Saltdalshytta: hente tilbud fra håndtverkere

Startet av Marianne, februar 01, 2012, 18:31:24

Marianne

Har kjøpt oss hyttetomt, og er helt i startfasen med planlegging. Har bestemt oss for byggesettet 906B fra Saltdalshytta. Så nå er det altså klart for å begynne å hente inn tilbud fra håndtverkere. Har planer om å sette bort det meste, men vet nesten ikke hvor vi skal begynne. Kan egentlig tenke oss en entreprenør som vi forholder oss til under hele prosjektet, selv om dette sikkert blir litt dyrere. Er det noen som har et eksempel på hva dere har sent over til håndverkere ved innhenting av tilbud. Er det vanlig å gi en fast pris på prosjektet eller ender man ofte opp med å ansette håndverkere på timelønn? Det siste er vi litt skeptiske til siden det er vanskelig å kontrollere kostnadene. Er glad for alle innspill i forhold til innhenting av tilbud, og evnt andre ting man bør være oppmerksomme på på dette tidspunktet.

4bikes

Vi var i den prosessen ifjor sommer og endte med å velge et firma som kunne gi en totalentreprise. På den måten kunne vi få en fastpris fra starten av, en garantert ferdigstillelsesdato og vi slapp problemet med at håndverkerne ikke kommer til tiden og skylder på hverandre når ting ikke er ferdig. Vår utbygger har også sørget for byggesøknad, forsikring i byggeperioden, økonomiske garantier og god prosess med å tilpasse tegninger til våre ønsker. Det har også vært rom for egeninnsats, og ikke noe gnål om tilleggsbetaling for småting som har dukket opp underveis.
Nå er hytta straks ferdig og det faktisk en måned før avtalt tid. Arbeidet har vært utført av meget dyktige lokale håndverkere og samarbedet dem imellom har vært meget bra. Leverandøren av materialene har skapt endel problemer, men det har håndverkerne løst uten problemer for oss.
Hvor i landet holder du til? Vi bygger i Hamar kommune og du må gjerne ta kontakt for mere opplysninger og gjerne en titt på resultatet.




Marianne

Takk for svar! Skal bygge på Oppdal, så jeg regner med jeg ender opp med håndverkere der i fra. Men kan godt hende jeg tar kontakt etterhver som det dukker opp nye spørsmål, eller for å få et innspill på tilbudet jeg får. Var det elementhytte dere fikk satt opp?. Høres ut som du har fått en god avtale med noen seriøse håndverkere, akkurat det jeg trenger. Er vel bare å begynne på ringerunden :)


4bikes

Nei, det er ikke elementer. Det er bygget  med reisverk fra bunnen av. Leverandøren heter Svanehytta. sjekk ut svanehytta.no. Modellen vi bygger heter "Lerkespore". Svanehytta bygger over et stort område, kanskje på Oppdal også for hva jeg vet. De har ihvertfall bygget i Østfold og Akershus (Son). Hils gjerne fra Jens på St. Olav hvis du kontakter dem.

swande

Fin hytte dere har valgt.

Vi var i samme prosess i høst og vurderte også Saltdalshytta, men valgte arkitekttegnet satt opp av totalleverandør. Vil anbefale totaleveranse. Det er snakk om store verdier og gleden kan fort drukne i frustrasjoner både under bygging og etterpå om man velger løsninger der håndtverere skylder på hverandre. Hyttebygging skal først og fremst være artig.

Vi sendte rundt anbud til en rekke firmaer og prisene varierer mye. Saltdalshytta kan formidle navn på firmaer i ditt område som har erfaring med å sette opp disse modulhyttene. Det kan være fornuftig å bruke noen som har gjort dette før.

Sørg for å sette opp en anbudsgrunnlag som er mest mulig spesifisert på hva dere ønsker inkludert i leveransen. Jo mer som er inkludert, jo færre overraskelser og ekstra fakturaer. Det er også enklere å sammenligne priser om grunnlaget er likest mulig.

Du kan forøvrig lese mer om vår prosess omkring dette på bloggen vår: http://gamatun.blogspot.com

Lykke til!
Bygger hytte på Gautefall i Telemark. Følg bloggen vår http://gamatun.blogspot.com

ge74ri

Sitat fra: 4bikes på februar 02, 2012, 07:09:09
Vi var i den prosessen ifjor sommer og endte med å velge et firma som kunne gi en totalentreprise. På den måten kunne vi få en fastpris fra starten av, en garantert ferdigstillelsesdato og vi slapp problemet med at håndverkerne ikke kommer til tiden og skylder på hverandre når ting ikke er ferdig. Vår utbygger har også sørget for byggesøknad, forsikring i byggeperioden, økonomiske garantier og god prosess med å tilpasse tegninger til våre ønsker. Det har også vært rom for egeninnsats, og ikke noe gnål om tilleggsbetaling for småting som har dukket opp underveis.
Nå er hytta straks ferdig og det faktisk en måned før avtalt tid. Arbeidet har vært utført av meget dyktige lokale håndverkere og samarbedet dem imellom har vært meget bra. Leverandøren av materialene har skapt endel problemer, men det har håndverkerne løst uten problemer for oss.
Hvor i landet holder du til? Vi bygger i Hamar kommune og du må gjerne ta kontakt for mere opplysninger og gjerne en titt på resultatet.





Hei.
Vi er også i ferd med å bygge i Hamar kommune. Hvilket firma valgte dere? Ser ut til at vi ender opp med Saltdalshytta..

KSU

Sitat fra: Marianne på februar 02, 2012, 09:29:04
Takk for svar! Skal bygge på Oppdal, så jeg regner med jeg ender opp med håndverkere der i fra. Men kan godt hende jeg tar kontakt etterhver som det dukker opp nye spørsmål, eller for å få et innspill på tilbudet jeg får. Var det elementhytte dere fikk satt opp?. Høres ut som du har fått en god avtale med noen seriøse håndverkere, akkurat det jeg trenger. Er vel bare å begynne på ringerunden :)

Hei. Vi skal også bygge hytte på Oppdal, og er veldig i tenkeboksen nå med hytteleverandør og håndverkere. Hvordan har det gått med dere? Noen erfaringer å dele?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod