Flis på betongsåle - membran under?

Startet av BjornS, januar 14, 2012, 08:19:15

BjornS

Skal snart legge flis på baderom og WC. Det er nå støpt plate med varmekabler under, har mulighet til å legge opp en kant rundt på 10 cm (halv flishøyde). Fibotrespo baderomsplater på veggene.

Trenger jeg å legge noe membran?
Trenger jeg å prime betongen?

Det er jo fritt vann dette, og fugene er ikke vanntette. Men usikker på hva som er lurt, siden det er ikke samme belastning som på et bolighus og det er varmekabler i gulv (har varmtvannstank på badet, vil alltid være minst 5 pluss her inne)

Bj

rogers

På sugende underlag som betong skal det primes før du legger på smøremembran.

Selv om det er en hytte,  så er vannbelastningen på badegulvet til tider veldig høy.
Når hytta er full av gjester, div uteaktiviteter med påfølgende dusjing,  så får badet kjørt seg bra.

Jeg valgte å bygge etter BVN (våtromsnormen) på mitt hyttebad.

Better safe than sorry :-)

Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

oddly

Det kan oppstå problemer med membran på støpt plate, hvis det kommer fukt fra undersia kan membranen løsne. Du kan bruke en membran som er beregnet på utvendig terrasse som er diffusjonsåpen feks. Uzin NC-220. Ellers så ville jeg ha primet hele gulvet og smurt membran kun i overgang gulv/ vegg med fiberremse.

rogers

Plate på mark konstruksjoner har ofte fuktsperre mellom den underliggende isolasjonen og betonglaget,  så behovet for en diffusjonsåpen membran er vel strengt tatt ikke nødvendig så lenge betonglaget er uttørket.

Det er også verdt å legge merke til at noen diffusjonsåpne membraner ikke skal kombineres med primer.   Nettopp fordi primeren forhindrer fukt fra undersiden til å slippe igjenom.
Les nøye gjenom instrukstruksene på produktene som skal brukes.


Roger

Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

BjornS

Vedrørende badet så fikk jeg et "kan-ikke-si-nei"-tilbud fra snekkerne som holder til der oppe: de gjør alt arbeidet med primer, avrettermasse og legging av alle nødvendige lag med membran (inkl remse i overgang gulv/vegg). Dette er mange vendinger, men ikke veldig mye arbeid hver gang. Dette tar de seg ikke betalt for.

Jeg dekker kostnader med materialer etc., det skulle bare mangle. Men at de gjør dette som en service siden de jobber på flere hytter i nærheten (samt veien til byggetrinn 2), ja det syns jeg fortjener all honnør.

Det har allerede kommet noen hint fra en av snekkerene... de liker kaker med marsipanlokk :)

Derfor et godt tips til alle som skal igang med bygging: sørg for å ha god dialog med håndverkerne, og velg de som gjør et godt førsteinntrykk. Selv om det på papiret koster mer enn "lowest possible offer" så er det verdt det mange ganger når detaljene skal avklares og ting begynner å skje.

Bj



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod