Varmtvannsbereder fra Biltema

Startet av Geiri, februar 06, 2012, 15:24:21

Geiri

februar 06, 2012, 15:24:21 sist endret: februar 06, 2012, 20:01:55 by Geiri
Hei.
Holder på å planlegge vannsystem på hytta.
Hadde tenkt på hyttebutikkens ferdigpakke 230v med 30 liters bereder.
http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=3765
Som du sikkert ser koster denne 4300,-
Den har 2000 watts kolbe.
Så var jeg på Biltema i dag og handlet noe poppel, kom da over biltemas 30liters bereder. Den har 1500watts Kolbe. Og prisen var ynkelige 799,-
Så da blir spørsmålet, hva gjør hyttebutikkens bereder 3500,- dyrere.
Vil Biltemas Bereder være god nok for meg på hytta? Isåfall hvorfor ikke?
Link til Biltemas beredere: http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Varmeovn-ovrige/Varmtvannsbereder-86361/
Kan jeg spare meg 3500,- gjør jeg selvfølgelig det.

Geiri

Ser forøvrig at biltemas VVB har Arbeidstrykk: 7,5 bar.
Mens hyttebutikkens Vannpumper bare leverer 2,5bar.
Er ikke noen proff innen dette, men vil det si at pumpen må levere over 7,5 bar om biltema VVB skal anvendes?

erstokke

Jeg er heller ikke noen ekspert på dette, men antar at 7,5 bar er maks trykk som varmtvannsbeholderen tåler uten å eksplodere. Da skulle 2,5 bar være godt innenfor det som er safe.

De to beholderene ser nokså like ut. Men det er innmaten som teller, f.eks. materiale/korrosjonsbeskyttelse i innertanken, generell kvalitet og eventuell tilpasning til hyttebruk. Med mindre det kommer fram konkrete opplysninger om produktfordeler med produktet fra Hyttebutikken, ville jeg gått for Biltema eller Jula.

En beholder til hyttebruk bør være lett å tømme slik at den tåler frost.

Enda bedre enn varmtvannsbereder er kanskje en gjennomstrømmingsvarmer.

Geiri

Ifølge datablad fra bitema er den korrosjonsbehandlet med porselenbelegg. Så det bør være ok.
Gjennomstrømsvarmer kan jeg ikke ha da de trekker mye strøm, jeg var i grenseland til å få strøm pga belastning på trafo og avstand. Så en varmer som trenger 38A kurs og trekker 6-9Kw under bruk vil nok ikke være ideelt.
:)

dybis

Vil tro at den ene tanken er laget av rustfritt stål og den andre er stål med en coating.

erstokke

Står i beskrivelsen av Hyttebutikkens beredere:

"Det er spesielt tenkt på innvendig rustbeskyttelse - noe som er nødvendig fordi hyttevannet ofte har lav PH verdi. Dette er en vannvarmer som er innvendig belagt med porselen og er utstyrt med magnesiumanode for ekstra rustbeskyttelse."

Så dette høres veldig likt ut.

Geiri

Ja det høres skummelt likt ut.
Ser vi nok en gang at de tar 5-6gangen på utstyr de bare setter "hytte" fremfor?
Kan ikke se noen vesentlige forskjeller, de har samme rustbeskyttende porselen coating innvendig.
Tror jeg gir Biltema en sjanse her, så får vi se til sommers hvordan det fungerer

ragnarf

Jeg har brukt en 10 liters Biltemabereder i verkstedet mitt. Den varte i ca 10 måneder før den sluttet å varme vannet. Da jeg skulle fjerne den måtte jeg tømme den først. Jeg må si det var mye grums og rust i det vannet.

På hytta har vi en bereder fra Jula. Den tømmes hver høst for å unngå frostskader og tappevannet fra den er alltid klart. Julaberederen har vi hatt i 3 år.

Geiri

Da må jeg satse på Jula sin. Fremdeles mange penger å spare  ;D


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod