Ventiler i vegg-Når setter man dem inn..

Startet av jan63, oktober 25, 2011, 08:40:04

jan63

Hytta er nå omtrent ferdig utvendig og jeg skal begynne å isolere.
Spurte en snekker om når jeg skal sette inn ventiler og fikk til svar at det gjør jeg når hytta er ferdig...
Ser for meg at det er best og enklest å gjøre dette nå før isolasjon.?
Da får jeg tette rundt vindtett og fuktsperre.
Veggene blir dessuten 32cm tykke og det blir jo ikke bare bare å komme igjennom i ettertid.
Noen synspunkter på dette?

Nilsk

Jeg er ferdig innvendig på mange rom på hytta mi nå, og jeg angrer veldig på at jeg ikke fikk på ventiler før jeg hadde i isolasjon,dampsperre og panel. :(

Så mitt tips er at dette gjør du nå før du kommer lenger. Kommer ikke til og andre. ;)
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

hakke peiling

det var et godt spørsmål,har ikke hørt noe fra snekkerne når de har tenkt å sette de inn,må jo være det beste og få satt de inn før man issolerer,skal ta dette opp i morgen,hvor mange ventiler har man behov for,må vell være et på hvert sovrom 2-3 i stue?

Hyttami

Det er iallefall enkelt å lage hull før isolasjon, dampsperre og innervegger er på. Jeg har gjort det og nå når jeg holder på med innerpanel er det enkelt å avslutte rundt ventilene.

Nilsk

Holder det at man har ventiler i vindu i hytte som ikke har strøm?
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Hyttami

Jeg tror ikke dette holder, uten at jeg har noen beregning eller har annen faglig begrunnelse å støtte meg på. Min mening er basert på at en vedovn som skal varme opp en hytte trenger mye luft tilført og at det da blir for smått med kun de luftestripene som er over vinduene. I tillegg har jeg forstått det slik at ved  oppvarming av en "rå" hytte skal fuktig luft transporteres ut, noe som også krever god ventilasjon.

http://lavstandardhytteietnedal.blogspot.com/

YogT

Vi har kun ventiler i vindu på vår hytte og har ikke hatt noen problemer med det.
http://vesleseter.blogspot.com/
Hytte på Nordre Vesleseter, Tretten, Øyer kommune i Oppland

Nilsk

Tenkte og borre opp en kanal under ovne fra kald kjeller med lukkespjeld.

Blir så himla stygt med ventiler når man har 21x195 panel på veggene.

Får prøve uten tror jeg.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

swande

Vi bygger nytt gjennom firma og de leverer ikke med ventiler. Fikk til svar at moderne hytter bygges for manuell ventilasjon gjennom lufting. Vi fikk ventiler i vinduene. Disse skal slippe inn like mye luft som en liten ventil. Har en luftespalte i de fleste vinduer bør dette gi grei ventilasjon mens hytta står tom. Ved bruk bør det suppleres med manuell lufting gjennom vinduer og dører.

Når det gjelder luft til pipe og illsted bygges det i dag ventilerte piper og da blir tilgang til luft innenfra mindre kritisk.
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

Nilsk

Har kommet meg inn og fyrer opp hytta, det jeg ser nå er at det dugger veldig mye langs kanten på vinduene og henger vanndråper her og der. Hvordan skal jeg få tørket ut dette?
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Kenneth S

Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Itzy

Vi er akkurat ferdig med vår hytte inne i en fjelldal (500 m.o.h) i Rogaland. Holder i disse dager på med beising/lakking og fyrer derfor daglig opp i ovnen når vi kommer opp. Det er ikke tvil om at hver og en av ventilene i alle rom har sin misjon. Det er en godt gjennomluftet hytte som møter oss hver dag - og det er god trekk i ovnen.

Det er også åpning under alle dørene innvendig - dette for å få god sirkulasjon.

Ventilene ble borret opp og satt på plass etter at hele hytten var klar. Vi har 3 stk i stuen/kjøkkenet og en i hvert rom ellers. På badet har vi satt ventilen nede mot gulvet, siden vi har snurredass. Vi har ikke ventiler i vinduene.

Nilsk

Jeg har 3 rams vinduer med sidehengslet. Isolerglass. Var ikke ventiler men har borret på i etterkant.. Fjordglass sine.. Har fyra i 4 dager nå. Ca 20 grader i snitt.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

swande

Et kjent fenomen dette med dugg nederste kant av vindu på hytter. Tidligere hyttenaboer av oss slet med dette, og var redde for at det skyldtes fukt i gulv eller konstruksjon. De sjekket opp med fagfolk og fikk bekreftet at dette var vanlig på mange nye fjellhytter. Det har rett og slett med at nyere hytter bygges så tette at det blir svært lite utskiftig av luft. En bolig er jevn varm, mens hyttene står mesteparten av tida med lav temperatur. Løsningen ble for disse kort og godt bedre lufting med flere ventiler. Dette reduserte dugg på vinduene betydelig, men fremdeles kan det dugge litt om det er mye folk og vått tøy inne. Da må det luftes desto mer gjennom dører og vinduer.
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

Nilsk

Dvs at man må lufte når man fyrer opp hytten det da, evt sette inn flere ventiler enn bare i vinduene.. :)?
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Kenneth S

Et gammelt tips er å åpne alle vinduer når du kommer opp. Ta en kjele som du heller rødsprit i (bare litt så du dekker hele bunnen på kjelen), tenn på å la det brenne ut. Lukk vinduene. Da trekker du fukten ut av hytta. Har ikke gjort dette selv men vet at det var vanlig før på gamle seterhus etc som ble brukt nå og da på vinteren.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Nilsk

Da skal jeg prøve dette også gir jeg tilbakemld når dette er prøvd. :)
Tusen takk for svar. ;)
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

erstokke

Åpne vinduer er jeg med på, men at det å brenne litt rødsprit i en gryte skulle ha noen virkning høres underlig ut. Rødsprit avgir vann når det brenner.

Sitat fra: Kenneth S på desember 31, 2011, 16:32:04
Et gammelt tips er å åpne alle vinduer når du kommer opp. Ta en kjele som du heller rødsprit i (bare litt så du dekker hele bunnen på kjelen), tenn på å la det brenne ut. Lukk vinduene. Da trekker du fukten ut av hytta. Har ikke gjort dette selv men vet at det var vanlig før på gamle seterhus etc som ble brukt nå og da på vinteren.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod