Vedkløyver og skade på aggregat

Startet av Olavus, november 02, 2011, 14:35:29

Olavus

Vi har en liten vedkløyver for amatørvedhøggere, navn Dovre (35 cm vedlengde), men jeg ser den under flere navn i butikkene. Stort sett brukt av kona for å kløyve små fjellbjørk, hennes favorittgjøremål på hytta. Det er oppdaget et problem med høy spenning eller feil hertz når spenningen reduseres. Importør antyder at vedkløyvere kan være årsak til forstyrrelse/skader på aggregat. Vil gjerne høre om andre har erfart dette.

erstokke

Problemet med billige aggregater er at det er antall Hz er avhengig av turtallet. Derfor skal slike aggregater holde samme turtall uansett belastning. Når belastningen blir svært stor, rekker ikke aggregatet å få opp turtallet fort nok, så både spenningen og antall Hz blir for lavt.

Derfor bør man ha enten bedre aggregat og/eller større aggregat som tåler belastningen fra startstrømmen (som gjerne kan være 3x nominell effekt på kløyveren.

Kjøp Honda EU-serie aggregater av passe størrelse, så unngår du denne typen problemer. Koster flesk, men så er det kvalitet.

dybis

Jeg er litt i samme situasjon. Jeg kjøpte meg et rå billig aggregat fra Jula, 1800 kr for ca 2kW (10% på første handel).

Jeg har en sag fra biltema uten softstart. Når jeg starter saga stopper aggregat, saga er vel ca 1300W. Men jeg kan trykke inn knappen litt, slippe (aggregat får igjen turtall), og så trykk inn igjen. Dermed kan jeg bruke saga på aggregatet. Men er dette sundt for aggregatet? Hva er det som i så fall burde ryke?

Burde jeg kanskje kjøpe en ny sag med softstart eller ha en kjempe lang skjøteledning av dårlig kvalitet... Noen som har tips?

stroller

For noen år siden så jeg noen som hadde en "løs" softstart. Denne plugget han i uttaket og plugget så verktøyet i softstarten igjen. Fungerte utmerket. Jeg har i lengre tid forøskt å finne det på nett, men uten hell :( Hadde vært ideelt for meg i mange sammenhenger, ikke bare i forbindelse med aggregatet, men også til bruk i trykkluftkompressoren min når jeg har lang skjøteledning (ved for lang skjøteledning får ikke kompressoren nok strøm og får ikke opp turtallet).


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod