MINIRENSEANLEGG

Startet av SiJak, oktober 19, 2011, 10:56:14

SiJak

Skal byggehytte og må ha minirenseanlegg?? Frustrasjon - dette kan jeg
virkelig ikke noe om.  Hvilket minirenseanlegg er best?? ... og er det noen som
har noen gode råde om dette??

aksla

Er det for hytte med innlagt vann eller kun vann til hyttevegg?

Er det bilvei fram til hytta ?

SiJak

det er for hytte med innlagt vann

aksla

Hei igjen

Du var så rask å svare at jeg ikke hadde fått lagt inn tilleggsspørsmålet om bilvei fram til hytta, så da gjentar jeg spørsmålet.

SiJak

ja, er kjapp i vendingen.  Ja, det er ogsp bilvei fram til hytta. :)

aksla

Dersom det er mulig å kjøre slamsugebil på veien til hytta er det mest aktuelt å benytte anlegg med slamavskiller i kum. Alternativet er anlegg med filterpose som må byttes. Du finner begge typer anlegg hos Hyttetorget:
http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=3483&categoryID=2

Da det varierer endel fra kommune til kommune hvilke løsninger som godkjennes er det lurt å kontakte kommunenes VA-avdeling eller en lokal rørlegger og undersøke hvilke anleggstyper som normalt godkjennes i området.

SiJak

Ja, jobber med å få informasjon om kommunens krav.  Men, ett spørsmål til:
Hyttetomta vår er i "ei steinrøys" og vi ligger ikke i nærheten av bekk, innsjø eller
myr.  Det nærmeste er havet - 100 m - og da tenkte vi at en infiltrasjonsgrøft måtte bli løsningen, men så har vi hørt at det er lite gunstig med en slik grøft
i ei steinrøys.  Finnes det noen lukurative løsninger for det?

Tverrdalen

http://va-tek.no/vatek.php
Mitt prosjekt:Liå renseanlegg
2008
VA-Tek våtmarksfilter avløpsrenseanlegg for svartvann fra 7 hytter.

Et godt og funksjonelt anlegg. Krever noe areal med våtmarksfilter.

EHD

Her må du starte hos kommunen, for å avklare hvilke krav som stilles i det aktuelle område. Kun gråvann er veldig mye enklere enn svartvannsløsning. Kommunen kan anbefale noen med kompetanse på område til å foreta synkeprøve, og anbefale renseløsning.  Dette kan være frittstående konsulenter, lokale rørleggere, maskin entr. ol.  De vil også hjelpe deg med å søknad.  Trolig må du gå runden å sjekke om det er naboer som ønsker avløpsløsning, da kommunen ønsker å etablerer felles løsninger.
Tips til slutt. vær tålmodig ( dette tar tid ) bruk lokale krefter, de samarbeider godt med kommunen. Det er ingen snarevei til en godkjent avløpsløsning.
Vi endte opp med et Wallax anlegg med etterpolering, virker som en god løsning.

SiJak

Tusen takk for tilbakemeldinger.  Vi har nå hatt noen regndager med skikkelig regn og da oppdaget vi en naturlig grøft på hyttetomten der vannet samler seg og i enden av grøften renner vannet unna og vi kan høre hvordan det sildrer nedover i grunnen.  Det må vel være den naturlige plassen å legge en infiltrasjonsgrøft??

Endeli

Tjaaa.. Det skal jo ta en viss tid for væsken å renne gjennom, så hvis det dreneres for fort så må det legges et filter lag i bunn. Her er en "oppskrift" på hvordan en selv kan sjekke grunnforhold med tanke på infiltrasjons grøft. http://www.hyttetorget.no/getfile.php/files/Bioforsk_Jets.pdf

SiJak

Interessant lesing.  Tusen takk for infolink.  Skjønner at vi må få eksperthjelp til dette.  Har nok hele tiden gjort meg tanker om at vi må legge filter i grøfta, men har liksom "klødd meg litt i hodet" når det gjelder hvor det endelige utløpet skal legges og da jeg oppdaget denne grøfta på tomten ble jeg litt lettet fordi at det var liksom så innlysende hvor selve grøfte måtte anlegges og vannet har jo allerede funnet seg "en vei" fra naturens side.  Sånn tenker jeg, men det er kanskje helt feil??


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod