Ring hytta varm 12 volt

Startet av Pitter, januar 23, 2012, 20:25:40

Pitter

Vi vurdere å kjøpe flyttbar parafinovn knyttet til en "ring hytta varm" 12 V løsning. Hytta er på 62 kvm.  Er det noen som har erfaring med kjøp og bruk? 

Odd Kj.

erstokke

Har ikke erfaring med dette selv, men sjekk strømforbruket under standby og drift.

Selv har jeg tenkt å kjøpe denne veggovnen for gass, bedre og dyrere:
http://futur.no/shop.asp?p=3774291

erstokke

Forresten ser jeg at de fleste 12v "ring hytta varm" egentlig er 230v og at det følger med omformer fra 12v. Hadde vel vært mindre tap hvis de hadde gått direkte på 12v.

Wallas parafinkamin går direkte på 12v og har veldig lavt strømforbruk. Men da snakker vi om 24 000 kr eller noe sånt.

Pitter

Takk for svaret!

Jeg hadde ikke lyst å fast montere ovnen. Det ser ut til at gassovnen bruker 50 watt/t, det hadde blitt for stort strøm forbruk i fohold til batteriet mitt (220 amp.). Det hele endte med at jeg bestillte en HB 3200 fra Hyttebutikken, så nå håper jeg at jeg ikke må kjøpe nye batterier  :'(.

Jeg ønsker fortsatt å høre andres erfaringer  :)

Odd Kj.

staurvik

Hei

Vi har kjøpt "ring hytta varm" parafinkamin fra Hyttetorget og er veldig fornøyd.
Den bruker minimalt med strøm i stand by, og bruker 2,5 Ah i bruk.
Vi har 80W solcellepanel med en batteribank på 280 Ah.
det eneste vi har erfart er at nå midtvinters så er det en fordel å lade opp batteriene før vi drar fra hytta sånn at det er nok strøm til ovnen. Den bruker en del strøm i oppstarten ( ca 600w)
Det neste vi skal gjøre nå er å bygge inn aggregatet og investere i en større batterilader. Mulig vi investerer  i et batteri til så vi får 420 ah batteribank.

erstokke

600w? Det var da voldsomt. Hva slags kabler må du ha for at de ikke skal ta fyr?

Sitat fra: staurvik på januar 30, 2012, 20:17:56
Hei

Vi har kjøpt "ring hytta varm" parafinkamin fra Hyttetorget og er veldig fornøyd.
Den bruker minimalt med strøm i stand by, og bruker 2,5 Ah i bruk.
Vi har 80W solcellepanel med en batteribank på 280 Ah.
det eneste vi har erfart er at nå midtvinters så er det en fordel å lade opp batteriene før vi drar fra hytta sånn at det er nok strøm til ovnen. Den bruker en del strøm i oppstarten ( ca 600w)
Det neste vi skal gjøre nå er å bygge inn aggregatet og investere i en større batterilader. Mulig vi investerer  i et batteri til så vi får 420 ah batteribank.

staurvik

det er 600W ut fra 230V inverteren, men siden den mest sannsynlig har en virkningsgrad på ca 85% så trekker den nok 700W ut av batteriene. det tilsvarer ca 56 ampere siden batteribanken er over 12V.
Men dette er jo bare over en kort periode, så det er jo ikke noe problem.

kablene inn på inverteren tipper jeg er 16mm2 uten at jeg har målt de. Uansett så er de dimensjonert riktig i forhold til inverteren siden det er de som kommer ut av den og ikke noe jeg har gravd ut av skuffen  ;D


KES

Sitat fra: Pitter på januar 23, 2012, 20:25:40
Vi vurdere å kjøpe flyttbar parafinovn knyttet til en "ring hytta varm" 12 V løsning. Hytta er på 62 kvm.  Er det noen som har erfaring med kjøp og bruk? 

Odd Kj.


Hei
Jeg har hatt denne pakken fra Hyttetorget siden i sommer, og det fungerer OK. Kvaliteten virker sånn passelig bra. Det som ikke virker videre bra er løsningen for "hyttestyring" som fulgte med. Mye rot med purringer på fakturaer som er betalt, nye purringer etter varsel om at det er betalt osv. Temp varsel fungerer heller ikke som beskrevet. SMS varsel sier 8 grader i hytta, men jeg står i hytta og termometeret viser 19 grader.

Ovnen varmer - og den starter via SMS - det er det viktigste for meg.

Pitter

Jeg har net-com familie ring kontant. Da er det gratis å sende meldinger. Jeg innstalerte ovnen i helga, og gleder meg som et barn til å teste den til helga ;D.

Odd Kj.

Hytteleifen

Man skal være litt forsiktig med og bruke kontantkort i oppringningsenheter på hytta.
Det hender at operatørene sender ut oppdateringer til sim kortene over mobilnettet.
Disse oppdateringene krever at enheten slås av og på igjen for at den skal oppdateres.
Synd om dette skulle skje midt imellom to hyttebesøk på kaldeste vinteren.
Vet at Telenor ihvertfall, har egne simkort som ikke trenger " Restart " ved oppdatering.
Disse selges med et spesielt hytte abb som koster rundt 20 kr pr mnd.

Geiri

Kjøper dere hyttebutikkens HB3200 eller Zibro sin lazer kamin så husk å ha opp alle   ventiler før du drar fra hytta og sett ovnen med god plass rundt seg, om ikke spiser den opp oksygenet veldig fort og kobler ut. Får du den opp i høyden funker det bedre. Oppå vedovnen el.
Opplevde flere ganger å bli skuffet da vi kom opp for den hadde slått seg av pga co vakt.
Brukte litt tid på å finne ut at opp i høyden var løsningen om man ikke klarer å ha 4 kvm ledig til den.
Wallas derimot er enklere da den kobles til pipeløpet og genererer selv inntrekk av den grunn.
Prøvd litt av hvert men nå er det strøm på hytta med gsm styrt varmepumpe og panelovner ;)

Pitter

februar 20, 2012, 07:59:11 #12 sist endret: februar 20, 2012, 09:33:51 by Pitter
Det var akkurat dette som hente med meg.
Temperaturen ble kjekket 2 timer før vi skulle ankomme hytta, da viste den 14 grader, temperaturen i bilen steig til kokepunktet. Det ble fjolla og ledd  ;D og det var rett før at vi kjørte i bare trusa i pur glede. For nå skulle familien komme til VARM hytte.
  Etter 200 meter med vassing i snø skulle det bli godt å komme inn i hyttevarmen.

Sjelden et så stort flir blitt til hengegjeip på kortere tid. 11 grader  >:( var temperaturen inne i hytta. CO mangel. Vi hadde satt opp alle ventilene, men det var nok ikke nok. Nå har vi plasert den på et annet sted, så får vi se om det blir bedre.
Virker ikke dette skal vi prøve, som du foreslår, å sette den høyere.
Takk fot tipset :)

Odd Kj.

Auri

Vi sliter med samme problemet selv om ovnen står opp fra gulvet. Hvor lenge før ankomst lar dere den brenne? Vi har opplevd at den har slukket ved en brenntid på langt under en time.

Tar gjerne i mot tips om dere finner ut av det.

erstokke

Høres ut som Wallas parafinkamin eller fastmontert gassovn er mye bedre alternativer enn disse frittstående kaminene.

Fordeler:

1. Bruker ikke oksygen fra innelufta
2. Slipper ikke ut CO2 mm til innelufta
3. Slipper ikke ut vanndamp til innelufta


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod