Erfaringer med Jøtul F 371

Startet av Hyttami, januar 22, 2012, 21:44:51

Hyttami

Hei, jeg har installert en Jøtul F371 på hytta og har nå i vinter begynt å bruk denne. Jeg opplever at brennkammeret er noe grunn og at det lett faller ut glør og aske når jeg åpner ovnsdøra. Er det noen som har erfaringer med denne ovnen?

http://lavstandardhytteietnedal.blogspot.com/2010/11/valg-av-ovn.html

Aleb

Hei, har samme ovn og deler dine erfaringer. I tilegg virvler det fort mye akse rett opp om døren åpnes for fort.

hyttebob

Helt enig at den er for grunn, man må være forsiktig når man åpner opp døren.
Jeg har funnet ut at om man ikke legger inn mere en 2 kubber i slengen, og lar de brenne godt ut før man legger inn to nye kubber, da går det greit.
Men den varmer jo meget godt da :-)

erstokke

Har du varmelager i toppen av denne ovnen? Er det i så fall stort nok til å holde på varmen f.eks. gjennom natta?

Sitat fra: hyttebob på januar 23, 2012, 16:22:15
Helt enig at den er for grunn, man må være forsiktig når man åpner opp døren.
Jeg har funnet ut at om man ikke legger inn mere en 2 kubber i slengen, og lar de brenne godt ut før man legger inn to nye kubber, da går det greit.
Men den varmer jo meget godt da :-)

hyttebob

Det kommer litt an på utvendig temp, men sånn generelt er det lunk i ovnen når jeg står opp om morgenen, men pleier jo å fyre opp, litt for kosen sin skyld også. Er meget godt fornøyd med ovnen, varmer godt  :)

Hyttami

Jeg har sjekket med Jøtul om de har noe ekstrautstyr som bygger dypere brennkammer, men det har de ikke. Jeg får vel øve meg mer i forsiktig åpning av dør, plassering av ved, mengde ved o.l så blir denne nok til å leve med.

olagutt

Vi har en Dovre Cinderella hjemme, og opplever akkurat det samme problemet som deg. Hvis man legger i en kubbe oppå glørne og denne ikke tar fyr, men blir liggende å ulme litt så kan man heller ikke åpne døra for å tenne opp på nytt. Da gufser det røyk ut, og hele stua lukter som et røkeri. Er vel bare sånn disse moderne rentbrennende ovnene er. Går greit når man er forsiktig og har vennet seg til det. Problemet er når kone og barn skal fyre!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod