Bra solcelle men lite strøm?

Startet av bmwPingvinen, januar 13, 2012, 16:45:14

bmwPingvinen

Hei hei.
Vi kjøpte hytte i Nord-Torpa i fjor høst så jeg har en del spørsmål  :)
Har lest gjennom mange innlegg i dette forumet og ser at det er gode tips å hente!
Som bakgrunnsinfo er dette en Drammenshytte bygget i 2006, solid og godt satt opp på en god ringmur. I tillegg til en del maling og innredning har vi lagt opp kobberrør med avstengingsventiler fra utvendig gass-skap, for komfyren og kjøleskapet. Har også gravd ned avløpsrør under hytta, fra kjøkkenvask og sluk på vaskerom. Til våren skal dette kompletteres med slamskiller/minirenseanlegg. Det er planer for en del flere prosjekter etterhvert  - Wallas ring deg varm, større aggergat med autostart, cisterne/trykkvann/gassvannvarmer... :P

Akkurat nå er det solstrømmen jeg tenker mest på. (Det er ikke tilgang på 220v i området, og vi tenker å klare oss godt uten)
Det er installert et 95w solcellepanel på justerbare braketter, med en Sunwind 16AVAB regulator og et SunExtender PVX-2580L batteri (300Ah/100h). Vi har kun LED-lamper og et par små vannpumper (kjøkken og dusj) så dette skulle holde fint tenkte jeg. Jeg ser imidlertid at spenningen på batteriet er lav, sist helg holdt det 11,7v da vi kom og 11,4v da vi dro.
Jeg lurer da på:
Er dette bare fordi det er korte dager og lite sol?
Eller er panelet for lite? (Står nå nesten flatt til veggen)
Eller er regulatoren for "dårlig", ville det vært bedre med en MPPT-regulator?
Eller er "batteribanken" for liten?
Har også tenkt på å kjøpe en bra lader, men jeg ser at jeg må kjøre aggregatet (Norkraft 2200B) mange timer for å fylle batteriet.

Hvor ville dere startet, dere som har erfaring med slikt?

Geiri

Etter noen år med solstrøm har jeg selv fått 220v.
Men de åra jeg hadde strøm fra oven så lærte jeg jo noe.
Vil starte med å si at ett batteri ikke lever evig, og det høres ut som om ditt har kommet over kneika og på vei nedover.
Etter utallige utladinger vil du ikke klare å toppe det opp lenger, og brukstiden vil falle.
En annen tin er at du sier 300Ah/100t. Så det er ett lite batteri å regne.
Jeg hadde 600Ah/20t, noe som var ok for en familie på 5 med litt ekstra utstyr.
(Victron omformer 12 til 220v 1600a/3200a).
Da hadde vi strøm til tv, parabol, ice internett, lys, micro, støvsuger, pumper etc.
Kjøleskap og ovn gikk på gass.

Men kort sagt.
Jeg ville startet med batteriene.
Sats på 500Ah+
Og hold deg unna syre. Gå for AGM som er laget for dyp utlading og mange rep.

petter`n

Tror jeg ville vurdert en annen panelplassering og vinkelen bør nå være 15 gr. ikke flatt på veggen. Batteriets alder bør ikke være årsaken, men de har nok fått for lite sol over lang tid og sulfatert. Sjekk A ved full sol. Hva har du da?

bmwPingvinen

Takk for respons.
@Geiri: Enig i at batteriet er nok minimum, men det burde da holde til et forbruk på ca 2-3A noen dager? Det er et AGM-batteri på 75 kg, blandt de dyreste man får, så det bør vare lenger enn 5 år. Når det blir tid for å skifte det ut vil det nok bli minst 2 av samme dimensjon. Det kan godt tenkes at det har fått lite "påfyll" over tid, så jeg lurer på å ta det med til byen og få det ladet skikkelig. Kanskje dette kan "friske det opp" litt.

@pettern: Tror du er inne på noe der. Panelet står på nederste stilling på braketten, så det tror jeg er så bra det kan bli på denne tiden av året. Men det står lavt på veggen og får en del skygge fra grantrærne rundt, så jeg tenker på å flytte det opp mot mønet så langt det går uten at det blir skygge på sommeren. Må kanskje få braketten ut fra veggen slik at panelet er utenfor rafta når det står i 45 graders vinkel.

Har noen erfaring med MPPT-regulatorer? Vil de gi mer strøm og bedre lading slik at de kan forsvare eninvestering på rundt 4000?

Jan Rune

januar 14, 2012, 17:05:07 #4 sist endret: januar 14, 2012, 18:56:14 by Jan Rune
Hvis spenningen på batteriet var på 11.7V når du kom på hytta, så er mest sannsynlig det batteriet dødt.

Du har alt for lite panel for et 300Ah batteri. 5% av av C20 er en god minimum på ladestrøm. Ideelt sett så er 10-13% av C20 god lading.

Så minimum sett så burde du ha et panel på 233W for å lade et 300Ah batteri. (300AH * 12 * 1/0.77 * 0.05 = 233W). Med et AGM batteri så kan du nok gå litt under det. Men du vil fortsatt få problemer med sulfatering når AGM batteriet når/er under 75% SOC. Så å kjøpe et +500A AGM batteri er nok ikke et kjempegodt råd.

Så kjøp deg et 60-80Ah batteri. AGM er selvfølgelig best. Men vedlikeholder du et vanlig syrebatteri, så kan det holde like lenge + at det er halvparten så billig.

Men når du først tar en titt på solcelle oppsettet ditt. Så burde du å finne ut hvor mange watt timer aka "Wh" du bruker i løpet av en dag.


Stardustsilver

Mange gode svar og tips du har fått her, men det er viktig å huske at i desember og januar  er ladingen minimal. Jeg ville sett ann hvordan dette utviklet seg til februar, mars. Jeg må alltid bruke aggregat og lader som et tillegg på denne tiden av året, men resten av året klarer sola jobben .
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

petter`n

TS.: opp på taket med det, selv står mitt så langt nord på taket som mulig for trær ville skygget for panelet ellers.
Dreieplate har jeg og batteriene er topplada før jeg står opp, alltid 100 % oppladet, både når jeg kommer til hytta og når jeg drar.

Geiri

Sitat fra: Jan Rune på januar 14, 2012, 17:05:07
Hvis spenningen på batteriet var på 11.7V når du kom på hytta, så er mest sannsynlig det batteriet dødt.

Du har alt for lite panel for et 300Ah batteri. 5% av av C20 er en god minimum på ladestrøm. Ideelt sett så er 10-13% av C20 god lading.

Så minimum sett så burde du ha et panel på 233W for å lade et 300Ah batteri. (300AH * 12 * 1/0.77 * 0.05 = 233W). Med et AGM batteri så kan du nok gå litt under det. Men du vil fortsatt få problemer med sulfatering når AGM batteriet når/er under 75% SOC. Så å kjøpe et +500A AGM batteri er nok ikke et kjempegodt råd.

Så kjøp deg et 60-80Ah batteri. AGM er selvfølgelig best. Men vedlikeholder du et vanlig syrebatteri, så kan det holde like lenge + at det er halvparten så billig.

Men når du først tar en titt på solcelle oppsettet ditt. Så burde du å finne ut hvor mange watt timer aka "Wh" du bruker i løpet av en dag.




Denne teorien har jeg aldri hørt før, hvor har du dette fra?
Jeg hadde 600Ah bank og 160w batterier i 3 år.
Og med heftig bruk har jeg aldri vært under 11,7v på banken. (victron var satt til å kutte der, noe som aldri har skjedd)
Batteriene var toppladet hele tiden.
Vi bruker hytta ca hver helg sommerhalvåret og hver 2-3 helg vinterhalvåret. Forutenom Des-jan som er hektiske måneder som hoder oss hjemme.
Er større bank gir deg mer å gå på, aka mye lenger tid før du tapper ned batteriet. Og som nevnt tidligere var 160w paneler mer en nok for topup. Vi laddet opp gårsdagens kveld på orgentimene og resten av dagen gikk det i vedlikeholdslading.

Så.... Jeg setter stor tvil til din teori.
Og om dette var fakta, hvorfor blir ikke din standard fulgt på nødstsjoner rundt i det langstrakte lands antenner etc.
Og hvorfor selges store strømpakker opp til 2500Ah med 200w panelpakke?
Der burde det jo da ha vært 2000w paneler.
Det er snakk om ei hytte, ikke en villa.

erstokke

Ved den minste skygge på panelet blir ladingen nærmest null.

Geiri

Sitat fra: erstokke på januar 14, 2012, 20:34:29
Ved den minste skygge på panelet blir ladingen nærmest null.

Dette stemmer. Da cellene er koblet i serie så er det den laveste som bestemmer totalen.
Ingen celler går over den, så om du har stekende sol på panelet men skygge feks over en halv celle så får du ikke ut mer av panelet totalt en hva denne cellen klarer å produsere.
Så det er super viktig å få panelet opp, ikke bak feks en flaggstang etc. Minst mulig skygge kasting på panelet er en grunnregel.

petter`n

Har laget meg en liten plastsak som forteller at panelet står 100 % rett mot sola, i tillegg noen utregna sirkler sånn at dersom jeg blir borte fra hytta, så vrir jeg panelet f. eks 2 timer fram (30 grader) og etter hjemkomst 4 timer senere så vet jeg at jeg har fått med meg maks sol i den tiden.

bmwPingvinen

Ikke lett å navigere i denne jungelen.
Jeg tror jeg kan gjøre det i denne rekkefølgen:
- Flytte panelet så høyt som mulig (kan gjøres umiddelbart)
- Kjøpe en lader og lade opp batteriet skikkelig (evt ved å ta ded med hjem). Mulige ladere er http://www.hyttebutikken.no/netthandel/product_info.php?cPath=31_155&products_id=1306 eller http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=88&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=347&option=com_virtuemart&Itemid=36
- Kjøpe et større panel, f eks 140W (sparelys.no og Alternativ Energi har disse til ca 3.200,-)
- Skifte ut regulatoren (f eks denne http://powershop.as/products/Solcelleregulator-MORNINGSTAR-SunSaverMPPT.html)
- Se på muligheter for å kappe noen trær (til sommeren)

Amatøren

Skrevet litt om min nye regulator her.

Omtalt her også.

Regulatoren jeg har kan settes opp sammen med en MCU (kontroller for å bygge større anlegg) eller som "stand alone". Da kan man bygge større/stort anlegg senere uten å bytte alt.

Kjøpte AGM batterier hos hyttebutikken.
Man lærer så lenge man lever.

bmwPingvinen

En liten oppdatering:
Det ble til at jeg kjøpte en 25A Ctek-lader som jeg kjørte via aggregatet noen timer, i slutten av januar. Etter dette har batteriet ligget helt på topp når vi har kommet opp, og nesten like høyt når vi har reist hjem. Tror at batteriet trengte en skikkelig "boost".
Skal flytte panelet høyere på veggen til sommeren, og se om ikke dette holder foreløpig. Siden vi har LED-pærer over alt er strømforbruket sjelden over 2-3 A.

Karin

Her var det mange gode tips!!
Veldig nyttig å ta med seg :)

Vi skal også ha 12V annlegg. Er jo bare i planleggingsfasen enda, men har tegnet opp en liten oversikt over hvordan vi tenker å koble dette sammen.
Oversikten finner du på bloggen www.byggehytte.com - setter pris på kommentarer fra "erfarne fjellfolk" - på bloggen eller i forumet :)

bmwPingvinen

Interessant, det hadde nok blitt noe lignende hos oss etterhvert, med to paneler (i serie tror jeg, for å minske strømtapet i kabelen til regulatoren) mot en MPPT-regulator. Panelene tenkte jeg å sette på en liten mast bak hytta for å unngå skygge og få riktigere vinkel møt sør.
Nå i påska fikk vi imidlertid vite at det sannsynligvis kommer strøm i løpet av sommeren/høsten, så vi setter prosjektene på vent til vi ser hvordan det går.

Røilern

Sitat fra: Karin på april 15, 2012, 19:52:54
Her var det mange gode tips!!
Veldig nyttig å ta med seg :)

Vi skal også ha 12V annlegg. Er jo bare i planleggingsfasen enda, men har tegnet opp en liten oversikt over hvordan vi tenker å koble dette sammen.
Oversikten finner du på bloggen www.byggehytte.com - setter pris på kommentarer fra "erfarne fjellfolk" - på bloggen eller i forumet :)

Bra planer dere har her. Vi har en kapasitetmessige ganske lik løsning med en liten vri. Etter mange år med bare "12V" på hytta har vi gått over til 220V basert på 12V solpanel strøm. Det er noen negative sider ved dette, men i hovedsak har dette vært overraskende postivt opplevelse.

Ulemper:
- Investering i utstyr (Tilstrekkelig inverter - har en Victron 3000W/120-12 - ikke gratis)
- Investering i 220V installasjon (kabling, sikringsskap etc)

Fordeler:
- Billigere std 220V utstyr, lamper, TV etc
- Intet tap i "tynne" 12V ledninger.
- 220V stikkontakter rundt om kring hvor telefoner, iPader, PC, batteridrill, etc kan lades. (Noe av dette kan lades på 12V, men det krever mye strøm, og gir en betydelig belastning på de nevnte "tynne" ledningene)
- Fantastisk med tilgang til: kaffemaskin, mikrobølgeovn, miksmaster, 220V elektroverktøy etc
- Std 220V LED pærer (super effektive og mye mye bedre kvalitet enn 12V LED pærene - (Jeg vet, har forsøkt mange av dem)
- 220V i gjestebua over "tynn" 220V ledning - mye billigere ledning og igjen mindre tap

Det er endel fokus på tapet i en inverter (6-10%), min erfaring er at dette tapet er mindre enn tapet i et 12V anlegg. 220V utstyr kan i tillegg være mer effektivt enn 12V. Vår nye Toshiba 27" LED TV bruker så lite som 20W, min gamle 19" LCD TV og Grundig tuner brukte  mer enn det dobbelte!

Et 220V anlegg klargjør hytta for fremtidig tilgang til nettstrøm - selvom det er langt inn i fremtiden. Du kan sågår fortsette og bruke energien fra solpanelene selvom du får nettstrøm - det planlegger jeg å gjøre ;-)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod