Ovn mot vindusvegg

Startet av sirwinston, november 14, 2011, 12:38:24

sirwinston

Hei, lurer på om noen har kompetanse til å svare på følgende spørsmål: Jeg ønsker å montere ovn med stålpipe i hytta jeg setter opp. Jeg tror den beste plasseringen av ovnen blir slik at vinduene(hele veggen er vindu) blir bak ovnen. Er det noen regler i forhold til dette?

rogers

Du må forholde deg til ovnens avstand til brennbart materiale.
Dette varierer fra modell til modell,  både avstand bakover og i side.
Svenske Contura har modeller som kan stå 10cm fra veggen bak,
og med 50cm klaring til sidene.

Flere av modellene kan også stå på søyle,  noe som visuelt ser bedre ut om ovnen skal stå plassert fritt foran vinduer.

Velg også en hel eller halvisolert stålpipe,  så folk ikke svir fingrene om noen skulle finne på å lene seg mot pipa.  Visuelt ser en halvisolert penest ut.


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

moby666

Vi har nettopp gjort dette på vår hytte. Hadde bare 40 cm å gå på i taket (pga bjelker) så vi måtte finne en ovn som kunne stå nærme bakvegg/vindu og samtidig ha røykrøret på toppen så langt bak som mulig. Det var kun Contura 5 serie vi kunne velge da. Vi valgte den rimligste Conturaen til 12000 kr.
Vi gikk for Schiedel pipe, da denne var smalest (20 cm halvisolert, og 25 cm helisolert) Schiedel kommer nå uten "stygge" låseband.


Husk også tilluft til ovnen, vis du bygger "tett".

sirwinston

Tusen takk. Akkurat en slik ovn hadde vi sett for oss!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod