Innspill til plantegninger

Startet av Lasse Elden, september 24, 2011, 21:36:14

Lasse Elden

Sitat fra: Bidda på oktober 15, 2011, 20:43:35
Velger du stålpipe kan du bruke kråkelurer et produkt du monterer utenpå pipa for å ta av varmen og blåse denne til skapet, er nok tryggeste løsningen og minst plasskrevende.

Har kjøpt en slik: http://www.ecofan.no/?PageID=128&ItemID=1 for hjemmebruk og den funker så det synger. Vi har tidligere slitt litt med overoppheting og at all varmen forsvinner fra 1. til 2. etasje. Men Ecofan opplever vi en mer behagelig innetemperatur, som ikke oppleves som tør.

Kan en slik fungere opp mot "tørkeskapet"? Hva med fuktigheten som vil være i skape, hvordan bli kvitt den? Det gjelder forsåvidt begge løsningene (din og min).

Bidda

Forsvarer min løsning:
Kraftig vifte som kan flytte luft i kanal til tørkeskapet, settes på termostat så det ikke blir for varmt i skapet. Viktig å få vekk fuktig luft så det må være hull i skapdøren slik at lufta får utløp til gangen. Det blir bra å få den fuktige lufta ut i rommet.

Lasse Elden

Sitat fra: Bidda på oktober 16, 2011, 20:59:30
Forsvarer min løsning:
Kraftig vifte som kan flytte luft i kanal til tørkeskapet, settes på termostat så det ikke blir for varmt i skapet. Viktig å få vekk fuktig luft så det må være hull i skapdøren slik at lufta får utløp til gangen. Det blir bra å få den fuktige lufta ut i rommet.

Er ingen ekspert på dette. Hva slags type vifte tenker du kan brukes? Så litt på løsningen Kråkelurer på nett. Fant ikke noen pris, men noen diskuterte 4-6.000 kr. Har du noe anslag på hva din løsning kan koste? 4-6.000 blir nok litt i overkant. Da vil vi nok heller gå for et tradisjonet tørkeskap.

Bidda

Du kan sikkert få en blikkenslager til å lage en løsning også og med en kanalvifte fra Clas og en termostat fra Jula så kommer du nok under 3000kr tenker jeg.

Fordel er jo at du får tørket klær og utnyttet mere varmen fra ovnen, ulempen er at du må fyre i ovnen for å få tørket klærne.......

En rørovn (el) er nok billigste alternativ.

Lasse Elden

Hei Bidda!

På de siste tegningene dine har du utelatt vinduer ved kjøkkenet?
Er det noen spesiell grunn til dette (forglemelse)? Hytta vil jo bli lysere ettersom det ikke vil bli hel vegg mellom kjøkken og stue.

Er det skaper (de oransje firkantene) du har plassert ved ovnene (gjelder begge stedene)?

Har også et spørsmål til plasseringen av ovn i stua. Har du noen alternative plasseringer? Den kan jo plasseres hvorsomhelst med stålpipe til tak? Tenker ift ulykkesforebygging spesielt, men også praktisk ift lagring av ved.

Bidda

Ikke forglemmelse med åpenløsning mot stua så ville det bli lyst nok og heller benytte veggen til overskap.

Lasse Elden

Sitat fra: Bidda på oktober 17, 2011, 09:03:21
Ikke forglemmelse med åpenløsning mot stua så ville det bli lyst nok og heller benytte veggen til overskap.

Hei! Har lagt til noen spørsmål etter at du har svart! Måkke være så kjapp vettu ;-)

Bidda

hmm......skal jeg vente litt til  ;D

Firkanter ved ovner er vedkorg.

Har flyttet rundt på ovnen og sett på flere løsninger og kan passe å flytte denne på andre siden om det velges løsning uten skjerming mot bad eller mot gavelvegg men mister da noe varmespredning. Kanskje den plassen som er best visuelt og sikrere mot ulykker.

Bidda

Hva skjer'a......  ;)
Fått noe nytt fra DHH?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod