12v stereoanlegg?

Startet av erstokke, mars 21, 2012, 21:04:19

erstokke

Vi hører masse på musikk på hytta, men har bare en Tivoli Pal radio og et par pc-høyttalere - samt iphone med musikk via itunes og spotify. Tivoliradioen med ratt for stasjonsinnstilling stivner i kulda, på NRK P1. Vil gjerne ha et anlegg som låter bedre, men som bruker lite strøm.

Alt. 1: Bilstereo med separate hifi-høyttalere. Spillerene er gjerne oppgitt med 4x50w etc. Selv om dette er "tulle-watt" på uteffekt, er det spørsmål om det drar for mye strøm når det står på halve dagen? Ser at de stort sett har 10A sikring.

Alt. 2: Anlegg med løs strømadapter 230v-12v og så droppe strømadapteren. Her er det et par problemer: 1) Anlegg med slik strømforsyning er veldig små/svake  og 2) vil spenningen bli for høy når solcellene lader?

Alt. 3: 230v anlegg på omformer. Jeg har skikkelig omformer (Victron), men tenker at jeg ikke vil ha den stående på hele tiden. Vet heller ikke hvor mye strømforbruk det blir med et vanlig mini-stereoanlegg via omformer.

Noen som har ideer, erfaringer - eller helt konkrete tips?

vestlending83

ring bilradiospesialisten.no og spør hvor mye strøm de trekker og hvilke sikring som brukes. slikt skal de vite. da får du også et anlegg med mulighet for DAB, minuset er jo at det ser litt corny ut med et bilstereo om du ikke klarer å bygge det inn/skjule det godt.

integrale

12V 5A supply går greit på radioer jeg har vært borti.

Endeli

http://x-sat.no/x-sound/451-ta-102-se.html Slike forsterkere som dette leverer 10-20W på 12V. Koblet opp mot effektive høyttalere som feks. denne http://www.klipsch.com/rb-81-ii-bookshelf-speaker så er det mer en nok lyd. Som kilde kan en enten bruke en iPod eller en Squeezebox Touch med en ekstern 2.5" HDD.

Røilern

Jeg hadde gått for 220V og brukt Victron Inverteren.

Jeg ble ganske overrasket når jeg oppdaget at den nye 220v Led TV'n (27" tror jeg) bare bruker 1,5A ca 20W - halvparten av 12v LCD Tv vi hadde. Tv er merket med 50w, men jeg synes å huske at Elkjøp hadde mer detaljerte forbruks tall på sine hjemmesider.

Jeg tror at moderne 220V utstyr er meget energiøkonomisk hvis du passer på å kjøpe riktig utstyr. Det kan oppveie for tapet i inverteren. Det er vel også rimeligere utstyr.

Litt avhengig av hvilken Victron du har så kan du programmere den til en slags hvilestatus og redusere strømforbruket. I begynnelsen så skrudde jeg av min hver natt, det har jeg sluttet med. Fordelen med å ha 220V tilgjengelig overskygger langt strømforbruket.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ca119

Spørs også hvor stor solcelleanlegg du har!

Men jeg har gått for løsning 1 - Bilradio og koblet på hjemmehøytaler.
Blir bra og kraftig lyd ... radioen trekker fra 2- 5 Amper (des lavere du spiller des laver strømforbruk).
I standby trekker mitt bilradio ca 20 mA - man kan selvsagt koble det bort helt, men da mister den desverre radiostasjonene/minne.

Vet ikke hva din victor vekselretter bruker i standby/tomgang, men mine vekselretter bruker heller ikke mere en 200mA i drift + forbruker.
Det er med andre ord like effektiv.

erstokke

Takk for svar! Siden sist har jeg vurdert - og droppet T-amp fordi det blir for mye løse ledninger og fordi jeg er usikker på om den tåler 14-15 volt som det kan bli i et solcelleanlegg.

Har også droppet alt 2, minianlegg med separat veggadapter fordi det ikke finnes noe som låter bra.

Slo til på et par Tannoy Mercury V1 høyttalere på tilbud her på fredag. http://www.whathifi.com/review/tannoy-mercury-v1

Så nå står jeg igjen med enten å kjøpe en bilradio hvor jeg kan få en med 4x50w mosfet forsterker, iphone-tilkobling og fjernkontroll til rundt 1000 kr.

Eller bruke Victron til å drive en hjemmestereoreceiver. Det er en 2000w Victron med 1000Ah batteribank. Noe bør jeg jo bruke strømmen til, også! Da blir det vel mer hifi enn en bilstereo? Har sett på Marantz MCR 503 (kr 4000)  som drar max 50w og Denon F107 (kr 2500 uten CD-spiller) som drar max 44w.

Det er ikke DAB-dekning i området, men 3G har jeg. Så det er vel mer aktuelt med internettradio enn DAB.

ca119

1000 AH Batteriebank??? Tror det skulle holde massevis for radiolytting, samme hva du bestemmer deg for! Antar at det ikke hadde vært problem med å la Victron stå på hele tiden mens dere er på hytta med den batteriebanken.
Victron omformer gjelder for å være bra kvalitet.

Hvor stor solcelle har du da?
Dere er vel ikke da hele tiden, hytta blir vel brukt periodevis?

Internetradio over 3G? Tja, husk at det sluker en del MB .... så da håper jeg du har et bra abo! Blir 50 - 200 MB timen, da kan det blir dyrt!

erstokke

Har 2000w Victron-pakke fra Sunwind, og der fulgte det med 2 stk Rolls "ubåtbatterier". Har vel 2x85w solcellepaneler, rekker nok å lade opp mellom hver gang vi er der. Har planlagt å kjøre kjøleskap, komfyrvifte og brønnpumpe (ca 1000w) på 230v. vifte og brønnpumpe trekker endel strøm, men går bare kortere tid.

Kjøleskap er det bare behov for om sommeren - da er det jo mye sol også.

Har 500Mb 3G datatrafikk pr mnd. Det blir veldig dyrt utover den kvoten. Testet å se nrk på PC. Det gikk 200Mb på en halvtime med Ari Behn og Per Heimly. Men har hørt timesvis med Spotify og på "TuneIn" nettradioapp kan man stille på kvaliteten. Men du har sikekrt rett i at hvis vi snakker om HiFi lyd, og ikke veldig komprimert, så blir det mange Mb.

Røilern

Det høres ut som om du har 220V så det rekker.

Jeg har en 3000w Victron med 2 x 290ah Sundwind batterier, som strengt tatt ikke har mer enn 200ah over 20timer. Vi bruker typisk 250ah netto på en weekend, avhengig av sol. Med 330w paneler lader vi 130ah på fine dager, nå på våren.

220v bruker vi nesten til alt. Lys, mikrobølgeovn, kaffemaskin, PC ladere, tlf ladere, vaffeljern etc. Vi ha en ICE boks som med 10GB månedstraffic, du kan jo se på det som et alternativ til 3G,  men selv den greier tenåringene  å "maxe" hvis de får lov, Utube etc . Et A++ kjøleskap står på ønskelisten - det bruker 20-25 Ah i døgnet selvfølgelig helt avhenig av hva du fyller det med.

Jeg hadde ikke vært engstelig for et lydanlegg, men min lille TV erfaring forteller meg at endel moderne elektrisk utstyr er veldig energieffektive, men absolutt ikke alt, les derfor dokumentasjonen nøye.

Lykke til


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Da har jeg bestilt en Denon D-M38DAB (nesten halv pris fra England  http://www.avbristol.co.uk/products/amplifier/av1334.html). Fikk et par Tannoy Mercury V1 høyttalere på tilbud, så da er det komplett anlegg.

Blir spennede å se hvor mye strøm det trekker. Jeg har forsøkt å finne ut av strømforbruk, men det er veldig dårlige opplysninger annet enn standby. Noen oppgir strømforbruket ved minimum volum, andre ved maks.

Takk for innspill.


erstokke

Da er anlegget montert og i bruk. Det trekker ca 2A fra batteriene (via omformer) på radio med lavt volum. Artig å se forbruket øke når jeg skrur opp volumet på anlegget.

En positiv overraskelse var at det er DAB-dekning på hytta, selv om området er merket med hvit farge på dekningskartet til Telenor. Flaks at jeg kjøpte anlegg med DAB.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod