Vindsperre med 6 mm gips?

Startet av grey, november 27, 2011, 21:44:32

grey

Er vindsperre med gips en anbefalt løsning, hva er fordelene og event ulempene.. eller bør jeg unngå dette?

Min hytteleverandør har 6 mm gips som standard vindsperre.

grey


Asterix

Vår leverandør har 6 mm gips med tyvek utenpå som standard. Hvordan mener de gipsen vil fungere som vindsperre i skjøtene?

Brannmann

Sitat fra: grey på november 27, 2011, 21:44:32
Er vindsperre med gips en anbefalt løsning, hva er fordelene og event ulempene.. eller bør jeg unngå dette?

Min hytteleverandør har 6 mm gips som standard vindsperre.

Hvorfor ikke bare bruke Tyvek? Er jo godkjent som vindsperre og du vil få mindre arbeid.

moby666

Mye bedre lyddemping hvis du velger gips + tyvek. Har kun Tyvek og det er veldig lett å høre ting ute (vann fra takrenne, varmepumpe etc)

grey

vet ikke om det skal bruke Tyvek fra min leverandør, men kan jo sjekke. Hvordan er det med vindsperre hvis man bruker kun gips og ikke tyvek?

Nilsk

Gipsen spikres på Stenderene, evt på skjøter iten noe bak så skrur man på et 23x098 forskaling bak. Tape eller fug skjøtene med akryl. Da er det tett.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

hyby

Sitat fra: Nilsk på desember 16, 2011, 10:49:49
Gipsen spikres på Stenderene, evt på skjøter iten noe bak så skrur man på et 23x098 forskaling bak. Tape eller fug skjøtene med akryl. Da er det tett.

Høres greit ut om man gjør jobben selv med acryl.

Men er litt skeptisk til om snekkere på akkord virkelig gidder gå over med acryl.
Tape vil vel kunne løsne med årene, pga nedbryting av lim, samt varierende fukt/kondensering i papiroverflaten på gipsen...  ?

Nilsk

Rocktett skal vel sitte i 20 år trur jeg.
Ivertfall garantert i 20 år på plast.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Bygger

Sjøtene i platene utvendig er ikke en problemstilling.
Svaret til ditt spørsmål er ganske enkelt ja, det er en anbefalt løsning.
Det vil si, å finne på å bare bruke tyvek, gir en del utfordringer vedr. avstivning.
Hovedformålet med utvendige plater, er å skape ett godt tettelag mot vind og vær. Plater gir meget god vindavstivning, og vil derfor være å foretrekke. Tyveken eller icopal vindsperre utenpå, er for å stenge all trekk ute fra konstruksjonen og i tillegg fungere som en vannsperre for vann som slipper inn bak bordkledning.

Her i nord har vi mindre bruk av gips som utvendig avstivning, men en del leverandører bruker dette. Vi har i større utstrekning brukt asfalt vindtett som utvendig tetting. I sør har denne vært godkjent lenge alene utvendig uten eksempelvis tyvek i tillegg. Her i nord har vi brukt asfalt vindtett siden -50 tallet med sort papp utvendig i tillegg, og fram til i dag hvor isola eller icopal sine vindsperrer benyttes.
Se forøvrig http://www.hunton.no/index.php?p=74-63-61&url=hunton.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod