Kjøkkenventilator for 12V.

Startet av osphaugen, januar 03, 2012, 21:00:59

osphaugen

Lurer å om noen har tips hvor jeg kan kjøpe en kjøkkenventilator bredde 60 cm. for 12 volt, med frisklufts avtrekk, ikke kullfilter. Har sett flere alternativer i 40 cm bredde, men ikke i 60 cm. ???

Tommy

Hyttelivsentert i drammen kjøpte jeg min 1190kr, utlufting på toppen og to hastigheter  ;D

Torleif

Samme situasjon som deg. Jeg kjøpte en vifte i rustfritt på Ikea http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20151620/  (billig og grei - den er uten skapet som vises på bildet). Fjernet motoren og spjeldet. Kjøpte to PC vifter (180mm) som jeg monterte inn i viftehuset ved hjelp av lange maskinskruer. Disse koplet jeg til viftebryteren (som nå blir kun av og på). Lyspæra byttet jeg ut med en 12 VDC LED pære. Lengden på røret (fra vifta og ut ventilen) er ca 1 m. Løsningen fungerer utmerket. Siden jeg tok ut spjeldet (det krever mye 'løft') sperrer jeg innløpet på ventilen når vi ikke er på hytta om vinteren. Dette hindrer fokksnø å trenge inn i vifta.

Tobben

Høres ut som en fin løsning, kan du si noe om hvor mye ditt oppsett trekker når dette snurrer rundt?

mvh

torbjørn

Torleif

Ja, viftene er 2,2W hver, da blir det snaut 0,4A + lampen.

Tobben

Takk for svar. Du skriver at den fungerer utmerket, har du noe formening om antall kubikk pr. time? Vet det er mange meninger om hvor mye luft man bør greie å ventilere for at man effektivt skal kunne fjerne stekos fra metlaging....

Mvh torbjørn


petter`n

er i tvil om at et par datavifter klarer den jobben, men en motrromsvifte drar i hvertfall ca. 180 m3 sånn ca. kan være lurt å lempe den opp på loftet dersom du har  mulighet til det for å unngå støy.

Torleif

Disse viftene flytter ca 150m3/h (for en vifte, to i serie vil ikke gi så mye mer siden hastigheten ikke øker vesentlig). Lengden og diameteren på avløpet betyr også mye. Det jeg kan bekrefte er at min løsning fungerer bra - mye bedre enn forventet. Da måler jeg ikke i m3/h, men i stekelukt i rommet før og etter vifta. En kraftigere vifte gir selvsagt bedre resultat, men jeg har ikke plass til noe større - og uansett så er dette en så billig løsning at en har råd til å eksprimentere litt. :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod