Isolering av utedo

Startet av Amatøren, oktober 04, 2011, 10:58:20

Amatøren

Isolering av utedo alias "Kona blir kald  i fua" - Ikke så mye å gjøre med det, men kanskje noe temperaturen generelt?

Har uisolert utedo som jeg kunne tenkt å få isolert veggene, så kanskje et solvarmepanel som blåser inn varmluft på dagen.

Det blir kalt på netter og minus på vinteren, så dampsperre er vel uaktuelt. som det fremgår av bildet så er utvendig panel spikret rett på stenderverket (da doen er et hjørne av uthuset).

Kan jeg bare dytte isolasjonen inn eller bør jeg legge papp ytterst? Eller hvordan skal gå jeg frem....?
Man lærer så lenge man lever.

dybis

Har du noen varmekilde på doen? Skal det ikke vœre litt luftig på slike doer så man ikke dør av stank?

Stardustsilver

Jeg har samme løsning som deg, og jeg har i sommer isolert utedoen uten dampsperre, med papp mot ytterpanelen. Har montert en Solarventi SV3 som blåser inn bra med varmluft i rommet når solen står på (Dette skaper også et overtrykk i rommet som presser dårlig luft ut). Når rommet nå er isolert så holder varmen bra utover kvelden i det lille rommet. Et par stearinlys gir også en lunk. Men tviler vel på at jeg får veldig stor effekt når vi nærmer oss 15-20 minus  :D Legg taket så lavt som mulig, og kan du isolere gulv og dør så hjelper vel det også.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Amatøren

Sitat fra: dybis på oktober 06, 2011, 12:56:11
Har du noen varmekilde på doen? Skal det ikke vœre litt luftig på slike doer så man ikke dør av stank?
Selve bildet tok jeg i uthusdelen pga problem med å komme langt nok fra veggen med mobilen for å få med nok vegg, men akkurat samme yttervegg i doen. Vidwere så har jeg satt inn et 100mm spirorør fra dobenken og opp gjennom tak og det går ut gavlvegg (ville ikke lage hull i platetaket). Skal sette inn en vifte i røret driftet av 12V batteri. Blir også leselys på doen og arbeidslys i uthusdelen. Det er noe mørkt innerst ved lagerhyllene.

Det er lufting i veggen. Tenkte som sagt et solvarmepanel som blåser inn den ventilen. Så kommer det med isolasjon.

Så får vi se senere:
1. 400W ovn som varmer når aggregatet går?
2. Ev. lett å slå på nå man ønsker Og aggregatet går.
3. Zibro parafin ovn? Ikke for barn å styre med.
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod