Tilfarergulv - noen råd?

Startet av grey, november 27, 2011, 20:30:43

grey

Jeg skal legge tilfarergulv på støpt plate, og tenker meg følgende:
- dampsperre
- tilfarere, 60 cm cc
- isolasjon legges
- tregulv skrudd fast i tilfarere, 25 mm tykkelse på gulvet

spørsmål
- hva slags dimensjon på tilfarere anbefales, og tykkelse på isolasjon?
- anbefalt måte å feste tilfarere til støpt plate (type skrue?)
- legges gulvet før veggende er ferdige (isolerte og kledd)?
- legges gulvet før rominndeling?

olagutt

Jeg er vel i samme situasjon som deg med ferdig støpt plate og råbygg. Skal bruke 48x48 som tilfarere, og tenkte å bruke noe som heter forhudningspapp under. Denne skal være diffusjonsåpen. Vil ikke bruke plast, da jeg jo har plast under plata også.Isolasjonstykkelsen gir seg selv til 5cm, men dette forutsetter at du har 20 cm under betongen. Regner med å bruke spikerplugg til å feste tilfarerne. Jeg skal isolere ferdig og dele inn rommene før jeg legger gulvet. Har en snekker-kompis som mente dette ble lettere.

Brannmann

Min hytteleverandør bruker 23*48 mm lekter som tilfarergulv. Festes med splitthylser eller ekspansjonsbolter.

Trenger vel ikke ny runde med plast når man har i platen? Blir jo dobbelt noe som er fy fy..
,
Lykke til hyttebyggere!

grey

regner med at dere sikter til radonduk når dere skriver plast? Er vel enig med at dobbelt lag med plast ikke er bra.

alternativet til tilfarere er å legge inn varmekabler i støpen og deretter parkett, ... eller blir ikke gulv med tilfarere så kaldt?

Olagutt > hva slags gulv legger du?

Kenneth S

Plast over betongen brukes pga at betongen fortsatt kan ha noe fuktighet i seg.
Dropper du plasten og det er fuktighet i betongen så kan du tenke deg selv hvordan golvet blir seende ut. Plast under og over betong har blitt brukt i årevis.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

grey

aha, plastover pga tørke betongen er viktig, men Kenneth > ville du da brukt forhudningspapp eller diff sperre på toppen, for jeg regner jo med at plastikken som er oppå betongen etter at den er tørket ferdig tas av..?

hyby

Problemstillingen er den samme ved parkettleggng.
Og der konluderer de fleste med at man også skal ha plast under parketten, selv om det er plast under det søpte dekket.
Tror det hovedsakelig er for å beskytte gulvet mot restufukt fra betongen.

Kenneth S

Plasten under betong er nå byttet bort med radonsperre, men jeg bruker alltid dampsperre under tilfarergolv.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

grey

takk for oppklarende svar kenneth

Bygger

Mulig dette blir et svar i seneste laget men, jeg lurer på hva du skal med tilfarergulv?
Det er en vanlig gulvkonstruksjon i kjellere med uisolerte gulv.
Når du sier plate, går jeg ut fra at det er plate på mark, isolerte ringmurselement og min 20cm isopor under betongen og en eventuell fukt/radonsperre.
Om du da ikke har varmekabler eller annen varme i gulvet, har du en vanlig plate på mark konstruksjon som er benyttet i tusenvis av eneboliger fra -90 tallet.
De fleste av disse har da parkett liggende flytende rett på betonggulvet, med riktig undergulv som gir lufting. http://isola.no/produkter/gulv/fuktsperrer/platon-gulv-2/

Kenneth S

De fleste bruker fortsatt furugolv på hytter.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod