Varmekabel til vanncisterne

Startet av hunnedalen81, november 28, 2011, 11:51:40

hunnedalen81

Har en 1000 liters cisterne plassert over bakkenivå. Vannledningen fra denne skal jeg montere på varmekabel. Hvordan skal jeg holde selve cisternen frostfritt?

Holder det å legge en liten kveil fra varmekabelen nedi cisternen?

aksla

Har brukt selvregulerende varmekabel http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164636911 i cisterne i 2 vintre. Cisterne ble i tillegg innkledt med 50 mm markisolasjonsplater.

Dette har fungert greit på hytta vår i 600 meters høyde.

hunnedalen81

Hvordan la du denne inn i cisternen? La du kabelen inne i vannrøret og rett inn i tanken? Der hvor vannrøret kommer inn i vannpumpa inne i hytta, hva gjør jeg for å få varmekabelen inn i pumpa?

Mulig dette er "dumme" spørsmål, men jeg er helt grønn på dette.

Jeg har vann fra takvannsfilter, bør jeg også legge varmekabel gjennom dette?

aksla

Vi har ikke vann inn i hytta, og tappet direkte fra kran på cisternen. Hele varmekabelen på 4 meter lå inne i cisternen med enden tredd ut mot tappekranen. Ledningen ble tatt inn via toppen av cisternen.

Da du sier at du har pumpe inne i hytta blir det noen flere utfordringer da rør mellom cisternen og pumpa også må frostsikres.
Det finnes tilkoplingsutstyr som settes inn på vannrøret der hvor du skal ha varmekabelen inn i røret. Denne kan du sette på røret inne ved pumpen.
Du bør også tenke på om du holder hytta frostsikker innendørs hele tiden eller om du stenger av vannet og tapper ned inne i hytta før du slår av varmen i hytta.

Vi frostsikret ikke takvannsfilteret, da vi lot dette fryse om vinteren.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod