Eksteriørmaling - er vi naive?

Startet av Camponotus, februar 27, 2012, 19:01:36

Camponotus

Har sjekket opp en rekke malingstyper da jeg skal male i år. Har prøvd å sette meg inn i hva som faktisk finnes av produkter, snakket med fagfolk og hørt litt rundt. Er kanskje lett å la seg påvirke av reklame på TV eller velge nærmeste butikk der det står en ansatt som selger deg det butikken tjener mest på. Jeg har kommet over et malingsprodukt fra Nederland som heter Drywood. Jeg er stort sett skeptisk til produkter jeg ikke har hørt om før, men jeg stiller meg en del spørsmål.

- Det er 87 malingsprodusenter i Nederland alene, kanskje noe naivt å tro at Jotun lager den beste malingen i Europa? Typisk norsk å tro at det er kun vi i Norge som kan lage gode produkter?

- Nederland har etter det jeg vet et ganske hardt klima med tanke på fuktighet og råte. Hele landet ligger jo under vann og konstant 70-90% fuktighet hele året. I Norge stopper alt opp i et halvt år grunnet kulde og fuktigheten er sikkert på vinteren ned på 20-30%. Vil vel tro at et land som har så høy luftfuktighet kan lage maling som også beskytter treverket på husene (mange hus er i teglstein eller betong) bedre enn mange andre. Kravene til kvalitet på malingen må da være høyere? Ikke minst vedr. svertesopp?

Så en test i Vi i Villa. Der står det at boligeiere i gjennomsnitt tror malingen står i 6-9 år eller noe. Det er vel noe langt unna hva som står på malingsspannet? Eller hva står det der? Ikke noen garantier på at holdbarheten er 12 eller 15 år. Det står opp til......., i teorien betyr jo det 0 til 12 eller 15 år? 

Kanskje fornuftig å sjekke ut litt før man løper å kjøper maling på nærmeste faghandler :-\

erstokke

Hvordan skal man sjekke ut dette? Jeg har ikke tid til å være prøvekanin, spesielt når det er flere år til fasiten kommer. Brukte en gang dansk hvit dekkbeis på sørlandshytte med ny kledning. Varte ikke lenge før hele hytta ble sort.

Jeg har god erfaring med Jotuns produkter, og som oftest synes jeg kvaliteten er bedre enn på andre produkter på det norske markedet. Jotun er et gigantkonsern, så det er ingen grunn til å tro at vi ikke her i lille Norge har kompetanse til å lage gode malingprodukter.

Malern fra Tønsberg

Hei.

Når det gjelder Drywood malingen går det gjete ord om dens fantastiske gode holdbarhet, spesielt i Vestfold og Stavanger området.
Hvis det er slik at noen malingstype kan gi en referanser/fysisk se og snakke med folk som har malt med Drywood så ville jeg ha sjekket det opp. Det dyreste jeg har er huset mitt, å det ønsker jeg å ta vare på å ikke male hvert 6-8 år (kjedelig å kaste bort ferien).
Derfor sjekk nettet for informasjon/referanser tilbakemeldinger, det ligger jo mengder av det her ute. Ring noen som har brukt malingen, reis en dag til Tønsberg/Stavanger ta en titt på husene å avslutt med en kald øl på brygga, begge deler vil gi livet en ny koselig/overaskende opplevelse.
Å ikke minst penger i lommen hvis en slipper å male på 15 år  ;D

Camponotus

Svar: erstokke

Jeg sier det igjen, det lønner seg å legge ned noe arbeid i å sjekke opp hvilke produkter som finnes på markedet. Om du gadde gjort det, hadde du sett at Drywood har vært i Norge i over 30 år, men stort sett bare brukt av store aktører som feks OBOS. Da er du ingen prøvekanin og det finnes da en masse referansebygg? Når det kommer til det danske produktet må vel dette være Colour fra Day System. Det merke får man ikke tak i Norge lengre etter det jeg vet. Men Danskene eier også Flugger - som er størt på leveranse til malere og Yunik - som ikke har noen dårligere produkter til interiør enn Jotun, men til en billigere penge. Hvor mange har hørt om Yunik? Selvfølgelig kan Jotun lage maling, de omsetter jo for over 12 milliarder. Men så bruker de sikkert 2-300 millioner på reklame også. Men da vil jeg spørre deg; Hvor mange prosent av Norges befolkning er fornøyd med den malingen de brukte sist i forhold til forventningene de hadde? 10-15%??

rogers

Nei vi er ikke naive.
Vi baserer oss på egne og andres erfaringer,  og viser en sunn skepsis til nye produkter som lover mye.

Camponotus (stokkmaur på latinsk),  har du eierinteresser i Drywood ?
Byggebolig.no profilen din står det at du jobber i Tønsberg Skadedyrkontroll.
Jeg finner Kenneth Ervik fra Tønsberg Skadedyrkontroll listet som styremedlem i Drywood Norge.



Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Camponotus

Camponotus stokkmaur på latinsk, stemmer det:) Har ikke eierinteresser, men da jeg bestemte meg for å male huset i 2011 (og grunnet regn ble usatt til 2012) har jeg brukt tiden på å sette meg inn i maling, da jeg er takstmann og spesialist innen sopp og skadedyr. Etter å satt meg inn i malingsprodukter, spesielt med tanke på svertesopp ble jeg noe overrasket over hvordan dette markedet fungerer. Jeg igangsatte en del tester, samt kom med råd og anbefalninger. De har spurt om jeg kan hjelpe dem med den kunnskapen jeg har innen mitt fagområdet og bedriftserfaringer. Det har jeg gjort og vil forsette til flere forstår at de bør sjekke ut hva som finnes på markedet før de tar en avgjørelse:)

Kringla

Dette blir bare for dumt...

"Malern fra Tønsberg" er daglig leder i Drywood. Dette finner man ut ved et lite googlesøk på epost adressen hans.

Man behøver heller ikke ha veldig god fantasi for å skjønne at samme person står bak "Camponotus" nicket også.  :-\

rogers

Hadde nok vært en fordel om man er ryddig rundt dette ja.
Noe annet vil bare virke mot sin hensikt,  og vi begynner å grave.


Her er en oversikt over styret og roller i Drywood Norge:

Styrets leder,  Vidar Theting Jensen   
Daglig leder,  Ronny Enger   
Styremedlem,  Kenneth Ervik  (Jobber i Tønsberg Skadedyrkontroll)   
Styremedlem,  Ronny Enger   
Aut. regnskapsfører,  Økonomisenter AS Tønsberg   
Varamedlem,  Anne Grete Mathisen Enger   
Varamedlem,  Charlotte Gjøs

Kilder:
http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_alle.jsp?kid=20110000441943&sokeverdi=997210131



Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Camponotus

Jeg er innvolert i selskapet som det fremkommer (styret), men ikke eierinteresser. Det jeg i hovedsak ønsker å sette fokus på var ikke Drywood i seg selv, men at det finnes en rekke gode produkter på markedet og at man kanskje burde sjekke disse ut. Feks Yunik. Er et knallprodukt til en lavere pris? Men ingen har hørt om det.




Heffalompen

Kan man kunne skrive positivt om produkter man ikke har noe med her inne ???
Det blir jo fordumt, emn når det er sagt burde nok Camponotus ha lagt til styremedlem i sin beskrivelse.

Malern fra Tønsberg

Det er på ingen måte lagt skjul på at jeg sitter som daglig leder i Drywood Norge fra 01.08.2011, hvis det var intusjon ville jeg så klart ikke offentliggjort min e-mail adresse.
Jeg er også eier av Vestfold takfornying og Engers malerfirma, jobbet som maler i 23 år å drevet eget malerfirma i 16 år.
Har jobbet med Drywood maling de siste 6 årene å det som blir skrevet om den er helt riktig. synd ikke alle ser det vi ser her nede i Tønsberg det gir store økonomiske besparelser.
Så til Kringla, erstokke og Rogers neste gang dere skal male huset deres ta kontakt med meg skal dere få et tilbud på Drywood maling, tilbyr dere en avtalen hvis dere kjøper og påfører malingen helt riktig ihenhold til beskrivelsen, å den ikke står som vi garanterer i 12-16 år skal jeg personelig ta med mitt malerfirma å male deres hus helt gratis, da har dere 12 år på å bli overbevist at det vi sier er seriøst og stemmer å koster dere ingen ting.
Regner med at ingen andre maling leverandører kan gi dere en slik garanti.
Hvis dere har riktig fokus på denne nett diskusjonen regner jeg å høre fra dere.

karro

Kommer litt skeivt ut når man først utgir seg for å være en tilfeldig hus/hytte maler som leter etter malingsprodusent.. For så å bli avslørt å sitte i styret i et firma som selger et bestemt merke maling. Hvor objektivt og troverdig er det?

Personlig setter jeg pris på åpenhet. Det er helt fint å komme med tips om små produsenter som leverer gode produkt, jeg fikk tips på min tråd om drywood og satte pris på det, skal være helt ærlig på at jeg nok muligens er av de som hadde tatt det den lokale malerforretninga hadde anbefalt meg ;) Selv om jeg kobla kjapt at det var en liten markedsføringstanke av innlegget, så var det ærlig, ikke lagt inn for å fremstå som noe annet.
Men å skjule hvem man er, å lage det som her fremkommer som et fiktivt innlegg for å få frem "sitt" produkt er dessverre for min del med på å fremstå som useriøs.
Besøk vår hytteblogg: www.hyttedraumen.blogspot.no

sirwinston

Haha, morsomt. Et stjerneeksempel på hvordan det IKKE skal gjøres!

rubs

Hei,

Jeg har den ultimate testen til dere.
Hytte i Longyearbyen som tidligere er malt med en eller annen maling trenger nye strøk med maling/dekkbeis i sommer.
Her er det veldig tørt, lav temp, mye eller lite lys og vind.

Hos den lokale maleren ble jeg anbefalt dekkbeis, har dere noen andre tips?

Malern fra Tønsberg

Hei Rubs

Det ville blitt den ultimate testen for Drywood mesterens husmaling, kunne du sendt meg litt mere informasjon om, spesiellt været der i sommer månedene. når er de beste månedene/mnd å male på, temperatur i disse mnd fra kl 0900 til 1700. Kan du si noe om hvor ofte dere remaler der oppe i dag ? og med hvilken type maling ?
Dette pga av at Drywood maling er hybrid maling som trenger fra 7 grader og oppover før en kan male. Oljemaling er det helt annderledes med å kan males i - grader.
Kunne du gått inn på drywood.no der finner du min mail adresse og telefon nr.
Ta kontakt er mere en villig til a være med på denne testen, hvis værforholdene tilsier at en kan male med Drywood, mesterens husmaling.
Så kan vi legge inn repotasjer om fremdriften her og følge huset år etter år.

Med vennlig hilsen

Ronny Enger
daglig leder
Drywood Norge

rubs

Her har det skjedd ting i det siste.
Etter en hyggelig samtale med Ronny Enger i Drywood Norge har vi blitt enige om å teste Drywood malingen på hytta vår her på Svalbard. Jeg stiller med hytte som trenger å males og de stiller med gratis maling! Det er jo helt fantastisk.
Så i juli når temperaturen tillater det blir det maling.

Dette blir spennende.

Mvh,
Ruben

KnutM

Fint at firmaet får testet malingen og at du får grtatis maling. Uansett må vi kunne forlange åpenhet rundt dette med produkter som presenteres på dette fora. Ingen tvil om at trådstarter prøver å gi uttrykk for at han er en tilfeldig forbruker i stedet for høyst delaktig i firmaet. Må være fullt mulig å skrive noen ord at man er tilknyttet frima for aktuell produkt, enten i "nick" namnet eller direkte i tråden. Administrator for dette fora bør gå inn å forlange at så blir gjort.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod