Innspill til plantegninger

Startet av Lasse Elden, september 24, 2011, 21:36:14

Lasse Elden

Hei alle sammen!

Håper noen har anledning til å ta en titt på en hyttemodell vi sterkt vurderer (har du konkrete erfaringen med den er det også av interesse) og gi kommentarer til planløsningen.

Oppfatter den som veldig gjennomarbeidet/-tenkt, da jeg strander ved den minste endring. Ønsker likevel en siste gjennomgang før vi bestemmer oss.

Hytta det gjelder er modellen Voss fra DHH.no - link:
Klikk på bildegalleri, der ligger bl.a. plantegningen.
http://dhh.datasenter.no/katalog_hytter/voss/

Litt om noen forutsetninger vi ønsker vurdert i forbindelse med evt. endringer:

1) Tenker det er greit å få boden (oppbevaring av vann til bad og kjøkken) i nærheten av nettopp kjøkken og bad.
2) Litt spørrende til om vi skal droppe soverommet i bygget med den ekstra stuen. Vil da evt. flytte badet der soverommet er og øke størrelsen på det minste soverommet i den andre delen. For å opprettholde antall sengeplasser tenker vi en løsning i den ekstra stuen (sovesofa, køyesenger innerst).
3) Planløsningen og plasseringen av hytta vil bli lik bildet, med parkering og tun ved inngangspartiet. Problemstillgen ift plassering av kjøkken/stue er at utsikten er mest spennende på den siden som kjøkkenet er tegnet inn på og i kortveggen med vinduer. Tenker derfor en løsning med speilvending av kjøkkenet.
4) I forbindelse med speilvending av kjøkkenet tenker vi også på en mulighet for dør ut. Men om vi vil ha denne inn mot tunet eller den andre veien er jeg litt usikker på. Fordeler og ulemper?
5) Boden, kjøkken og bad. Hvordan bør disse plasseres, både ut fra mest praktiske plassering og ift rørføringer - om det vil være begrensninger (blir nok plate på mark, samt at vi må bære inn vannet, vannposten ligger ved vår innkjøring (20-30 meter).

Så kjære Bidda (blant andre)! Håper du igjen kan overbevise oss at alle plantegninger har rom for andre og praktiske løsninger.

Så får vi se hva resultatet blir!

Scriptina

Hei

Skal prøve å se nærmere på det du spør om, men har hørt fra noen at de synes stuen blir litt smal i Drammens Hytter... Sender derfor inn en link fra en hytteleverandør vi har vær veldig fornøyd med, og der at dere kan få alle rom og litt til med gode kvaliteter til en god pris.
http://familiehytta.no/filestore/FHP120BREIDABLIKK11Trend.PDF
eller
http://familiehytta.no/filestore/FHP110RONADBLIKK11Trend.PDF

Sjekk tradisjon utførelse, og så kan evt. ett soverom i hovedetasjen bli til en veldig god bod om det er nødvendig.

Med barn vil jeg si at hems/loft er uvurderlig, hvis ikke dere har en ekstra stue som i "Voss". Vi vurderte lenge Voss, men har en spesialtilpasset "Rondane" fra Familiehytta, og kunne ikke vært mer fornøyd.

Lykke til med avgjørelsen, dere går en spennende tid i møte :-)

Hans

Dette ser veldig flott og koselig ut. Det første som slår meg er at kjøkkenløsningen er veldig liten, og at det ikke er tegnet inn noe terrasse. Det siste er det selvfølgelig en smal sak å gjøre noe med avhengig av tomta som hytta skal stå på, men kjøkkenet ville jeg nok vurdert å få mer plass til
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Lasse Elden

Hei Hans!

Hva tenker du på ift at kjøkkenet er lite? Benker og skap eller i forhold til spiseplass?

Hans

Jeg tenker primært på benker, skap og arbeidsplass.

Det kommer selvfølgelig an på hvordan man ser for seg bruken av hytta, men vi tenker etter hvert å feire jul og nyttår på hytta og da vil vi trenge både benkeplass, stekeovn(er), oppvaskmaskin etc. Det er mulig dere ikke har kommet så langt i planleggingen enda, men vi tok med planskissene til en kjøkkenselger og fikk de til å tegne en løsning ut fra våre ønsker og krav.

Dermed fikk vi et inntrykk av hva som var mulig innenfor det arealet vi hadde sett for oss, og samtidig hva som var igjen av plass til kjøkkenbord/spiseplass. Det ga i alle fall oss en god hjelp, uten at det dermed er sagt at løsningen til syvende og sist vil bli akkurat sånn som skissene foreligger nå. Vi har ikke en gang forpliktet oss til å handle av den leverandøren :)
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Lasse Elden

Hei!

Supert at du kommer med slike vurderinger av kjøkkenet og om plassen.

Vi har vel tenkt at vi ikke ønsker noe stort/omfattende kjøkkeninnredning. Tenker at kjøkkenet må inneholde minimum følgende innredning og at utformes litt kompakt:

- Skap med kjøl og frys (inntil takhøyde).
- Benkeskap med plass til avfall og vask.
- Benkeskap med plass til oppvaskmaskin og plater (induksjon).
- Benke- og høyskap med plass til komfyr og matvarer mv. Takhøyt.
- Benkeskuffer for kjeler o.l. Alternativt en hjørneløsning til dette.
- Overskap med ventilator og overskap til krydder, glass, talerkner og boller m.v.

Ut i fra ovennevnte vil vi få plass til dette, jf. vedlagt tegning.

Tenker evt. at det kan settes opp veggskap i to høyder på veggen mot badet og gangrom til kjøkkenøy med ovennevnte innredning, slik:

BS  BS  HJ
VS        BS
VS        BS
VS        BS

Der BS er benkeskap, HJ er hjørnebenk og VS er veggskap.

Bidda

Hmm....ble en del endringer, du får se om noe passer dere. Event. kan også bod få egen dør ut.

Bidda

....forslag med bod plassert mellom bad og kjøkken slik du antydet at var optimalt mht vann.

grey

tegner dere selv? hvilket tegneprogram er best?

Bidda

Bruker å kopiere inn tegning i paint (finnes i windowspakka) og leke meg der  ;D

Lasse Elden

Takk Bidda! Er veldig takknemlig for at du har tatt deg tid til å se nærmere på hver kvadratcentimeter av hytta! Er blitt veldig bondefanget når jeg har forøkt å gjøre endringer. Den er liksom blitt fin i den ene delen og rasert i den andre!!!

Du får det til å virke så enkelt! Har bruk ganske mye tid på å se på løsninger, så dette var ikke bare en, men to åpenbaringer får vår del!

Den første løsningen er ganske lik en av tegningen vi har fått DHH til å tegne om for oss. Men du har gitt hytta en ny dimensjon med å slå bad og kjøkken sammen. Det har vi tenkt på ift. fordeler med nærheten ift. VVS.

NB! Har et lite spørsmål til badet, hva tenker du av inventar på samme side som wc?
Å ta litt av soverommet virker genialt og gjennomførbart. Ellers liker vi løsningen med boden (kanskje fordi den er innredet, men også ift plassering. Har vel tenkt at plassering av ved kan gjøres på den bortgjemte delen av hytta. Da vil en dør ut gjøre seg godt.

Vi har videre tenkt at tilbygget og den ekstra stua vil "øremerkes" til ungene og tvtitting mv. Og at inntil 6 sengplasser + muligheter for overnatting i stuedelen er helt kanon! Får bare dra med guttene (og gjester) ut på friluftsliv. Er redd de vil trives for godt der inne!

Å få visualisert litt mer av inventaret virkeliggjør hytta mer og løsningene du foreslår et veldig gode!

Kjøkkendelen ble også mer romslig og er veldig definert som sentrum av hytta. Det likte jeg veldig! Når stua i tillegg blir en intim og egen del av hytta føler jeg allerede at plassen i godstolen vil gi den fred og ro vi er ute etter med vår hyttedrøm!

Igjen! Takk for VELDIG konstruktive løsninger.

Legger ut en liten modifikasjon (endringer merket i rødt) ift forhold som er spesielt ift. tomten og plasseringen av hytte, se vedlegg. Kort om endringene:

1) Dør ut fra stua og vindu. Litt i tvil om jeg kanskje skal beholde den. Kan fort blir for mange utganger??? Hva synes dere? Uteområdet fra stua vil være til rekreasjonsområdet, som badmington o.l. Så ideen din er god!
2) Dør ut fra spisestuedelen til området som nok vil være der vi vil spise, ha platting e.l. Tenker vinduet fra spisebord vil bli rett i inngangen og lite spennende, men gir oversikt over hvem som kommer osv. Kan jo være praktisk!
Ser den blir veldig nærme utgangen og således er det kanskje greit å beholde din løsning Bidda.
3) Endret retning på spisebordet, som da tenkes å kunne trekkes ut/vendes (som ditt alternativ) ved besøk på hytta. Da vi er en familie på 4, som i hovedsak vil være på hytta vil 4 sitteplasser være mest brukt.
4) Økte størrelsen på inngangspartiet og flyttet en garderobe - mulig den ikke kan bli i 60 cm dybde pga. plassen.
5) Speilvendt tilbygget. Endeveggen der sofaen er vil være nordvendt og vil gi mindre dagslys. Det andre vinduet i stua vil bli østvendt.
6) Ikke tallfestet på tegningen. Fjernet utgang fra tv-stua.

Noen synspunkter på disse endringene? Fyr løs!

Bidda

Hyggelig at dere fant inspill nyttige, får tid til å se på dine kommentarer/spørsmål i kveldinga  (....etter 71 grader nord) ;)

Bidda

Svarer deg under:

NB! Har et lite spørsmål til badet, hva tenker du av inventar på samme side som wc?
Svar: Fra dør og innover: bøtteskap-plass til liten (toppmatet 40cm) vaskemaskin-tørkesstativ

Å ta litt av soverommet virker genialt og gjennomførbart
Svar: har ikke tatt av soverom men utvidet den andre og vegg/dør inn til hovedsoverom.

1) Dør ut fra stua og vindu. Litt i tvil om jeg kanskje skal beholde den. Kan fort blir for mange utganger??? Hva synes dere? Uteområdet fra stua vil være til rekreasjonsområdet, som badmington o.l. Så ideen din er god!
Svar: dør er et svakt punkt kuldemessig men ypperlig til å få god utlufting, så litt smak og behag om en trenger denne. Ville heller ha kuttet ut neste på liste.

2) Dør ut fra spisestuedelen til området som nok vil være der vi vil spise, ha platting e.l. Tenker vinduet fra spisebord vil bli rett i inngangen og lite spennende, men gir oversikt over hvem som kommer osv. Kan jo være praktisk!
Svar: ville beholdt vindu for utsikt til inngang og fått litt veggplass til skap for dekketøy.

4) Økte størrelsen på inngangspartiet og flyttet en garderobe - mulig den ikke kan bli i 60 cm dybde pga. plassen.
Svar: bra om du kan utvide litt samtidig er det på fjellet godt å ha inngangdøren i god le for vær og vind.

5) Speilvendt tilbygget. Endeveggen der sofaen er vil være nordvendt og vil gi mindre dagslys. Det andre vinduet i stua vil bli østvendt.
Svar: ser helt OK ut, dere som kjenner plassen og forholdene.

Hvis ikke hytta skal være varm om vinteren kan det være lurt å legge vv-tank til bad og sette vannlåser på kjøkken innom veggen til badet. Da slipper dere med å varme opp mere enn nødvendig. Alternativt legge ned en noen kumringer under kjøkken og sette dit tank og utstyr som ikke tåler frost. Et annet tips er å plassere oppvaskmaskinen på hjul og dra den inn på badet når dere stenger for vinteren, da den er vanskelig å få tømt skikkelig.

I skissen under har jeg tatt 30cm av kjøkken og lagt til badet for å få størreplass og lagt inn Vv-tank dit.

Bidda


Lasse Elden

Hei!

Har nok falt litt for en kombinasjon av ditt første alternativ (med soverommene på venstre side). Dette fordi det ikke vil bli så varmt der i sommerhalvåret og at det vil bli lysere i stuedelen. Kobinert med løsningen der du gjør badet større/kjøkkenet mindre.

Dersom du eller noen andre har flere ideer er det bare fint. Tenker litt ift å få delt opp soverommet med 2 x 3 senger, slik at det evt blir 2 x 2 senger og vegg mellom. Noen synspunkter på dette? Vi vil nok for det meste være familien (2 voksne og 2 barn) og ved besøk være det dobbelte. Ettersom det er fire års forskjell på gutten tenker jeg det vil (spesielt på litt sikt) være best med to soverom av 2 sengeplasser (køyeseng), slik at de får "hvert sitt".

Bidda

Blir noe slikt da....... ;)

Bidda

....eller slikt med skjermet sov og bad mot stue/kjøkken.

Bidda

....som åpner for en slik løsning... ;D


Lasse Elden

Hei Bidda!

Takk igjen for mange nye ideer!

Tror nok tilbyggsdelen nå har funnet sin form! Du har vært til nyttig hjelp der!
Er litt usikker på den største delen av hytta og i hvilken retning stue-kjøkken-bad skal ha. Soverommene vil jeg ha på den siden de ligger.

Den siste utfordringen ligger nå i hoveddelen. Noen tanker jeg har gjort meg hittil er følgende:

Forslagene med loddrett romdeling gir tydelige skiller mellom områdene. Nærheten mellom kjøkken og bad er praktisk ift VVS. Men hvor vesentlig er den? Det vil uansett ikke bli mer en 5-6 meter mellom disse. Er litt usikker på om det vil bli veldig "klumpete" og trangt.

Fordelen med vannrett romdeling er at vi får mer luft og romsligere og en lysere løsning, da stue-kjøkkenet ikke deles med vegg. Sliter litt med å finne en alternativ løsning med vannrett romløsning. Så... feel free!

Bidda

Noen spørsmål:
Er det mulig med hems over soveromene?
Er det mulig med høy himling stue?
Er hytta oppvarmet hele vinteren?

Tror fordel kjøkken/bad side om side for t blir 10'kr i forenklet rørføring avhengig av hvor rørene kommer inn/ går ut.

Lasse Elden

Sitat fra: Bidda på oktober 14, 2011, 20:33:50
Noen spørsmål:
Er det mulig med hems over soveromene?
- Tor ikke det er mulig. Det vil nok være tett i tett med takstoler etter hva jeg har skjønt, se vedlagt tegning.

Er det mulig med høy himling stue?
- Det vil bli full takhøyde med stokker i taket i stuedelen etter kjøkkenet. Se foto av stua. Takåser om jeg ikke tar helt feil?

Er hytta oppvarmet hele vinteren?
- Dette har vi ikke tatt helt stilling til og må finne ut av. Har jo sett litt på Solarventi tror jeg det heter). Dette må vurderes. Når det gjelder oppvarming tenker vi en mindre ovn med mulighet til oppvarming av vann på ovnen i tilbygget. Kunne også tenkt oss en løsning der ovnene var knyttet til et skap for tørking av vått tøy mv.
I stua tenker vi på en ovn med stålpipe, slik at den tar minimalt med plass og gir god varme (så vidt jeg har forstått - jf. varme fra stålpipe innvendig i rommet).

Tror fordel kjøkken/bad side om side for t blir 10'kr i forenklet rørføring avhengig av hvor rørene kommer inn/ går ut.
- Vil bare presisere at vi må bære inn vann og at vi nok går for forbrenings- eller vakumtoalett. Ellers er det opplegg for gråvann på tomten. Ser helt klart fordelen med nærheten mellom disse to rommene.

Spørsmål:
Til plasseringen av vanntank. Har vel tenkt litt på boden eller badet. Hva med å støpe ned en sjakt i plate på mark for plassering av vanntank og en luke i f.eks. gangen. Vil dette være en anbefalt måte å gjøre det på? Vil den kunne bli frostri? Tanken kan jo tømmes når hytta ikke er i bruk. Tanken bør ikke være så alt for stor, slik at den kan tas ut og rengjøres. Vannposten ligger på vår tomt og ligger 20 meter fra inngangen vår.

Bidda

Ville definitivt ikke hatt bad ved inngangen slik originalt i og med andre løsninger enn vannklosett pga. luktproblematikk. Ville nok selv ha valgt løsningen som i nest siste skisse hvor bad/sov er litt avskjermet fra stue/kjøkken. Se vedlagt ny skisse.

Forslag til tørkerom etablert.

forslag til åpen kjøkkenløsning etablert.

Som jeg skrev i et tidligere innlegg så ville jeg ha vurdert å støpe ned noen kumringer under kjøkken med tilgang via luke for å ha som frostsikkert rom. I denne kan du ha vann tank eventuelt også VV-tanken. vanntanken din kan ha påfylling på utvendig vegg slik at du slipper å dra dette inn i gjennom huset.(Husk låsbart lokk på påfyllingen)

PS de åsene som synes på bilde er sikkert tillegg eller annen takløsning enn standard, da snitt på tegningen viser saksetakstoler.

Bidda

Alternativ med mere åpen løsning og åpen himling over kjøkkendelen for mere romfølelse.

Lasse Elden

Sitat fra: Bidda på oktober 15, 2011, 06:52:44
Ville definitivt ikke hatt bad ved inngangen slik originalt i og med andre løsninger enn vannklosett pga. luktproblematikk. Ville nok selv ha valgt løsningen som i nest siste skisse hvor bad/sov er litt avskjermet fra stue/kjøkken. Se vedlagt ny skisse.
- Hva vil fordelene med plasseringen være og hvorfor vil lukten bli ulik. Tenker du ift at utløp over tak vil vær lenger unna inngangen?

Sitat fra: Bidda på oktober 15, 2011, 06:52:44
Forslag til tørkerom etablert.
Forslag til åpen kjøkkenløsning etablert.
- Hva er din kommentar til tørkeskapløsningen. Vil den være brannteknisk forsvarlig?
Kan pipa plasseres i bakkant av skapet, slik at det blir dobbelt skap ut mot gangen. Kan det evt. deles til tross for dobbeltskap - om det er et krav? Kan vi bruke stålpipe helt opp? Altså at ovn og pipe blir mer kompakt?

Sitat fra: Bidda på oktober 15, 2011, 06:52:44
Som jeg skrev i et tidligere innlegg så ville jeg ha vurdert å støpe ned noen kumringer under kjøkken med tilgang via luke for å ha som frostsikkert rom. I denne kan du ha vann tank eventuelt også VV-tanken. vanntanken din kan ha påfylling på utvendig vegg slik at du slipper å dra dette inn i gjennom huset.(Husk låsbart lokk på påfyllingen)
- Vi må jo bære inn vannet, så en utvendig påfyllingsenhet vil jo bli ulovlig. Tenker evt. at det kan være et påfyllingspunkt inne i hytta. F.eks. i gangen.

Sitat fra: Bidda på oktober 15, 2011, 06:52:44
PS de åsene som synes på bilde er sikkert tillegg eller annen takløsning enn standard, da snitt på tegningen viser saksetakstoler.
- I følge tilbudet menere jeg å huske at det er tillegg for 5 i steden for 3 åser. Men vil nok prioritere dette. Hadde vært fint med takhøyde over kjøkkenet også. Får snart kontakte DHH for om mulig å få et konkret tilbud og svar på mulige løsninger.

Liker også nest siste løsning. Men vil det bli en trang inngang til kjøkken/stua?

Bidda

-Ja
-Velger du stålpipe kan du bruke kråkelurer et produkt du monterer utenpå pipa for å ta av varmen og blåse denne til skapet, er nok tryggeste løsningen og minst plasskrevende.
-lurt
-hadde selv ville hatt høyde over kjøkkenet også
-snur vi slagretningen til badedøra så blir det bedre skjerming mot innsyn og du får samtidig mer åpenhet.

Blir interresant å høre hva DHH sier......


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod