Vannbrønn og minirenseanlegg

Startet av Heffalompen, november 11, 2011, 12:06:18

Heffalompen

Vi er 3 hyttenaboer som har gått i sammen om å borre etter vann, samt få satt opp ett Biovac minirenseanlegg til sortvann.
I den anledning lurer jeg på hvordan vi på enklest og greiest måte kan løse utfordringen med at anleggene trenger strøm ? Kan man ta strøm fra den ene hytten til vannpumpe og minirenseanlegg og sette egen måler på dette slik at vi vet hvor mye strøm som går til dette ??
Avløpsrørene og vannrørene trenger varmekabler pga at vi ikke får gravd dem ned til frostfritt, bør strømforbruket på dette belastes hver enkelt hytte eller fellesskapet ?
Hvordan lager vi ett brønnhus ?
Hvilke typer avløpsrør med varme er å anbefale?
Hvilke type vannrør er å anbefale?

Kom med tips og triks i denne forbindelse.

erstokke

Varmekabler skal vel helt fram til den enkelte hytte, da kan de jo også kobles på der slik at hver betaler for sin egen. Må si jeg er kritisk til å lage et vann/avløpsanlegg som krever varmekabler, det hører ærlig talt ikke hjemme i et bærekraftig hytteliv.

Strøm til pumpe og renseanlegg er avhenging av hvor stort forbruk det blir. Er det lite, er vel det greieste å koble det til en av hyttene, og så fordele utgifter etter et enkelt overslag. Så sparer man utgifter til egen måler osv.

Tverrdalen

Få et eget abonnement til renseanlegget/pumpehus. Tenk fremover, det er ikke sikkert forholdet er det samme mellom hytte eierene om noen år.

Heffalompen

Eg ser den.
Men kan ikke dette avklares i en god avtale sammeiet i mellom og tinglysninga av anlegget ?

Tverrdalen

Tiden går, noen selger, noen arver, stømprisen endres flere ganger årlig. Hvorfor ikke la hver andelseier betale inn et årlig beløp til drifts og vedlikeholdsutgifter? Gi hver andelseier et verv, slik at en får ansvar for økonomi, regningsbetaling, avlesning av måler? Hvorfor skal en mann sitte å regne ut pris, ut fra varierende strømpris, antall forbrukstimer osv, bare for å spare noen kroner.
Gjør dette på enklest måte.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod