ENKELT FUNDAMENT PÅ ANNEKS/UTHUS

Startet av olatufte, november 06, 2011, 20:19:16

olatufte

Planlegger å sette opp nytt anneks/uthus på hytta. Mål rundt 3x5m!
Lurer rett å slett på om jeg låner et 200mm jordbor og borrer 6 stk (2x3) hull  1m ned med støperør og bjelkesko for fundament? Såfremt d ikke er for mye stei i grunnen! Kan dette bli en brukbar løsning?
Det er skoggrunn. Jordmasseer i toppen, muligens mer leire nedover.
Noen med erfaring. Bedre enn å sette d oppå noen leca blokker?? :)

osphaugen

Er vel i den kategorien av at jeg ikke ønsker å gjøre opp jobben etter en stund. Jeg personlig ville vel ha gravd meg hull ned til telefri grunn, lagt ut leca såleblokk for så å mure opp leca pillarblokk til rett høyde. Slamme søylene for så å dekke de til med grunnmursplast. Isoler rundt søylene med 5 cm. isopor bredde 60 cm ut fra søylene. Gjør du dette slik, trenger du ikke å engste deg for resultatet i ettertid.

Kenneth S

60 cm isolering rundt søylene blir i snaueste laget. Tykkelsen på isoporen avhenger av hvor i landet dette ligger. 150 cm isolering rundt søylene er min anbefaling.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Vibeckeh

Grav ned til telefri dybde, eller markisoler skikkelig. Dette kan jeg skrive under på !

Vi har et bygg på 22,5 kvm på ringmur, og hadde 10 cm markisolering i hele krypkjellen, og 60 cm med 5 cm tykkelse ute fra veggen. Men fikk telehiv likevel!

Dette er i Valdres på 900 moh, men vanligvis lite tele grunnet mye snø, men i fjor var det barfrost :o(

Nå har vi økt til 120 cm ut fra vegg og doblet tykkelsen. Nå skal det klare seg.

Mvh Vibecke

rogers

Jeg støtter Vibecke,  og har samme erfaringer.
5cm XPS er ikke nok så høyt til fjells,  tabellen sier 7cm.
Jeg byttet ut 5cm med 10cm tykkelse i sommer,  og la det dobbelt så langt ut som tabellen sier.


Ellers er temaet med fundamentering av et lite anneks veldig interessant.
Nå som hytta og alt utvendig er ferdig,  ser jeg på nye prosjekter,  og da er et lite
anneks neste på lista :-)


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Aleb

Mitt anneks står med Leca u-blokk fylt med jern og betong rett på bakken uten isolasjon. Graver fjernet det øverste laget med jord og avrettet med litt grus.

Ca 900moh, jevnt rundt -20 i hele fjor høst/vinter, ingen antydning til bevegelse.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod