har dere da gravd grøft??

Hvordan fungerer det om vinteren?

Hos oss er det stort sett torv utenfor hytten. Så det blir å grave ned til berg for så å legge ned filtrasjonsmasse. Får dekke det godt til. Spørsmålet er om telen går helt ned før snøen legger seg. Men hva gjør dere om vinteren?. Røret vil jo ligge litt åpent under hytten (står på søyler) før den går i grøften. Er det nok å isolere røret da?

TerjeN77

Er det ikkje en fordel mht komposteringa at vått&tørt blandes?? Veit at det danner lettere vond lukt,men...

Vil tru at det er nok å isolere den åpne delen av røret,men spørs jo hvor kaldt det blir i området ditt.

Tom R

Det med kompost er en vitenskap. På en fjellhytte tror jeg det vil bli dårlig med kompostering dersom det ikke er solvarme rett på kammerene. Det blir rett og slett for kaldt for å holde prosessen igang. Lag et godt system for etterkompostering først som sist. Mørk beholder og i sola vil påskynde prosessen betraktelig.

Tom

Snarf

Har brukt snurredass på sommerhytta i hvertfall 15 år og er veldig fornøyd. Snurredassen er koblet til strøm, samt har en elektrisk vifte halvveis opp i pipa, samt vind vifte på toppen. Da den elektriske vifta var laget av plast, gikk det ikke mange årene før den ble ødelagt beyond repair. Derfor har jeg lett fjernet den fra pipa og har nå kun vind vifta. Den elektriske vifta som passer i pipa er lett å sette inn eller ta ut ved behov. Kun vindvifta oppleves som litt lite, da vi noen ganger får nedslag av vond lukt på den nærliggende terrassen. Dette kan også ha med at pipe akkurat ikke går over mønet. Denne har jeg planlagt å forlenge.

Komposteringen har alltid vært en drøm. Etter 4 år i kammeret er det helt tørt og fint som jord det som kommer ut. "Tissetanken" (som er overskuddsvæsken) må tømmes relativ ofte synes jeg og det er ikke en behagelig jobb, men helt ok.

Etter en periode med stor belastning, så hender det jeg må ta en lang planke og jevne ut innholdet i tanken. Ellers rommer det akkurat fint en sesong med fire voksne.

Den halvmånen (som omtalt over) som var montert fast i plast toalettet knakk i hengselet, så den har jeg fjernet uten at det påvirker funksjon annet enn at du ser nedi tanken.

Snarf

Burde kanskje også nevne at de årene hvor vi utenom sesong har kuttet strøm og elektrisk vifte, så blir innholdet i tanken veldig tørt og hardt innen jeg skal tømme den. Dette hakker og smuldrer jeg opp med spaden jeg henter det ut med. Så blir det "jord" igjen.

Snurredassen kan med fordel ikke ha så mye papir i. Vi samler (på gresk vis) iallefall tissepapiret i en bøtte med pose ved siden av som vi kaster med søpla. Alt papiret blir nemlig ikke kompostert etter 4 år. De papirrestene som ikke er kompostert er tørre så disse kaster jeg bare i søpla etter disse 4 årene (pga 4 faste kammer på snurredassen).

Er det kapasitet nok kan en også ha matavfall og liknende i snurredassen. Dette vil hjelpe på komposteringen. I tillegg bør du ikke bruke resirkulert dopapir, da dette ikke brytes ned så bra som "hvitt" dopapir.

petter`n

Dersom papiret ikke er borte etter 4 år, bør det tilsettes mye mer fukt over kammeret. Gjerne når hytta forlates for noen dager for da kommer lukta. Tilsett også en akselleratorvæske som dusjes på etter besøk så minimeres lukt til en viss grad.

Bidda

Vi har akkurat tatt over en hytte med snurredass og kikket over denne i går. Har 4 faste kanmmer og 230v. Først leste jeg brukerveiledningen  ;D deretter en praktisk gjennomgang. Ett par spørsmål:

Vifta stod bom fast med 2 døde fugler oppå, finnes det erstatningsløsninger? Har satt inn lokk uten vifte så lenge. Har bestilt takvifte også holder vel med denne når vi ikke  bruker hytta over lengre tid ( sommerhytte )?

Varmekabel står på hele tiden, er det behøvelig? På vinterstid klarer vel ikke denne å sørge for nok temp til at prosessen går?

Kinamann

Har også akkurat tatt over hytte med Snurredass. Har elektrisk vifte og varmekabel. Tidligere eier fortalte at de pleide å demontere viften hver gang de dro fra hytta (i hvert fall for lengre perioder av gangen) fordi de hadde blitt fortalt at dette skulle gjøres. De kunne imidlertid ikke gi noen begrunnelse for hvorfor dette skulle gjøres.

Er det noen som vet hvorfor dette skal gjøres? Litt tungvint å demontere viften (og erstatt den med et deksel hver gang).

Kunne tenke meg å bare la viften gå hele tiden - regner med at strømforbruket på viften er minimalt. Er det noen ulemper/farer for systemet med å la viften gå?

Bør varmekabelen stå på hele vinteren - også når man ikke er på hytta - for å holde komposteringen i gang?

Bidda

Velkommen til forumet.

Ny hytteeier du også...... ;D

Ser klart poenget med å fjeren viften om du slår den av, det beste er å la den gå hele tiden. I stoppet tilstand sperrer den for luftgjennomstrøming og da vil lukt finne vein til rommet og dårligere gjennomstrømning av luft betyr også dårligere kompostprosess.

Venter også på svar om dette med varmekabel......

Itzy

Dere som har erfaring. Hva skjer på vinteren når beholderne fryser. Renner urinen ut for det om?

petter`n

Trodde den ble lenset, for fordampningen er lik 0 om vinteren. Ved en temp på 20 grader, så fordampes ca. 1-1,5 mm. i døgnet dersom jeg husker rett. Er det skråkant i bunnen og et overløpsrør, ville jeg ikke bekymret meg. Overvintrer 3/4 full vannsisterne og det har gått bra i flere år.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod