Stor nok varmtvannsbereder

Startet av BjornS, september 29, 2011, 07:42:41

BjornS

Vi har fått tilbud på 200 liters varmtvannsbereder. Men tror at vi kan klare oss med en mindre, hovedmotivasjon er at da får vi samme høyde på den som den pent brukte vaskemaskina vi skal ha ved siden av. Dermed får vi benkeplass over disse to, 120 bred benk på badet kan være nyttig.

En 200 liters tank er jo nesten 120 høy...

Men spørsmålet er: er 100 liter varmtvannsbereder på hytte for familie på fire for lite? Hvor mye skal den brukes? Tja, si det. Blir nok brukt en del når den er ferdig, bare 1.5 timer kjøring hjemmefra. Vei helt frem, strøm/avløp etc lagt frem.

Bj

Heffalompen

For en familie på 4 så skulle det nok holde med en varmtvannsbereder på 100 - 120 liter.
Så om dere ikke er mer enn fire så holder det, men har dere ofte med dere venner på tur så vil jeg nok tatt å innstalert en på 200 liter, ellers kan det bli kaldt å dusje for de siste i køen :-)



hyby

100 l VV a 70 grader
50/50 blandet med kaldtvann 10 grader:
= 200 liter dusjvann a 40 grader.

Moderat dusjhode 10/l min
= 20 minutter dusjing  
= 2 pers à 10min.

Tror nok du vil ergre deg i ettertid om du tar bare 100 liter....

Er du kommet så langt i prosessen at du må ha den på badet ?
Hva med et lite teknisk rom/bod i tilknytning til badet ?

Tom R

Vi har 30 liter og synes det går fint. Selv om dere planlegger å bruke hytta mye skal dere vel ikke dusje hele tiden :)

Tom

rogers

Jeg gikk for 200L bereder på badet.   Bygget denne inn,  og fikk fin lagringsplass over denne.

Det er jo fortsatt en mulighet å ha benkeplate over vaskemaskinen,
om du har en 60cm bred maskin med betjening i front.


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

BjornS

Takk for mange og tildels ganske ulike svar :) det er bra!

Vi har bevisst valgt å sette vvt på badet, det er god plass og det rommet som både har sluk og som har "mest varme" i hytta. Håper å spare en del strøm på vinteren ved å ha det slik, og evt redusere konsekvensene dersom vannet mot formodning skulle fryse.

Ser nemlig for meg at det rommet med vvt og varmekabler er det som holder lengst på varmen om strømmen skulle forsvinne en stund.  Det er også under det rommet som  hovedvannledningen kommer inn til hytta.

Tror det blir 100 liter. Så får sistemann i dusjkøa heller nyte en kald øl i solveggen inntil dusjvannet igjen er varmt :)

Bj



Kenneth S

Vil anbefale express-varmer på så liten bereder.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod