Varmekabel som dumplast?

Startet av Endeli, november 14, 2011, 20:28:23

Endeli

Lurte på om det er mulig å bruke varmekabel som dumplast?
Skal investere i vinmølle, og synes (ihvertfall selv ::)) at det må være smart å legge varmekabel i bio tanken til toalettet for å heve temperaturen og dermed bedre komposteringen i vinter måndene.
Er det noen som har prøvd dette, er det ovehode mulig å bruke varmekabel som DL.

r-ling

Dette hørtes fornuftig ut.
Men du må kanskje ha en liten inverter som må stå på hele tiden, hvis det ikke finnes 12V varmekabler da? Jeg kjøpte en 6-meters FrostGuard varmekabel for å tine rør osv. Denne trekker ca. 90 W på 220V, og med en liten inverter på 100 W så måtte vel dette funke som dumplast? La meg høre hvis du finner ut mer, dette var interessant tema.
Jeg tenker også på vindmølle på den nye hytta.

elektrikern

Varmekabler er vanligvis laget for 230 volt, men hvis dere ønsker en kabel med en gitt effekt på 12 volt er det ingen problemer.
Hvor stor effekt ønsker burde den være på?
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

Endeli

Har egentlig ikke funnet ut så mye, annet en at dumplasten bør ha lav motstand. De dumplast motstandene jeg har sett ferdige har vært 1-2 ohm, dermed ser det ut som  at varmekabel blir vanskelig. Hvis bare motstanden står tørt, regner jeg med at en dump last beregnet for vindmøller kan installeres sammen med bio tanken.

elektrikern

Det er ingen problemer med å få en varmekabel på 1-2 ohm, varmekabler finnes i mange ohmverdier. Regner vi med max 15v og 1,5 ohm vil dumplasten avgi ca 150w.
F.eks har Nexans TKXP metervare varmekabel som er 0,13ohm (de har mange andre verdier også). 11-12 meter av den vil bli ca 1,5 ohm og effekten pr meter vil bli 12-13 watt, akkurat som en varmekabel for 230 volt.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater

Endeli

Det blir for lite med 150W. Har sett for meg Air Breez 200W generator, og vil gjerne ha litt "head room" så jeg ser for meg en 300W dump last. Kunne jeg koblet 2 lengder i parallell?
Da blir vell motstanden 1.5 ohm/ 2? Eller tenker jeg feil nå??

Som du sikkert skjønner så er jeg på tynn is her :P

elektrikern

Med to slike varmekabler i parallell vil effekten dobles, og motstanden halveres. Helt riktig.
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod