Montere 12v downlights på hytten

Startet av Skalle Per, juli 02, 2008, 08:16:09

Skalle Per

Hei

har jeg har lov å legge opp 12v anlegg på hytten selv eller om dette må gjøres av elektriker?

Jeg tenker å montere LED downlight i taket og koblet sette til eksisterende solcelleregulator. Hele 12v anlegget var montert i hytten når vi kjøpte den, så jeg kjenenr ikke bakgrunnen til dette øvrige anlegget.

Er svært usikker om jeg kan montere disse selv?

petter`n

Ikke noe problem, husk bare på at halogen i et hyttetak blir like varmt som i ditt eget hjem med de brannfarer som medfølger ved uriktig montering. Personlig så syntes jeg ikke noe om halogenspotter og i en hytte med solcelle så vil du ganske kjapt utlade batteri/ene såfremt du da ikke har en stor batterikapasitet. Søk heller etter erfaringer m. LED som bruker mindre strøm.

JoNNy

Jeg er helt enig i at L.E.D er et klart valg på hytta.
Vi har hytte hvor det var innlagt 12V anlegg med strøm fra solselle panel da vi kjøpte denne. Problemet var at vi hele tiden måtte tenke over strømforbruket slik at det ikke skulle bli mørkt før vi ønsket det. I vår fikk jeg tips om nye L.E.D pærer som kunne erstatte de halogenpærene vi hadde. Etter å ha brukt L.E.D en periode nå tør jeg sterkt å anbefale dette videre.
Vi kjøpte 3W L.E.D som tilsvarer ca 25W (kanskje 30W) halogenpærer, om disse er de beste vet jeg ikke men de gjør hvertfall det de er ment å gjøre.
Problemet vi hadde med å gå tom for strøm er redusert betraktelig etter at vi byttet lyspærer.

Riggern

VARIABLER DU BØR KUNNE NÅR DU KJØPER LED (og annet lys for den saks skyld)
Lyseffekt Lumen per Watt (Lm/W) fra 10 til 100+
Lyskvalitet Ra (CRI) fra 30 - 90 (100 er best)
Farge Kelvin fra 2700K til 5600K
Levetid L70 - timer (70% av ordinert lysutslipp
Dimbarhet
Mvh
Christian Langlo (ansatt i Oslo Lysdesign AS).

HBOle

Det kreves ikke autorisert installatør for å montere 12v anlegg, du kan med andre ord installere dette selv.

Varme er ikke noe problem siden det er LED spotter du skal montere.
Mvh
Ole


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod