Pipe utvendig eller innvendig?

Startet av swande, oktober 30, 2011, 11:42:55

swande

I hytteprosjektet vårt (se hyttebloggen vår http://gamatun.blogspot.com) skal vi ha ordinær Leca eller Icopal pipe. Denne skal monteres på gavlside i stua.

Vi synes det blir penest å plassere denne utvendig mot yttervegg, men har fått en del advarsler mot dette.

Dette går på at en utvendig pipe kan gi dårligere trekk siden den alltid vil være kald. Gjennomføringen i vegg krever også spesielt isolert rør og er noe mer arbeid.

Noen erfaringer og synspunker både på det praktiske og estetiske?
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

Bidda

Estetisk:
Synes selv at det ikke er negativt å se at det er skikkelig pipe så ville valgt innvendig hvis plassen ikke betyr mye der den skal stå.

grey

Jeg lurer litt på det samme og vurderer utvendig pipe. Forblendet med stein eller skifer..

Noen som har negative erfaringer med pipe på utsiden? Andre erfaringer? Har hørt at det kan bli kondens i pipa...

Amatøren

Har utvendig pipe på huset vårt og det kan er trekkproblemer når jeg skal fyre opp. Kald luft detter ned pipen så oppfyringen må foretas forsiktig. Ryker lett. På en hytte er pipen ofte kald om morgenen (hvis ikke rundbrenning med pellets eller olje, men siste er vel ikke lov som installasjon lengre bortsett fra parafin ovn for hytte).
Man lærer så lenge man lever.

Bygger

Sitatskal vi ha ordinær Leca eller Icopal pipe. Denne skal monteres på gavlside i stua.

Dette betyr vel egentlig at dere har vurdert noe av det estetiske allerede ?

Hvis jeg skulle hatt ordinær pipe som du nevner her, ville jeg aldri hadd den på utsiden, som nevnt tidligere, på grunn av kulden. Det tar veldig lang tid å varme opp røykrøret til en slik temperatur at pipen "trekker" av seg selv.

Mitt spørsmål er, hvorfor lecapipe?

Jeg har i mitt nye bygg valgt stålpipe, helisolert, går gjennom rom i 2.etg og kan plasseres 5cm fra vegg.
På hytten deres skal dere muligens ha stuen åpen under skråtak, og dermed kan dere bruke uisolert rør til 1m under tak og deretter ha isolert gjennomføring.
Da får du utnyttet varmen fra røykrøret også, eventuelt halvisolert med forkrommet ytterrør.
Dette kan omentrent fortone seg slik:


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod