Størrelse på batterilader.

Startet av osphaugen, januar 29, 2012, 21:10:57

osphaugen

Har en batteri pakke på ca. 540Ah. Hvor stor batterilader må jeg da ha?

Torleif

Typisk anbefaling er Imax = 20% av kapasitet (feks Xantrex). Viktig at laderen har riktig spenningsprofil i forhold til batteritypen

HBOle

Dette er avhengig av batteritype.

Dersom det er AGM batterier: Inntil 100A. Anbefaler mellom 45A og 100A lader.

Dersom det er syrefylte batterier vil jeg anbefale ca 50A lader.

Hvilket strømaggregat som benyttes har også litt å si, et 1kW aggregat kan få problemer med å levere nok strøm til en 50A lader, et 2kW aggregat kan slite med å levere nok strøm til en 100A lader.

For å finne aggregatbehovet for laderen (med grei margin) utfører jeg som regel følgende regnestykke:
Laderens oppgitte kapasitet i A * 12 *2 = minimum kortvarig belastning av aggregat i watt.

Eksempel med 50A lader:
50*12*2= 1200W. Aggregat med oppgitt kortvarig belastning til 1200W eller mer anbefales.



Mvh
Ole

dybis

Hmm.. ikke alle er enige at AGM batterier klarer kraftigere lading enn vanlige batterier, les f.eks. http://www.sterling-power.com/support-faq-2.htm

Mitt inntrykk er at AGM batterier er dårlige på lading. De må lades relativt tregt og hvis man overlader så går det ikke bra. AGM batterier har andre fordeler, men det tror jeg ikke gjelder lading.

Røilern

Her er en link til en gammel tråd om samme emne.

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=441.msg1976#msg1976

Jeg har tiltro til Smartgauge forfatteren og lader mine to 290A batterier med en 120A Victron inverter. I databladet fra produsenten så står maks lading oppgitt 60A.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Stova

Sitat fra: osphaugen på januar 29, 2012, 21:10:57
Har en batteri pakke på ca. 540Ah. Hvor stor batterilader må jeg da ha?

Hei
"Må ha" Hvor god tid har du? Du klarer deg fint med en 3A lader hvis du vil  ;)  Men opptil 20% av batterikapasiteten er en fin målestokk om hvor stor lader du kan ha. Bruk en "smart lader" En som avslutter ladeprossess etter endt lading og har smart ladekurve. Har du tid til langtidslading fungerer biltemas 12A smartlader 37730 bra. Har en selv som jeg testet, Hvis batteriet er bra utladet må du kjøre ladeprosessen et par ganger minst siden den slår ut på tidsfeil, (har ikke ladet opp batteriet innen et vist tidsrom) . Kan justere ned til 6A og 2A. Det står mye rart i forumer ang kapasitet på ladere kontra batterier. Har meget lang erfaring fra industri blysyrebatterier fra 100 kg pakker til 1 tonn, og vet hva som gir en batteri tidlig død. Kort fortalt er det for høy temperatur som en for stor lader vil gi. Dyputladet spesielt hvis det skjer mange ganger eller at batteriet står sånn over tid (sulfaterer) og til slutt tørt batteri. Eneste teknologi som finnes for å ladet et batteri med høyere strøm enn først beskrevet er luftsirkulasjon i cellene (egen pumpe som blåser luft ned i cellene via rør) for å kjøle og blande syren. Og kobberstrekk batterier (begynner og fases mer ut) Om det har gele eller glassvatt i cellene spiller ingen rolle, varme er batteriets verste fiende.

dybis

I følge spesifikasjonen til Concorde bateriene skal de *minst* lades med 20% av kapasiteten, og inntil 5 ganger kapasiteten. Dvs at en batteripakke på 540 AmpH kan lades med 2700 amp.... dette kan kun gjøres i første trinn i ladingen.  Har man en lader under 105 Amp tar batteriene skade hvis de brukes til dype utladninger.

http://www.sunxtender.com/pdfs/Sun_Xtender_Battery_Technical_Manual.pdf

Men dette er vel ikke helt vanlige batterier, men de selges til hyttebruk.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod